Vilken kolv till en KTM 640 SM?

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Jag ska byta kolv på min knarr men är lite osäker på vilken kolvdimension jag ska ha. Dessa tre finns att välja på: 100.94 / 100.95 / 100.96.
Hojen har gått ~3 100 mil och är, vad jag vet, inte borrad. Om det nu är som jag tror, att 100.94 är standard, bör man gå upp en storlek med tanke på slitaget som blivit i cylindern? Bör/går det att hona en cylinder med nicasil?
Det bästa vore att plocka isär hojen och kolla vilken storlek jag har i nu, men då det kommer rendera i en hoj som blir stående i ~2 veckor så är det inget jag gärna vill göra.

Lite för stort kolvspel är ingen katastrof, däremot ett för litet kolvspel blir katastrof när den värmenyper. Dvs byter du till större kolv bör du hone/hena cylindern till rätt spel.

Varför skall du byta kolv utan att ha kollat om den är dålig? En LC4 kan gå betydligt mer än 3000mil på en kolv...

Anderbrink: Så det går alltså att hona upp den till rätt spel utan att först borra?

Varför skall du byta kolv utan att ha kollat om den är dålig? En LC4 kan gå betydligt mer än 3000mil på en kolv...

Jag fick för mig att serviceintervallen låg däromkring, plus att jag tycker att den blir mer och mer orkeslös(vilket jag härleder till sämre komp). Att bara byta ringarna är ju en idé, men det känns som en sniklösning när jag inte vet hur länge till som kolven håller.

Last edited:
Anderbrink: Så det går alltså att hona upp den till rätt spel utan att först borra?

Jag fick för mig att serviceintervallen låg däromkring, plus att jag tycker att den blir mer och mer orkeslös(vilket jag härleder till sämre komp). Att bara byta ringarna är ju en idé, men det känns som en sniklösning när jag inte vet hur länge till som kolven håller.

Jag förstår dig och det är bra att byta profylaktiskt innan ras men att byta kolv för 3kkr utan att byta ramlager och stake är korkat. Betydligt fler LC4 som rasar av staklager än kass kolvar....

Jag förstår dig och det är bra att byta profylaktiskt innan ras men att byta kolv för 3kkr utan att byta ramlager och stake är korkat. Betydligt fler LC4 som rasar av staklager än kass kolvar....

Mja, 2 000 för en smidd kolv plus packningar och frakt från Tyskland. Men jag förstår vad du menar. Hittar dock vare sig ramlager eller stake på sidan (www.motokay.de).
Om man gör lite sökningar på google så verkar det som att ramlagret rasar vid runt 3.3k mil, så det kanske är värt att byta det också :död Hur mekigt är det att byta veven? Det ska väl tryckpressas med mikrometerprecision och är inget man kan göra själv? Satan... Det kommer bli en dyr historia det här :(
Vad heter ramlager på Tyska?

Last edited:
Mja, 2 000 för en smidd kolv plus packningar och frakt från Tyskland. Men jag förstår vad du menar. Hittar dock vare sig ramlager eller stake på sidan (www.motokay.de).
Om man gör lite sökningar på google så verkar det som att ramlagret rasar vid runt 3.3k mil, så det kanske är värt att byta det också :död Hur mekigt är det att byta veven? Det ska väl tryckpressas med mikrometerprecision och är inget man kan göra själv? Satan... Det kommer bli en dyr historia det här :(
Vad heter ramlager på Tyska?

Ramlager kan du handla från KTM eller typ momentum. Stake kan du handla av mig och pressning kan jag antingen ombesörja eller närmsta crosshandlare som brukar ha kontakter....

Ramlager kan du handla från KTM eller typ momentum. Stake kan du handla av mig och pressning kan jag antingen ombesörja eller närmsta crosshandlare som brukar ha kontakter....

Ok, hur mycket vill du ha för stake + arbete?

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back