Vilken läkare ska jag gå till?

Refur

snelaste
Gick med
12 Dec 2009
Hoj
Yamaha Grizzly 700 -08
Jag har under 4 år jobbat på ett lager där arbetet har inneburit flera tunga lyft. Nu har jag ordentlig ryggvärk, även när jag haft semester. Har dessutom spänningar i vänstra sidan av nacken och det knakar rejält när jag rör armar och axlar. Dessa har också betydligt sämre rörelsefrihet nu.

Gick till den lokala kvacksalvaren (vårdcentral - privat). Dom sa "Tjaa.. Du har ingen synlig skada.. Har du varit hos kiropraktor?" 350 kronor och 5 minuter tog deras "analys". :tungan

Vart ska jag vända mig? Jag har ont, vill ha piller (och ledigt? ;))

Du ska gå till en sjukgymnast som är godkänd av Landstinget och be han/hon göra ett träningsprogram, god fysik är vägen till en sund kropp.
Blev tvungen att börja träna i somras och nu kan jag inte låta bli.
Har du ingen motion börja med 3 promenader i veckan i rask takt.
Prova 2 ipren/dag i 2-3 veckor, hjälper om du har en inflamation.
Läkare kan inte bota ond rygg, de kan bara steloperera.

Last edited:
Kiropraktor + träning. Kolla om arbetsgivaren har en sjukvårdsförsäkring som täcker en del kostnader också.

Skaffa en duktig massör. Se till att massören jobbar djupt och inte mesar. En bra massage gör ont. En kiropraktor går du till om du har felställningar och/eller låsningar i kotor eller revben. En sjukgymnast ... tja, jag vet nog ingen som blivit mkt bättre av husmorsgymnastik. Ett bra träningsprogram får du på ett bra gym. Ett träningskort på ett bra gym kostar. Är det billigare än 4-5000/år är ska du vara uppmärksam. God kavlitet ska finnas på såväl utrustning som instruktörer.

Skulle kört följande kombo: kiropraktor + sjukgymnast + träning + NYTT JOBB!
Piller, "ledighet" och vanliga läkare skiter du i!

Först ber du om inflammationshämmande, sedan kör du lite varma bad/värmedyna efter jobbet, kanske lite insomningstabletter/sömnmedel om du får svårt att sova.

Gör det ont när du jobbar kan du köra med smärtstillande.

Då ska du se att du hinner slita ut kroppen bortom all räddning på något år!

Sen är det tabletter resten av livet för att kunna leva nästan drägligt.

Näe, bota problemet, inte symptomen!

Eftersom ryggontet sannolikt uppstått på arbetet är det en arbetsskada, vilket arbetsgivaren enligt arbetsmiljölagen är skyldig att hjälpa dig med genom att tillhandahålla företagshälsovård. Har du kollat med chefen?

Gå till en annan läkare för en "second opition".

Värme i form av varma bad brukar hjälpa liksom inflammationshämmande i form av Diklofenak/Voltaren.

I förbyggande syfte handlar det också om att lära sig att lyfta rätt och undvika monotoma arbetsuppgifter men allt det där vet du säkert redan ;)

Gå till en sjukgymnast, behövs ingen remiss, för råd om övningar. Recept på FaR kan också vara ett alternativ, där kan träning i varmbattenbassäng ingå (lokala avvikelser kan förekomma).

Simning.

Pausprogram med övningar som du kan utföra på jobbet.

Träning med theraband är :tummenupp

Edit: Finns möjlighet till andra arbetsuppgifter under en period?

Friskvårdsavtal?

Last edited:
Jag föreslår naprapat i kombination med massör. Naprapat är betydligt mer för pengarna än kiropraktor då kiropraktorn bara jobbar med leder och en naprapat med muskler.

Bor du i Sthlmsområdet kan du få numret till en riktigt bra naprapat av mig om du vill.

Ska du bli förtidspensionerad med allt vad det innebär vid 40 års ålder eller vill du leva ett mer innehållsrikare liv så BYT JOBB!!!!

Naprapat!!!
En kiropraktor är inte inriktad på långsiktiga resultat, dom vill i princip bara suga ut dig på pengar.
En naprapat gör mycket mer, dom kan tex ge dig ett träningsprogram med övningar som är anpassade för dig och din skada.
Naprapati är dessutom en behandlingsform som är godkänd av både försäkringsbolag och sjukvård (kommer inte ihåg den exakta benämningen).

Men jag tycker också att du borde gå till en till doktor och försöka få till nån slags röntgen så du kan utesluta ev diskbråck och samtidigt få det på papper ifall du har en skada och behöver papper på det i ev kontakt med försäkringsbolag.

Smärtstillande är bra för en tillfällig lättare skada men inte så bra i längden eftersom dom piller som hjälper ofta gör dig beroende ganska snabbt.
Dessutom så gör smärtstillande så att du kan röra dig på ett sätt som din kropp annars säger ifrån att du inte ska. Detta gör den av en orsak.

I mitt landsting så finns det möjlighet att gå till privat naprapat/kiropraktor och endast betala remissavgift på 100:-, det är den privata aktören som själv väljer vem som ska få det verkar det som.
Ring och kolla om liknande finns hos dig, för du måste gå till någon av dem låter det som. Men att de inte skickade dig till deras sjukgymnast låter ju helkorkat, ring och begär en remiss till sjukgymnasten också.
Jag gick hos sjukgymnast i drygt ett år efter min skada på ryggen och han var duktig på att lära mig att träna rätt och skaffa en bättre hållning.

Idag har jag burit en helvetes massa tungt skit på ett bygge och nu har ryggen sagt ifrån IGEN :mad: Efter flera år av smärta så vet jag att det inte är värt det så se till att du gör något åt det genast.

Tack för alla svar. :)
Jag vart väl inte helt klarvaken igår när jag skrev inlägget. Självklart ska jag byta jobb. Söker med ljus och lykta. Har funderat på detdär att simma. Skulle aldrig orka gå på gym ensam. Försökte med kiropraktor i början. Gick hos honom 5 ggr för 350/gång. Det hette att jag skulle behöva "Minst 10 behandlingar. Inledningsvis. Sedan ungefär 2 i veckan". Efter att ha pratat med vänner som i princip blev totalt mållösa efter att jag sagt vad kiropraktorn sa till mig så slutade jag gå till honom.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg