Vilken laptop ska jag köpa?

Jag köpte en beg i förrgår. Är hur nöjd som helst.

2.6 ghz
512 minne
40 gb hd
cd-brännare

mm

Betalade 2500:-, annons på Blocket.

När man tjöper Mac så betalar man för märket och operativet. Bättre hårdvara för pengarna får man någon annan stans.
Åtminståne om man vill ha en laptop med hyfsad grafik som inte är integrerad.
Macbook är cirkus 4-5 lök dyrare än exempelvis en Zepto med samma prestanda.

När man "sparar pengar" på att köpa en grå PC som säger att köparen inte har någon smak så förlorar man tid på att underhålla datorn i stället för att använda den. Tid är pengar.

IBM kicks ass, så enkelt är det. Därav deras historiska höga pris (och namnet IBM förstås som dom tar betalt för)

Jag har en T42 och den är klockers, kan till och med spela Superbike Racing Challenge :) (på jobbet då förstås)

När man "sparar pengar" på att köpa en grå PC som säger att köparen inte har någon smak så förlorar man tid på att underhålla datorn i stället för att använda den. Tid är pengar.

Nu snackade jag rent hårdvarumässigt. Det finns gott om folk som tjöper en Mackbok och tjör CP, eller jag menar XP på den. Att utsidan är fin kan jag hålla med om. Dock finns det trendiga PC-alternativ om man tittar ordentligt.

Jag har ingen som helst erfarenhet av Mac OS förutom från datorerna på biblioteket där exakt ingenting fungerade av det som fanns på skrivbordet.
Dock ser jag inget problem med att ha XP då jag har överkommit allt krångel det kastat åt mig, och varje gång har jag lärt mig något nytt på vägen.

Last edited:

På vilket sätt underhåller man en PC som man inte gör en Mac..? :va

På vilket sätt underhåller man en PC som man inte gör en Mac..? :va

Mac-ägare är lyckligt ovetande om spyware, virus och brandväggsinställningar för att nämna några saker. Kolla lite av trådarna bara här på SH och tänk efter själv så lägger du nog en del tid på datorn i sig utöver den nytta du får ut av den, sedan kan man ju som FreddaGädda tycka att man lär sig något av det men för andra finns inte tiden/intresset för sånt. Mac-ägare är mer produktiva och mer entusiastiska över sitt datorval trots att de betalat mer och oftast är mindre tekniskt insatta.

Mac-ägare är lyckligt ovetande om spyware, virus och brandväggsinställningar för att nämna några saker.

Precis som jag då, som kört Windows de sista 10 åren.

Du får nog komma med några bättre argument än så. :)

Precis som jag då, som kört Windows de sista 10 åren.

Du får nog komma med några bättre argument än så. :)

Menar du att du inte har några problem för att du ignorerar dem (och förmodligen är en del av problemet) eller för att du håller efter din dator (vilket gör att du lägger tid på sånt som borde vara onödigt)?

Menar du att du inte har några problem för att du ignorerar dem (och förmodligen är en del av problemet) eller för att du håller efter din dator (vilket gör att du lägger tid på sånt som borde vara onödigt)?

Jag menar varken det ena eller det andra. Jag har inte haft de problemen du utropar ovan.

Jag kör ett Antivirusprogg samt Firefox som webbrowser, om detta nu spelar roll. Jag har aldrig haft problem med virus (mer än att mitt antivirus plockat in endel virus, men det lär ju knappast särskilja Win), spyware eller mina brandväggsinställningar.

Menar du att Windows har problem med dessa saker men att Mac inte har det? :va Var vänlig utveckla. :)

Jag menar varken det ena eller det andra. Jag har inte haft de problemen du utropar ovan.

Jag kör ett Antivirusprogg samt Firefox som webbrowser, om detta nu spelar roll. Jag har aldrig haft problem med virus (mer än att mitt antivirus plockat in endel virus, men det lär ju knappast särskilja Win), spyware eller mina brandväggsinställningar.

Menar du att Windows har problem med dessa saker men att Mac inte har det? :va Var vänlig utveckla. :)

Skaffa Adaware t ex så kanske du får lite överraskningar.

Jag säger inte att alla med Windows har massor med problem och lägger massor av tid på att lösa dem - alla kombinationer finns förstås men för att vara utan problem och inte lägga någon tid på dem måste man byta plattform.

Skaffa Adaware t ex så kanske du får lite överraskningar.

Jag säger inte att alla med Windows har massor med problem och lägger massor av tid på att lösa dem - alla kombinationer finns förstås men för att vara utan problem och inte lägga någon tid på dem måste man byta plattform.

Jag kör Ad-aware och den hittar inte horder av spyware. Något ibland, men inget som kräver sträng övervakning.

Windows har sina skotthål, men samtidigt har Mac sina skotthål också. T.ex. dåligt (imho) användarinterface samt det faktum att majoriteten av all mjukvara där ute faktiskt utvecklas i första led att köras på Win. Därmed ligger Mac-användarna oftast lite back i vad gäller SW-släpp.

Men det är precis lika arrogant att säga att Mac har allt och Windows är värdelöst, som att hävda motssatsen. :)

Jag kör Ad-aware och den hittar inte horder av spyware. Något ibland, men inget som kräver sträng övervakning.

Windows har sina skotthål, men samtidigt har Mac sina skotthål också. T.ex. dåligt (imho) användarinterface samt det faktum att majoriteten av all mjukvara där ute faktiskt utvecklas i första led att köras på Win. Därmed ligger Mac-användarna oftast lite back i vad gäller SW-släpp.

Men det är precis lika arrogant att säga att Mac har allt och Windows är värdelöst, som att hävda motssatsen. :)

Ok, så nu när språkat lite så visar det sig att du använder dig av både antivirus och antispyware. Det var ju det som var min poäng - att man som Windows-användare måste vara medveten om sådana här saker, ändå svarade du mig först som att du var helt omedveten om dessa fenomen. Det har blivit så naturligt med problem i Windows-världen att användarna inte reflekterar över att det faktiskt finns en lösning på dem - utanför Windows-världen. För att ta ett exempel anpassat till sajten vi befinner oss på så pratas det mycket här om kvalitet på olika mc-märken och folk som undviker det ena och det andra för att "en kompis sagt" att märke A är sämre än märke B. Men hur många slutar använda Windows trots att alla är medvetna om dess problem? Inte många alls trots att skillnaderna är mycket större i datorvärlden än i mc-världen.

Frågan är varför ni är så fast i er värld? Vi som inte kör Windows, tror ni verkligen att vi sitter och saknar en massa av era program?

Jag lägger ner detta nu, tråden handlar ju om laptop-HW, inte OS. Som tur är så handlade i alla fall min första post om HW. :D

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...