Vilken lätt, billig, pålitlig offroad/äventyrshoj..?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad finns det för lätta offroader som är vettiga och billiga?

Kravet är billig, max 20', helst mindre.
Helst 21" framdäck, men värsta fall funkar 19".
Hållbar utan några stora livsagörande fel som sänker hela kalkylen efter en vecka.
Elstart är ett krav.
Behöver inte vara hardcore offroad, snarare allvägshoj med potential att faktiskt köra på grus.
Tänk er en: Undra-vart-den-där-vägen-går-hoj


Priserna på offroadare har ju klättrat som f*n i år och knappt börjat vända ned. Annars brukar de ju peaka i början på juni och sen falla som stenar.
Nu får man ju lägga dryga 40 papp för en gammal Tenere 660, samma som en KTM 950 Adventure kostar.
Jag gav 14' för min Transalp 650 för flera år sen. Nu ligger billigaste på 25' på Blocket. :va:död
 
Last edited:
Transalp är väl det självklara valet. Övertygat om att priserna kommer falla ganska drastigt i höst.
Om du håller dig mest till kurviga asfaltsvägar och hårdare grusvägar så funkar en Versys 650 helt ok med (dock 17"). Men på lösare grus samt "sveaskog" vägar med grovt kross så blir den ganska orolig. Kommer troligtvis gå att få för 20 i höst.
Har själv haft en XTZ660 och den var givetvis roligare/stabilare på grus, men versys går kanon på slingrande asfaltsvägar och hårda grusvägar.
Ett outsider tips helt enkelt.
 
Har testkört en Versys för länge sen. Asfalt var helt ok, resten...Tja, min V-Strom 1000 kändes som värsta grusräcern jämfört med den (och det var den inte :D)
Så tyvärr går den bort. Trevlig hoj annars, men 17"
TDM850/900 går bort.
V-stromen går bort. 19" fram och jag kan ju liksom inte köpa en 650:a när jag haft en 1000 av samma hoj.

Transan har ju 21" till och med 650:an.
Men den måste ned i pris.
 
Bytte KLE500 mot F650gs-04, bättre grusegenskaper och mer knuff i motorn. Skulle välja BMWn före Transalp.
Kjell

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 
Bytte KLE500 mot F650gs-04, bättre grusegenskaper och mer knuff i motorn. Skulle välja BMWn före Transalp.
Förutom det faktum att billigaste F650GS:en i Sverige ligger ute för 30'
Funduron kan du få billigare, men den har ju 19' fram. Men sen är den ju lite mera gatorienterad innan GS:en kom.
Får man loss en för under 15 så kanske..
 
Bubblare är Suzuki Freewind och BMW Funduro, behaglig prisklass och förvånansvärt kompetenta hojar - med elstart.

Honda Transalp kommer man väl inte ifrån heller...
 
Har haft en Freewind. Helt ok enstånka. Ställbar retur på bakdämpare. Dock 19" fram, vilket för mig är en deal-breaker. Om du vill ha en dedikerad grushoj, så satsa på 21 fram.
 
Yamaha XT600E. Suzuki DR650. Kawasaki KLR650.

Klart intressanta hojar. Problemet är att de inte finns att få tag på, åtminstone om man letar i segmentet under 20000kr. Jag är rätt säker på att det förra året var ett hyggligt utbud på dessa för runt 15000, om vi talar om 80-talare. Samma fenomen gäller 125:or från samma epok, verkar knappt förekomma alls längre. Värst av allt är äldre offroad, typ Honda XL500 och Yamaha XT250 från sent 70-tal eller tidigt 80-tal. Har tidigare funnits för under 10000kr, nu är de samlarex för 30-40000kr. Hårda tider för oss nostalgiker.
 
Hade en DR350 som jag verkligen ångrar att jag sålde. Den tog en glatt precis överallt och var till och med helt ok ute i skogen. Sen kunde man ta landsvägen hem hyfsat bekvämt. Men den kanske är lite motorklen för din smak, och sen är dom ju inte så vanliga längre...
 
Hade en DR350 som jag verkligen ångrar att jag sålde. Den tog en glatt precis överallt och var till och med helt ok ute i skogen. Sen kunde man ta landsvägen hem hyfsat bekvämt. Men den kanske är lite motorklen för din smak, och sen är dom ju inte så vanliga längre...
Lite för liten. Alltså jag skulle nog kunna acceptera en KLE500 (tror jag i alla fall). Men under det.... nja...
 
BMW F650, Funduron, är helt ok för det du beskriver.
Inte kul på riktig långkörning (tänk E4an) men för att sprätta runt på småvägar är det mycket flin per krona.

Saknar min gamla lite..
 
BMW F650, Funduron, är helt ok för det du beskriver.
Inte kul på riktig långkörning (tänk E4an) men för att sprätta runt på småvägar är det mycket flin per krona.
Har ju redan en kontinentkryssare utav rang så det behovet finns inte. Det är snarare småvägar, både asfalt och grus i närtrakterna som lockar.

Hur är det med BMW och Rotaxen, finns det några minor att gå på eller håller den som den skall?
Har ingen riktig koll på BMWs, förutom att byta koppling på boxerserna är inte roligt. Men 650:an då, fel, brister, svårigheter?
 
20´ kan du få min landsvägsreggade enduro för. KTM400EXC -07.
Lätt? Ja
Kompetent? Ja
21”? Ja
Pålitlig? För att vara tävlingsmaskin, ja

Äventyren blir väl däremot ganska korta, då tanken inte är direkt imponerande...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top