Vilken knattecross?? (OT)

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Tjena!
min systerson är 9 år och ska gå från en gammal automatpuch crossmoppe till en mer riktig hoj. Jag ser viss potential i grabben och vill förstås att han ska ha en manuellt växlad knarr, gärna med koppling.
Har ni tips på vad man ska sikta på?
50cc? 65cc? 80cc? 100cc 4-takt??
Tänker själv att en 50cc "Normal" hoj kan vara ok, eller en 80cc, men jag har inte kört liten cross på en massa herrans år, de som fanns då är nog inte riktigt detsamma som dagens maskiner...
Jag tror inte de tänkt lägga ut några jättesummor så den får gärna vara några år gammal.
Alla tips mottages tacksamt!

jesseboy skrev:
Tjena!
min systerson är 9 år och ska gå från en gammal automatpuch crossmoppe till en mer riktig hoj. Jag ser viss potential i grabben och vill förstås att han ska ha en manuellt växlad knarr, gärna med koppling.
Har ni tips på vad man ska sikta på?
50cc? 65cc? 80cc? 100cc 4-takt??
Tänker själv att en 50cc "Normal" hoj kan vara ok, eller en 80cc, men jag har inte kört liten cross på en massa herrans år, de som fanns då är nog inte riktigt detsamma som dagens maskiner...
Jag tror inte de tänkt lägga ut några jättesummor så den får gärna vara några år gammal.
Alla tips mottages tacksamt!

har en yamaha yz 50 från sluetet av 80 talet till salu går som en raket.. 5vxl. manuell å en 110cc 4takt liten.. helt ny i princip till salu åxå bättre vrid i den..

Köp en kawasaki/suzuki 65 (samma hoj) eller en ktm 65, då får du dessutom en fungerande fjädring och ett skapligt chassie, det har hänt en del på småhojarna på senare år.
En 80-85 blir normalt sett för stor, allt för många ungar åker på förstora hojar.
Dom startar med träklossar osv, deras föräldrar borde få prova på att köra runt på en cykel som dom har en halvmeter ner till marken på båda sidorna och sedan berätta hur kul dom hade...
Men är det en prisfråga så måste plånboken få avgöra givetvis. Hellre en taskig hoj än ingen hoj :tummenupp

Hemskesven skrev:
Köp en kawasaki/suzuki 65 (samma hoj) eller en ktm 65, då får du dessutom en fungerande fjädring och ett skapligt chassie, det har hänt en del på småhojarna på senare år.
En 80-85 blir normalt sett för stor, allt för många ungar åker på förstora hojar.
Dom startar med träklossar osv, deras föräldrar borde få prova på att köra runt på en cykel som dom har en halvmeter ner till marken på båda sidorna och sedan berätta hur kul dom hade...
Men är det en prisfråga så måste plånboken få avgöra givetvis. Hellre en taskig hoj än ingen hoj :tummenupp

Mmm, det är så sant, så sant.
Minns när jag som 7 å ett halvtåring satt på min 80cc från mitten av 70-talet... var ganska läbbigt. men iofs så lärde jag mig snabbt som satan eftersom jag inte hade annat val! :3freak
Nåja, Allt beror förstås på vad syster och hennes karl vill lägga upp. Vad jag inte gillar med många nya är de små hjulen, är det inte bättre att ha hyfsad diameter när man väl är på MX-banan?

nja dom åker på som f-n dom små liven, hjulen verkar inte bekymmra dom det minsta. Var på en hel del 65tävlingar och skruvade åt kompisens grabb i sommras, blir imponerad när man ser hur bra dom går småhojarna.

Köp en gammal 80cc låghjuling!!!! Kostar inte många tusen med en gammal 91-94. Dom har ju allt som dom större hojjarna har, så det känns som man börjar i rätt ordning då. om du ska lägga ut mer pengar så köp en nyare 65cc, tex KTM

80cc låghjuling!!!! Lärde mig själv o växla på en YZ80 -92 när man var typ 8-9 tror jag...
Lite o växa i också =) GOOOO FOR IT!

(4takt e bara slöa när det e så lite kubik inge kul als)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti