Vilken Lödkolv!?

gixxer-rules

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR900RR
Ska inhandla en ny lödkolv, vad ska man tänka på? Har ju knappt använt en sådan sen yrkesskolan... :)

Gas, batteri eller vanlig 220V? Vad använder SH folket skall användas till löda elsystem till hojen, gärna biltema då jag e i närheten i eftermiddag....

// Mathias

Vanlig 220 och utbytbara spetsar. 20-3913 är deras billigaste och den blir mitt val om man inte vill lägga många hundra på en schyst lödstation. Köp sedan 1mm lödtenn, fantastiskt mycket smidigare än grövre tråd....

Ska man bara löda lite vardagssaker, som elsystem i hojen, så räcker den Boris tipsar om alldeles utmärkt! :tummenupp Ska man löda grövre grejer kan en 60W vara rätt behändig, men det är inte ofta det behövs.

Ska man bara gå ut i garaget och löda ihop nån kabel då och då, så skulle jag välja en gasdriven kolv. Bekvämt och enkelt.

Jag har en gaslödkolv som jag tycker passar perfekt för den sortens jobb. Bra med effekt om man vill, men det funkar hyfsat att löda små grejer också. Sedan är det inte fel att slippa sladden. :tummenupp

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back