Vilken kam har jag ?

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
jag kollade på min kam som satt i min 640 -01.

Undrar vad det är för kam som har suttit i ?
Jag trodde att det var en Tornado G1, men hittat inga beteckningar på den.
Den högra är lite snyggare svarvad mellan nockarna, samt nockarna är lite smalare.(trim-kammen)

Bifogar Bilder:
Den vänstra är orginal kammen.
 

Bifogat

  • kam2.JPG
    kam2.JPG
    224.2 KB · Visningar: 83
Last edited:
Ingen som ens vågar gissa ?
 
Mät höjden på reps kam Ta måttet på hela nocken från botten till topp då får vi reda på skillnaden i lyft och på så sätt kan jag nog lista ut om det är steg 1 eller 2

Det ser ju utv att var en hel del mer durr på trimkammen . Har du ett måttband får du gärna mäta runtom hela på bägge.

trimkammen har väl ingen decomp på sig? Startade den på startmotorn utan hjälp av manuell decomp med den kammen?
 
Mät höjden på reps kam Ta måttet på hela nocken från botten till topp då får vi reda på skillnaden i lyft och på så sätt kan jag nog lista ut om det är steg 1 eller 2

Det ser ju utv att var en hel del mer durr på trimkammen . Har du ett måttband får du gärna mäta runtom hela på bägge.

trimkammen har väl ingen decomp på sig? Startade den på startmotorn utan hjälp av manuell decomp med den kammen?

Trimkammen har dekomp och startar perfekt utan manuell dekomp.
Jag har inte mätt, men jag tror att lyftet är ganska lika orginal, jag skall kolla lite nogrannare.( ca 10 mm)

Kammen öppnar dock längre än orginalen.

Motorn har gått väldigt bra:tummenupp men har kanske inte haft det där riktiga klippet.:huvet
Hoppas att det blir ändring på det ...
 
Last edited:
Trimkammen har dekomp och startar perfekt utan manuell dekomp.
Jag har inte mätt, men jag tror att lyftet är ganska lika orginal, jag skall kolla lite nogrannare.( ca 10 mm)

Kammen öppnar dock längre än orginalen.

Motorn har gått väldigt bra:tummenupp men har kanske inte haft det där riktiga klippet.:huvet
Hoppas att det blir ändring på det ...

Låter som det är rallykammen?? Om det är faktory ska du kunna mäta dig till ca 1mm högre lyft ..
Det blir roligt att höra hur råstark den blir med den kammen och riktigt komp och Bästa portningen som finns:tummenupp Blir perfekt i sanddyner i öknen dvs setupp för Parisdakar:D
 
Åfan jag trodde beteckningen brukar sitta på den sidan som sitter emot vattenpumpens håll. Den högra ser mer ut som rallykam då den är stort sett lika hög som orig men bredare!

Här är tyvärr en dålig bild på mina när jag bytte till rally.
Rally till vänster!
 

Bifogat

  • Rally VS orig.jpg
    Rally VS orig.jpg
    87.3 KB · Visningar: 54
Det verkar som jag har en rallykam .... Vad skall den ge i teorin, en massa vrid opp till 5-6000 varv ? :va

Vad är skillnaden mellan en "rallykam" 0ch en tornado G1 ?
 
Det verkar som jag har en rallykam .... Vad skall den ge i teorin, en massa vrid opp till 5-6000 varv ? :va

Vad är skillnaden mellan en "rallykam" 0ch en tornado G1 ?

tornado vs rally??????????????????????????? Vet ej ev är dom kopior eller tillockmed samma? Måste nog mätas fram..

vad som kommer hända nu när du plockar ihop med 12-1 komp noch rally är att om du INTE hade portat så skulle den tappat slutvarv pga det högre kompet. Den slulle gå in i en varvstoppsliknade vägg säkert 500v tidigare. Men o andra sidan har man ju stenbra drag från 0- 6000v. men nu med den utsökta fantasiska portníngen du kommer få så blir det ungefär samma dragregister som org fast bara mer av allt. En bra portning utan plast (som ditt fall) ger i bänk inte direkt någon förbättring före 4000v . Men vid 4000 v så passerar därimot bromskurvorna varandra så då blir det fördel portning till toppvarv ,,ganska regält speciellt på den toppen Just vid 5600- 6300v kan det skillja 12% . Du bör även få igen nästan samma toppvarv som org komp .. Med plastat tumbling får man det ivf.
Kolven kommer ge ca 2hk vid 5500v -men tona ut mot 8000v till unefär 0 hk förbättring men där kommer ju portningen ge i bästa fall 8% förbättring.
så vid ca 6000v kommer den gå hutlöst bra 6hk just där i portning + 2kusar i kolv det blir 8 Starka farbröder just i högt mellanreg:tummenupp
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top