Vilken klass skall jag köra.

R_eriksson

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Älvsjö
Hoj
rs125
Hej på er
Jag heter Rickard jag är 23 år gammal och har ingen erfarenhet utav roadracing men vill verkligen skaffa mig.
Jag undrar vilken klass som skulle passa mig bäst.
Jag är sugen på 125 racer men hittar ingen hoj.
Jag vill köpa en beg. färdig hoj så att jag kan ängna mig åt att få ban timmar och inte bygga motorcykel.
Kan man köra en gammal 125 jr eller är det inte välkommet.

Jag är tacksam för alla svar.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag skall försöka att svara på frågorna

125 jr får du bara tävla i till du är 20 år.

125 racer är öppen för förare med junior ,senior eller elit licens. Maskinerna är rena tävlingshojar. Dom finns ej i gatutförande

Hojarna är försedda med högtrimmade 2taktare som kräver mycket underhåll och justeringar inför tävlingarna.

En populär nybörjarklass är Rookie 600. I den klassen kör 600 hojar av olika fabrikat o årsmodell. Populära hojar är Honda CBR 600 RR, Yamaha R 6 m.fl. Hojarna är lagom kraftfulla för en nybörjare. 600 klassen passar bra på svenska småbanor frånsett Anderstorp.

Rookie 1000 är ett alternativ. Dessa hojar är snabbare på banor såsom Anderstorp med långa raksträckor. Men den stora motor kraften kräver mer av sin förare för att inte krascha.


En 4takt 600 a eller 1000 tror jag är bättre att mängdträna med än en 125 racer.
 
Last edited:

R_eriksson

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Älvsjö
Hoj
rs125
okey vart får jag tag på en sådan hoj. finns det beg.
kan man köra de nya 250 4.taktarna i denna klass också.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
I dagsläget nej. Men det diskuteras att köra 250 4 takt i klassen.

I 125 jr kör även 4 takt Kawasaki ninja 250 tillsammans med 125 2 takt.
 

R_eriksson

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Älvsjö
Hoj
rs125
konstigt Första gången jag tittade på dit 1:a svar så var det bara en tredjedel utav texten med.
Det är nog som du säger att super stock 600 eller Rookie 600 passar bättre att börja med. finns många sånna hojar till salu till bra priser.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag kom på lite fler grejor efter jag svarade.
Du kan endast starta i Rookie klasserna. Super sport 600 är endast öppen för förare med elit licens (f.d A-licens). För att få elit krävs meriter i form av bra placeringar i rookie tävlingar.

När du har skaffat hojen behöver du bli medlem i en Svemo ansluten klubb samt gå en RR-licenskurs. Sedan kan du lösa en senior licens som gäller nationella tävlingar samt träningar. Eller kan du lösa en billigare baslicens som gäller för träningar o enklare tävlingar.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag kom på lite fler grejor efter jag svarade.
Du kan endast starta i Rookie klasserna. Super sport 600 är endast öppen för förare med elit licens (f.d A-licens). För att få elit krävs meriter i form av bra placeringar i rookie tävlingar.

När du har skaffat hojen behöver du bli medlem i en Semo ansluten klubb samt gå en RR-licenskurs. Sedan kan du lösa en senior licens som gäller nationella tävlingar samt träningar. Eller kan du lösa en billigare baslicens som gäller för träningar o enklare tävlingar.

I 125R kan man starta med Junior, Senior och Elitlicens.
Baslicensen är borttagen tror jag.

Du verkar sugen på en 125R och du ska inte låta olyckskorparna slå klorna i dig och få dig att tro att 600/100 är enda vägen. En gat-125 funkar inte vidare bra i 125R för det går för fort i den klassen.
Det går att få tag på 125R hojar som går bra, är standard och har du inte tummen mitt i handen lär du dig meka med dem också. Dessutom får du alltid hjälp om du fråga i depån.

Som Neutral säger - maila Henrik och fråga om hojar, ge en budgetram så ska du se att det finns hojar, de brukar ju inte ligga ute på Blocket direkt.
 
Last edited:

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
R_eriksson

Jag skulle rekommendera dig att gå till (helst) en tävling eller en träning och prata med förarna i depån, de som faktiskt kör. Prata med folk som kör just de typerna av hojar som du är nyfiken på. Då tror jag du själv kan bilda dig en bra uppfattning av vad som skulle passa dig, din ekonomi, ambition och tekniska kompetens.

Mina 5 C
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Har man bara ett litet intresse av att meka så är en 125R inte svår alls. Handboken som finns till t ex Honda RS125 är fantastiskt bra.
Visst, det kan bli en del skruvande. Men många 2-taktsförare mekar också för att det är roligt, man gillar att ha koll och man har något att göra mellan passen.

Har man inget intresse alls av att meka så skulle jag i och för sig avråda från att köra roadracing över huvud taget.
En gathoj är ju ofta otrevligt bökig att meka med, en racer 125 är ruskigt smidig att meka med.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top