Vilken laserskrivare till hemmakontoret?

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Måste köpa ny skrivare efter att den tidigare (Canon iP4500) har gett upp.
Skulle behöva lite tips på vad jag ska köpa.

- Färg? Hur blir färgutskrifter med laser?
Är inget måste direkt. Oftast max någon logga på fakturor/andra dokument.
Kostnad / sida färg?
- Pris: Får man något vettigt för 1000-2000:-?

Något man bör tänka på?

Färglaser är gjort för kontor, så länge du inte skall skriva ut foton så blir det toppen.

Den här borde funka bra.
http://www.dustin.se/pd_5010143714.aspx
Problemet med färglaser är inte inköpskostnaden. Det är kostnaden för toner. Det går iofs inte så mycket av färgerna om man inte skriver ut så mycket färg än bara någon logga ibland. Men det är ju ändå en ganska så stor kostnad när de ska bytas.

När man kollar billiga färglasrar ska man kasta ett öga på om de levereras med fulla tonerkasetter eller inte. En del levereras med halvfulla tonerkasetter, så man ganska så snart efter inköpet är tvungen att ta kostnaden på kanske ett par tusen att byta ut de. :näsblod

Problemet med färglaser är inte inköpskostnaden. Det är kostnaden för toner. Det går iofs inte så mycket av färgerna om man inte skriver ut så mycket färg än bara någon logga ibland. Men det är ju ändå en ganska så stor kostnad när de ska bytas.

När man kollar billiga färglasrar ska man kasta ett öga på om de levereras med fulla tonerkasetter eller inte. En del levereras med halvfulla tonerkasetter, så man ganska så snart efter inköpet är tvungen att ta kostnaden på kanske ett par tusen att byta ut de. :näsblod

Visst är det så, men det är ingenting mot bläckpatroner som torkar igen.

Färglaser är gjort för kontor, så länge du inte skall skriva ut foton så blir det toppen.

Den här borde funka bra.
http://www.dustin.se/pd_5010143714.aspx

Klart intressant.
Tack för tipset. :tummenupp

Trodde det var mer eller mindre standard att skicka med halvfulla toner, iaf i den tänkta prisklassen?

Blir ~3*500:- för den.

Köp den billigaste färglasern och köp ny när det är dags för toner. T.ex. en ny full tonerkassett till min LJ1020 kostar lika mycket som en helt ny skrivare. För en färglaser blir kostnaden mycket högre för ny toner (svart och färg) än att köpa en helt ny skrivare.

Fyller du på toner själv dvs köper på lösvikt kan det bli lite billigare men det är satans kladdigt.

Köp den billigaste färglasern och köp ny när det är dags för toner. T.ex. en ny full tonerkassett till min LJ1020 kostar lika mycket som en helt ny skrivare. För en färglaser blir kostnaden mycket högre för ny toner (svart och färg) än att köpa en helt ny skrivare.

Fyller du på toner själv dvs köper på lösvikt kan det bli lite billigare men det är satans kladdigt.

Fast den tonern som kommer med skrivaren är bara halvfylld medans den nya man köper klarar dubbelt så många utskrifter... så egentligen är det inte så sparsamt.

Fast den tonern som kommer med skrivaren är bara halvfylld medans den nya man köper klarar dubbelt så många utskrifter... så egentligen är det inte så sparsamt.

Gäller inte alla skrivare men det är svårt att hitta info på vilka som gör så här.

Duger en svartvit laser rekomenderar jag HP1006. Får du under tusingen. Vi kör mycket med dem på jobbet just nu och dem får gå hårt.
tonern verkar räcka länge.

Klart intressant.
Tack för tipset. :tummenupp

Trodde det var mer eller mindre standard att skicka med halvfulla toner, iaf i den tänkta prisklassen?

Blir ~3*500:- för den.

Last edited:
Gäller inte alla skrivare men det är svårt att hitta info på vilka som gör så här.

Duger en svartvit laser rekomenderar jag HP1006. Får du under tusingen. Vi kör mycket med dem på jobbet just nu och dem får gå hårt.
tonern verkar räcka länge.

Okey. Alla skrivare som jag kollat på i butik har iaf varit med halvtomma toner, enligt säljarna.

Tack för tipset.
Men har mer eller mindre bestämt mig att det får bli en med färg.
Kartor brukar bli bra mycket tydligare med färg.

Öööh när jag grävde i det för 2 år sedan vare ett jäkla virrevarv.
Olika modeller hade fulla eller halva och det var svårt att få info på detta.
Alltså en Canon modell kunde ha full i sig och ett annat modellnummer var halv. Såg ingen logik i det. Affärrer och säljare hade ingen koll på det.

Det kan vara så att det är ännu vanligare idag att de är halva. Vågar inte svära på ett men det var blandad kompott för två år sedan.

Okey. Alla skrivare som jag kollat på i butik har iaf varit med halvtomma toner, enligt säljarna.

Tack för tipset.
Men har mer eller mindre bestämt mig att det får bli en med färg.
Kartor brukar bli bra mycket tydligare med färg.

Skulle hålla mig undan HP.
Vår HP skrivare (CM1312) har ett litet minneschip på patronerna, som helt sonika dödar den färgen efter 1400 printade sidor, oavsett hur mycket färg det är kvar i patronen. Bara kasta och köpa nytt. Går att komma runt dock med piratkopierade chip men men.

4 patroner går på 2607 kr.

Hepp, samma skrivare som jag köpt till HIF skid-sektionen. Den har skrivit ut ca 1000 ark A4 plock, anmälnings och resultatlistor och the toner är still going strong.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park