vilken idiot

Råkade ut för samma sak 3 gånger förra året när jag skulle köpa ny hoj, men sen högg jag som en kobra och åkte och köpte hojen direkt efter jag hade ringt... det fungerade!! :tummenupp

sånt där gör en riktigt förbannad,ska man ha högstbjudande eller nån slags auktion på plats ska man säga till i förväg.... inge kul att åka långt o komma fram till nån som säger ledsen jag vart bjuden 500kr mer för en kvart sen...

Jag hade till och med sagt att jag tar den till 99,99% om det bara stämde det han sa räcker inte det. :huvet

sen beror det ju på med, har jag inte lovat bort hojen till nån, utan mer sagt att de kan komma o kolla om de är intresserade o sen får ett betydligt bättre bud av nån så säljer jag nog til det högre budet.

Står det inte "bud" i annonsen så kan han inte ändra sig, har jag för mig, dock tror jag inte att det är värt jobbet att gå till rätten om det.

Någon här som skulle vilja vara rolig med honom och bjuda
honom tex 75000kr så får han känna hur det känns att bli lurad. :yoparty

stortiger skrev:
Någon här som skulle vilja vara rolig med honom och bjuda
honom tex 75000kr så får han känna hur det känns att bli lurad. :yoparty

Barnsligt att vilja hämnas!! :fatta!

miffo skrev:
Barnsligt att vilja hämnas!! :fatta!

Inte att hämnas, men har man avtalat med kund att köp är att genomföra är det svagt och omoraliskt av säljaren att bryta det muntliga avtalet.

I mitt tycke kunde man gott ringa och buda, sedan när det blir dags för affär säger man, Lessen jag hittade en billigare, lycka till...

Girighet ska bekämpas! :fakta

Men allvarligt talat. Klart som fan man säljer till högstbjudande om någon bjuder högt över nån annan. Har han däremot sagt att han håller hojen till dig så e han ju jävligt taskig om han släpper den till någon annan innan du fått chansen, det håller jag med om.

Last edited:
Fast pris på begagnatköp av privatpersoner finns det väl inget som heter. Priset är ju vad köpare och säljare kan komma överens om. Om köpare kan få mer pengar om han säljer till nån annan är det väl klart han gör det. Inget att bli sur över, det är så det funkar.

electronaut skrev:
Fast pris på begagnatköp av privatpersoner finns det väl inget som heter. Priset är ju vad köpare och säljare kan komma överens om. Om köpare kan få mer pengar om han säljer till nån annan är det väl klart han gör det. Inget att bli sur över, det är så det funkar.

Så du hade inte blivigt sur om du gått och hyrt dyr bil/släp och komma fram till släjaren som helt plötsligt ändrat sig och inte alls bryr sig om att ni avtalat pris och tid per telefon??

Tja, alla är vi olika... :7peta

Först till kvar gäller...

stortiger skrev:
Jag hade till och med sagt att jag tar den till 99,99% om det bara stämde det han sa räcker inte det. :huvet

Om du bara visste hur många som "lovat komma" och sen blir det "no show", ingen dyker upp och det blir till att ringa till de andra intresserade...
Annonserar ut en pryl gör man för att man vill bli av med den..

(Nej, det var inte min Blocket-annons)

Jag råkade ut för exakt samma sak, men med lite kortare avstånd till säljaren. Skulle dra iväg ca 25 mil (50 inkl. hemresa). Släpet var bokat, pengarna i plånboken. Jag hade frågat honom om han kunde hålla hojen till dagen efter, och jag hade inte prutat ett öre. På kvällskvisten ringer telefonen och han berättar att han fått mer pengar för hojen och därav sålt den. Han tyckte att det var bäst att ringa och berätta det, så jag visste... (dukigt va?) Så att jag inte åker dit i onödan osv... Plus att han visste att släp, pengar och allt var fixat, men han kunde inte dra sig till minnes av att han lovat nåt.

Man bryter mot ett muntligt avtal när man gör som han gjorde, och även i ditt fall. Det är lika allvarligt som att bryta mot ett skriftligt. Det enda avtal man behöver på papper är när det gäller BOSTAD.

Jag hade god lust att åka dit och strypa kräket, eller köra över honom med släpet eller nåt... Vad skulle jag annars använda det till!? :huvet

Till en början kan man tänka att "hoppas den skär sig", eller så. Men antagligen hade ju inte den blivande ägaren någon aning om att säljaren lovat mig förtur. Och även om han hade det så hade han väl inte sagt nåt om det. Att hämnas förstår jag blir en slags "reaktion" på att man är besviken, men det blir ju inte bättre för det, det skapar ju bara problem för köparen också, vilket inte är rätt.

... Men. Det kommer fler chanser, jag lyckades faktiskt göra ett riktigt kap istället, så nu i efterhand är jag glad att det inte blev nån affär.

Göran skrev:
Står det inte "bud" i annonsen så kan han inte ändra sig, har jag för mig, dock tror jag inte att det är värt jobbet att gå till rätten om det.

Nä, du har troligen rätt i att det inte värt att stämma en person i ett civilmål för att man inte fick köpa en begagnad motorcykel till överenskommet pris.

:rolleyes: :dummer

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...