Vilken insex till avgasbultarna GSX?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Håller på att riva skönheten och har kommit till avgassystemet. Det sitter ju trångt så inihe***te, men jag försökte måtta lite med insexnycklarna för att se vilken storlek jag skulle ha, men ingen jag hade passade, är det 7 mm i dom skallarna? Hojen är min GSX750F -99.

Har inte stött på det på hojar tidigare, men väl på bilar.
Där varken 6 eller 8 känns bra så är det antagligen en 7mms.
Men köp en hylsa till spärrskaftet så har du en vettig nyckel.
Många bilar har 7mm till bromsoken.
//Tobbe

Hell_Man skrev:
6mm var det på min RF iallafall. Men dom satt som bara faan :mad:

Jo, det kan jag villigt tänka mig att dom gör :huvet Min hoj verkar vara en provkarta på olika skruvskallar, dom skruvade väl på det dom fick över i nån lagerrensning när dom byggde min hoj...

Som Tobbeviking sa så får det nog bli en hylsa! :)

Hoztic skrev:
Jo, det kan jag villigt tänka mig att dom gör :huvet Min hoj verkar vara en provkarta på olika skruvskallar, dom skruvade väl på det dom fick över i nån lagerrensning när dom byggde min hoj...

Som Tobbeviking sa så får det nog bli en hylsa! :)

Biltema's 10-190 a 35:- funkar på banditen, förmodligen samma på "katanan".
http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=80467
Man de sitter h-e hårt och oljekylare,ledningar och ramrör ivägen.

Hoztic skrev:
Tja!

Håller på att riva skönheten och har kommit till avgassystemet. Det sitter ju trångt så inihe***te, men jag försökte måtta lite med insexnycklarna för att se vilken storlek jag skulle ha, men ingen jag hade passade, är det 7 mm i dom skallarna? Hojen är min GSX750F -99.
App,App var försiktig med bultarna. kan sitta som fan.
Tådar om grispittar finns det redan för många av :näsblod

när jag brukar riva i avgasystem brukar jag alltid dränka alla bultar och liknande i 5-56 en stund innan, dom har ofta en tendens att sitta fast, gärna lite rost i också...

Anders R skrev:
Biltema's 10-190 a 35:- funkar på banditen, förmodligen samma på "katanan".
http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=80467
Man de sitter h-e hårt och oljekylare,ledningar och ramrör ivägen.

Tack för tipset! :tummenupp
Japp, det är en faslig massa skrot ivägen :( Det har dom tänkt till på :kocko Ska nog ta bort kylarn först, men hade inget att hälla ur oljan i igår...

BMW R90s skrev:
App,App var försiktig med bultarna. kan sitta som fan.
Tådar om grispittar finns det redan för många av :näsblod

Jodå, det är jag fullt medveten om! :)

Grispittfällan går jag inte på igen, det tog mig 3v att få loss en bärarm på en Golf II pga såna en gång :huvet Learning by doing :hihi

Slagmejsel (inte huggmejsel), är det något att ha, eller slår man bara loss gängorna i blocket då?

Vibrationer, värme och smörj är bra för att lossa kinkiga gängor.
5-56 + gasolbrännare + mutterdragare kan vara en väg att gå :smasha

Jag tror(ganska så säker) att det är 7an. I vilket fall på mina krökar och rimmligtvis borde din vara liknande.

Hoztic skrev:
Slagmejsel (inte huggmejsel), är det något att ha, eller slår man bara loss gängorna i blocket då?

F-n! Den har man inte ens tänkt på i de sammanhangen. Tack för tankeväckaren. Den borde funka bra, har ju använt den förr till andra hojar med lättmetal/aluminium med hårt sittande kryssspårsbult.

En redig smäll är bra för skruvar i alu. Alt. värme; gassvets o omdöme får det mesta att lossa.
/u

Anders R skrev:
F-n! Den har man inte ens tänkt på i de sammanhangen. Tack för tankeväckaren. Den borde funka bra, har ju använt den förr till andra hojar med lättmetal/aluminium med hårt sittande kryssspårsbult.

Då finns det bara en hake, det är ju 1/2"-bits till den, och jag hittar inga bits i den dimensionen, iaf inte på biltema :rolleyes: Känns bängligt att ha en lång adapter emellan... Finns det hane-hane 1/2-tum skarv? :va

Varför köper du inte bara en 7mm krafthylsa i halvtum?
Jag köpte en sån för bara ett par månader sedan på biltema pga att jag slarvat bort min förra.
Artnr: 10-191
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Varför köper du inte bara en 7mm krafthylsa i halvtum?
Jag köpte en sån för bara ett par månader sedan på biltema pga att jag slarvat bort min förra.
Artnr: 10-191
//Tobbe

Tanken var ju att den skulle användas med en slagmejsel! Och då måste det ju vara bits.
Men visst, en hylsa ska också inhandlas nästa gång jag är på biltema! :)

Hoztic skrev:
Tanken var ju att den skulle användas med en slagmejsel! Och då måste det ju vara bits.
Men visst, en hylsa ska också inhandlas nästa gång jag är på biltema! :)
Men hade du inte fultemas slagmejsel?
För den har ju halvtums fyrkantsfäste.
Plocka bort bitshållaren och sätt dit valfri halvtumshylsa.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Men hade du inte fultemas slagmejsel?
För den har ju halvtums fyrkantsfäste.
Plocka bort bitshållaren och sätt dit valfri halvtumshylsa.
//Tobbe

Näe, inte köpt nån än, lyckas alltid glömma hälften av vad jag ska handla där :huvet

Aha, man kan plocka bort den! Då blev det ju en helt annan sak! Tack å bock för upplysningen! :)

Nu SKA jag köpa en sån i veckan :)

Biker66 skrev:
Vibrationer, värme och smörj är bra för att lossa kinkiga gängor.
5-56 + gasolbrännare + mutterdragare kan vara en väg att gå :smasha

Passa dig för mutterdragaren, har du osis så snurrar den bara loss i skruvskallen, du får ingen känsla med maskiner, känslan sitter i händerna.
Jag har slängt mutterdragaren åt h*vete efter ett par misstag.
I med "hylsan" i bulten och knacka på hylsan så får du vibrationer rakt i bulten utan att skada bulten, alternativt skadar du hylsan men den är billigare än en kass bult i ett motorblock.

Hoztic skrev:
Näe, inte köpt nån än, lyckas alltid glömma hälften av vad jag ska handla där :huvet
Aha, man kan plocka bort den! Då blev det ju en helt annan sak! Tack å bock för upplysningen! :)
Nu SKA jag köpa en sån i veckan :)

Kolla storleken innan. På banditen som har samma motorkonstruktion(Luft/oljekyld) är den 6mm (eftersom jag inte äger någon 7mm) till avgasrörsfästen i cylindern. Behöver ju inte vara samma. Biltemas nr 19-190 = 6mm 19-191 7mm osv.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg