Vilken LCD-tv?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Trodde det skulle vara hyfs enkelt att köpa nytt nu när tjockburken la av till slut men icke...på Media Markt flimrade 200 tv mot en, i alla prisklasser, storlekar och utseenden. :confused:

Vad fan ska man välja? Är inne på en 40 tums lcd men det får inte dra iväg över 20k. Hur stor skillnad är det egentligen mellan Samsung, som verkar har justa grejor till vettiga priser, och Sony, som fortfarande verkar vara ett av top of the line fabrikaten? En del modeller verkar ju vara på utgång, är man korkad att köpa en sån? Eller är det som med PC, 3 månader senare är man ändå passé?

Jag tittar rätt lite på tv och film själv men kidsen konsumerar en del, liksom det ställs vissa krav på hårdvaran nu när PS3an är på ingång....

15-20k: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=121287
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=124922
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=124921

10-15k: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=137516
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=138827
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=107418

Top of the line typ; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=124923

Ingen av ovanstående kommer göra dig besviken men nummer ett är nog min favorit förutom den längst ned men den kostar ju skjortan och lite till :(

Och du är framtidssäker i max 6 månader om du köper sprillans ny men det är bara att gilla läget. Och när sen Oled kommer så rasar priserna på LCD men det är ett tag kvar. Köp en runt 10-15k och sen byter du upp dig om några år eller så.

northern star är mitt tips! fin tv i toppklass vad gäller allt sen att den inte har några högtalare standard är bra! (men går att få till om man vill det)

Jag vet precis hur det är. Jag var också inne i denna djungel o rotade för två månader sen. Så fort man hittade en tv med bra pris och rätt spec. så var det alltid nån som skrev att den var skitdålig och/eller att den hade pajat efter två dagar.

Jag var länge inne på Samsung N71 efter att ha kollat på den på olika butiker. Tänkte köpa denna, men då fann jag N73:an på www.voxon.se
Den var 500:- billigare (iaf då) och hade samma spec fast denna har även inbyggd digitalbox. Alltid trevligt att slippa sladdar och extra fjärrkontroller, tänkte jag.
Slog till och beställde den av dom. Dagen efter! hade jag den hemma :tummenupp
Har inte haft några som helst problem med den än. Är kanon nöjd med bilden. Riktigt trevligt att sitta o surfa på 40" och köra P-i-P så man har en liten tv-bild nere i hörnet. Visst finns det en del saker som kunde vara bättre, men för 17 000 är jag grymt nöjd.

Mitt tips :)

Läs runt lite på minhembio.com.

Rätt många verkar inte rekomendera Samsungs modeller.

Sharp Xd1e finns i 37, 42, 46 och 52" och dem har fått fin kritik bortsett från en del barnsjukdomar. En 42" går dock på cirka 22 lappar.

Jag hade själv beställt en sån (42"), men pga leveransproblem och att jag kom till insikt så blev det en plasma för mig istället. Jag kollar mest på tv och film, samt spelar x-box 360 ett par timmar om året :tummenupp

Man kan dock bli "en smula" avskräckt som "vanlig" konsument när man läser på minhembio.com´s forum :gnissla

Vad fan ska man välja? ....

Som alltid rekomenderar jag Panasonic TH-42PV60. Xbox ser finfint ut även om det är en plasma och den grymt fina bilden på allt annat material gör att jag hade valt den även om det finns bättre "XBox-skärmar"

Men du frågar efter LCD så då kan jag passa på att länka in denna artikel:
http://www.e24.se/dynamiskt/prylar/did_14764520.asp :fakta
"För ett år sedan var man glad att få en lcd-tv i 40-tums storlek under 20 000 kronor. Nu är det nya tider. Nu kan man faktiskt få en full-HD lcd-tv 42 tum stor för 18 000 kronor. LG:s nya F-serie bjuder på några riktigt fina överraskningar. Pris, design och innehåll är av yppersta toppklass."

Sharps 46" LCD hade jag köpt om jag inte fått ett kanonpris på Panasonics 50" (svängde från LCD till Plasma). Om du tittar på icke-HD material så tycker jag att plasmor generellt ger bättre bild.

En annan fråga... Kör just nu med komponent in och tycker att bilden är helt OK. Är det lönt att lägga några hundra på en HDMI-kabel, eller blir det ingen skillnad i bildkvalité? :confused:

Du gör ett tjänste fel om du inte köper Sony W2000 40" eller Sharps 42XD1.

Allt annat kan du lägga under mattan, det finns ingen annan tv som kan rå på dessa i 20 000kr klassen.

Sen kan du ju få ett "bra köp" om man så säger om du köper en LCD för 13000kr, men dom är inte i närheten av dessa 2

Samsung har inte haft en bra LCD sen M61 modellen (iallafall ingen testvinnare i någon tidningen, vad jag har sett)

Sen ska jag bara sätta ett ? och fråga, behöver du verkligen en LCD, varför inte Plasma

Allt annat kan du lägga under mattan, det finns ingen annan tv som kan rå på dessa i 20 000kr klassen.

Sen kan du ju få ett "bra köp" om man så säger om du köper en LCD för 13000kr, men dom är inte i närheten av dessa 2

Samsung har inte haft en bra LCD sen M61 modellen (iallafall ingen testvinnare i någon tidningen, vad jag har sett)

Sen ska jag bara sätta ett ? och fråga, behöver du verkligen en LCD, varför inte Plasma

OT, men jag har alltid undrat vad du jobbar med?
Är du en hyperinsatt trafiklärare? :)

Lyssna på Uffe nu (och mig) :D
Jag är själv lite kluven när det gäller plasma vs lcd. I vardagsrummet kör jag plasma men skulle jag köpa en tv till så blir det isåfall en 40" lcd och då enbart för tv-spel. Det gör sig helt enkelt bäst på lcd, iaf hemma hos mig där jag kör plasma i vardagsrummet och lcd i sovrummet. Fast i gästrummet står det en CRT och den är nog bäst ändå :)

Tack för all input. Det lutar just nu åt en Sony 40´ LCD, tror den heter KDL-W2500. Onoff ska ha 17k, mkt pengar för en tv men visst var det en annan bildkvalitet mot de Samsung, LG och Philips jag kikade på. Samtidigt misstänker jag att handlarna styr det där: man kör digitalt på vissa modeller och analogt på andra och så säger man "kolla skillnaden, en helt annan kvalitet vettu´...."

Eller också blir det en blanksvart Samsung med ok bild + en hemmabioanläggning för samma pengar....:confused: :gnissla

Lyssna på Uffe nu (och mig) :D
Jag är själv lite kluven när det gäller plasma vs lcd. I vardagsrummet kör jag plasma men skulle jag köpa en tv till så blir det isåfall en 40" lcd och då enbart för tv-spel. Det gör sig helt enkelt bäst på lcd, iaf hemma hos mig där jag kör plasma i vardagsrummet och lcd i sovrummet. Fast i gästrummet står det en CRT och den är nog bäst ändå :)

Plasma är ingen option för mig, där har jag bestämt mig för LCD-spåret. Problemet är vilken av alla modeller som ger mest bild per krona. Jag gillar Sony (har bara haft Sonys tjocktv) men samtidigt är 17 kakor mkt pengar när man kan få en ok samsung + hemmabiogodis för samma summa.

Last edited:

Plasma är ingen option för mig, där har jag bestämt mig för LCD-spåret. Problemet är vilken av alla modeller som ger mest bild per krona. Jag gillar Sony (har bara haft Sonys tjocktv) men samtidigt är 17 kakor mkt pengar när man kan få en ok samsung + hemmabiogodis för samma summa.

Du gör rätt i att välja en LCD om du har bestämt dig för det. Skillnaderna är inte alls lika stora i dagsläget som de var för bara ett år sen så därefter kan man nog lugnt säga "det kvittar".
Jag skulle råda dig till att ta en Samsung med hembiopaket hellre än endast en Sony. För skillnaden väl på plats hemma hos dig är inte alls så stor så att den är värd de där extra kronorna. Så resoner åtminstone jag.
Och du blir INTE besviken med en Samsung och ett biopaket, du kommer garanterat inte tänka "fan att jag inte valde den där sonyn".
Så spring och köp det du tror blir bäst. Du vet vad jag tycker men min åsikt väger förhoppningsvis inte tungt.

