Vilken klass skall jag köra.

R_eriksson

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Älvsjö
Hoj
rs125
Hej på er
Jag heter Rickard jag är 23 år gammal och har ingen erfarenhet utav roadracing men vill verkligen skaffa mig.
Jag undrar vilken klass som skulle passa mig bäst.
Jag är sugen på 125 racer men hittar ingen hoj.
Jag vill köpa en beg. färdig hoj så att jag kan ängna mig åt att få ban timmar och inte bygga motorcykel.
Kan man köra en gammal 125 jr eller är det inte välkommet.

Jag är tacksam för alla svar.
 
Jag skall försöka att svara på frågorna

125 jr får du bara tävla i till du är 20 år.

125 racer är öppen för förare med junior ,senior eller elit licens. Maskinerna är rena tävlingshojar. Dom finns ej i gatutförande

Hojarna är försedda med högtrimmade 2taktare som kräver mycket underhåll och justeringar inför tävlingarna.

En populär nybörjarklass är Rookie 600. I den klassen kör 600 hojar av olika fabrikat o årsmodell. Populära hojar är Honda CBR 600 RR, Yamaha R 6 m.fl. Hojarna är lagom kraftfulla för en nybörjare. 600 klassen passar bra på svenska småbanor frånsett Anderstorp.

Rookie 1000 är ett alternativ. Dessa hojar är snabbare på banor såsom Anderstorp med långa raksträckor. Men den stora motor kraften kräver mer av sin förare för att inte krascha.


En 4takt 600 a eller 1000 tror jag är bättre att mängdträna med än en 125 racer.
 
Last edited:
okey vart får jag tag på en sådan hoj. finns det beg.
kan man köra de nya 250 4.taktarna i denna klass också.
 
I dagsläget nej. Men det diskuteras att köra 250 4 takt i klassen.

I 125 jr kör även 4 takt Kawasaki ninja 250 tillsammans med 125 2 takt.
 
konstigt Första gången jag tittade på dit 1:a svar så var det bara en tredjedel utav texten med.
Det är nog som du säger att super stock 600 eller Rookie 600 passar bättre att börja med. finns många sånna hojar till salu till bra priser.
 
Jag kom på lite fler grejor efter jag svarade.
Du kan endast starta i Rookie klasserna. Super sport 600 är endast öppen för förare med elit licens (f.d A-licens). För att få elit krävs meriter i form av bra placeringar i rookie tävlingar.

När du har skaffat hojen behöver du bli medlem i en Svemo ansluten klubb samt gå en RR-licenskurs. Sedan kan du lösa en senior licens som gäller nationella tävlingar samt träningar. Eller kan du lösa en billigare baslicens som gäller för träningar o enklare tävlingar.
 
Last edited:
Jag kom på lite fler grejor efter jag svarade.
Du kan endast starta i Rookie klasserna. Super sport 600 är endast öppen för förare med elit licens (f.d A-licens). För att få elit krävs meriter i form av bra placeringar i rookie tävlingar.

När du har skaffat hojen behöver du bli medlem i en Semo ansluten klubb samt gå en RR-licenskurs. Sedan kan du lösa en senior licens som gäller nationella tävlingar samt träningar. Eller kan du lösa en billigare baslicens som gäller för träningar o enklare tävlingar.

I 125R kan man starta med Junior, Senior och Elitlicens.
Baslicensen är borttagen tror jag.

Du verkar sugen på en 125R och du ska inte låta olyckskorparna slå klorna i dig och få dig att tro att 600/100 är enda vägen. En gat-125 funkar inte vidare bra i 125R för det går för fort i den klassen.
Det går att få tag på 125R hojar som går bra, är standard och har du inte tummen mitt i handen lär du dig meka med dem också. Dessutom får du alltid hjälp om du fråga i depån.

Som Neutral säger - maila Henrik och fråga om hojar, ge en budgetram så ska du se att det finns hojar, de brukar ju inte ligga ute på Blocket direkt.
 
Last edited:
R_eriksson

Jag skulle rekommendera dig att gå till (helst) en tävling eller en träning och prata med förarna i depån, de som faktiskt kör. Prata med folk som kör just de typerna av hojar som du är nyfiken på. Då tror jag du själv kan bilda dig en bra uppfattning av vad som skulle passa dig, din ekonomi, ambition och tekniska kompetens.

Mina 5 C
 
Har man bara ett litet intresse av att meka så är en 125R inte svår alls. Handboken som finns till t ex Honda RS125 är fantastiskt bra.
Visst, det kan bli en del skruvande. Men många 2-taktsförare mekar också för att det är roligt, man gillar att ha koll och man har något att göra mellan passen.

Har man inget intresse alls av att meka så skulle jag i och för sig avråda från att köra roadracing över huvud taget.
En gathoj är ju ofta otrevligt bökig att meka med, en racer 125 är ruskigt smidig att meka med.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top