Du gör rätt i att välja en LCD om du har bestämt dig för det. Skillnaderna är inte alls lika stora i dagsläget som de var för bara ett år sen så därefter kan man nog lugnt säga "det kvittar".
Jag skulle råda dig till att ta en Samsung med hembiopaket hellre än endast en Sony. För skillnaden väl på plats hemma hos dig är inte alls så stor så att den är värd de där extra kronorna. Så resoner åtminstone jag.
Och du blir INTE besviken med en Samsung och ett biopaket, du kommer garanterat inte tänka "fan att jag inte valde den där sonyn".
Så spring och köp det du tror blir bäst. Du vet vad jag tycker men min åsikt väger förhoppningsvis inte tungt.

Will do. 17 lax för "bara" en TV känns lite snålt, ska nog kolla in Samsungen igen....och LG....och så har ju Yamaha ett juste hemmabiapaket för 4595...eller ska man ta Samsungs egna med 8 högtalare...:gnissla ??

Inte lätt med alla i-landsproblem...:D

Det första som slår mig är yamaha-ljud till nån annan tv. Yamma är grymma på ljud (tur att de är bra på nåt iaf :D ) och samsung känns lite mer design-inriktat.
Men samma här, du blir ju inte besviken om du nu inte sitter med feta high-end prylarna för tillfället.

OT, men jag har alltid undrat vad du jobbar med?
Är du en hyperinsatt trafiklärare? :)

Japp, jag är en hyperinsatt trafiklärare, men det finns alltid folk som vet mer och är bättre på andra saker än mig.

Men allt jag skriver är från egna erfarenheter, egna uppfattningar och tester från Hemmabio tidningar världen över.

Och om man då säger att av 13 av 15 tester så vinner märket X, Y & Z i bildkvalite, då får man söka upp denna TV, pilla på alla bildinställningar hit & dit och bilda sig en egen uppfattning.

Därför röster jag till 90% på att plasma är det enda man ska ha om man ska se film, tv eller filmer genom datorn.

Den enda gång du har nytta av en LCD är när du ska se film genom dom nya spelarna (HDDVD / BlueRay) eller om du har en reciver som kan skala upp bilden till den upplösning du vill ha, alltså högre än 1024x768, du vet själv vilken upplösning du har på din dator skärm, så du vet vad som händer om du ändrar den upp eller ner. Enligt mig så är detta den enda gång du ska köpa en LCD.

Men som sagt, detta är vad JAG tycker. Och det är det enda jag bryr mig om, för jag har bildat mig en egen uppfattning, precis som alla ni andra ska göra när ni köper en sak

Last edited:
Tillägg: Har man snorisar som spelar tv-spel är det bättre med lcd än plasma också. Tycker jag dårå :)

Last edited:
Japp, jag är en hyperinsatt trafiklärare, men det finns alltid folk som vet mer och är bättre på andra saker än mig.

Men allt jag skriver är från egna erfarenheter, egna uppfattningar och tester från Hemmabio tidningar världen över.

Och om man då säger att av 13 av 15 tester så vinner märket X, Y & Z i bildkvalite, då får man söka upp denna TV, pilla på alla bildinställningar hit & dit och bilda sig en egen uppfattning.

Därför röster jag till 90% på att plasma är det enda man ska ha om man ska se film, tv eller filmer genom datorn.

Den enda gång du har nytta av en LCD är när du ska se film genom dom nya spelarna (HDDVD / BlueRay) eller om du har en reciver som kan skala upp bilden till den upplösning du vill ha, alltså högre än 1024x768, du vet själv vilken upplösning du har på din dator skärm, så du vet vad som händer om du ändrar den upp eller ner. Enligt mig så är detta den enda gång du ska köpa en LCD.

Men som sagt, detta är vad JAG tycker. Och det är det enda jag bryr mig om, för jag har bildat mig en egen uppfattning, precis som alla ni andra ska göra när ni köper en sak

Jag hade rätt! :banana

Oftast är det ju långt bättre med en mycket intresserad och därmed insatt person än t ex. en motsvarande försäljare som enbart bryr sig om att få grejerna krängda så snabbt och smidigt som möjligt.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8