Vilken husaberg?

Donvito

TOKER
Gick med
15 Nov 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Husaberg fs650e[Såld] Suzuki sv650s -03 [Såld]
Tjenare är väldigt sugen på att köpa en husaberg som första motard dock vet jag inte skillnaderna på dom olika modellerna. Jag skulle vilja ha både sm och enduro hjul. vad är skillnaderna mellan 450 - 550 - 650 förutom cylinder volymen? effekt skillnader? hållbarhet? service? tänkte köra 70% supermotard och 30% grusväg/isåkning. så tips hadde varit fint :)
 
Om du inte skall ut i skogen och bryta runt, eller försöka dig på avancerade övningar på crossbanor - så är det 650:n du skall ha för motard/grus/is.

Mer pulver helt enkelt, servicen är densamma på allihopa (möjligt att vevlager och annat far mer illa med 650ns högre effektuttag).

/J
 
Varför inte 650?

En kort följdfråga. Om man nu inte har ambitioner på att tävla så varför funkar inte en 650 i skogen? Jag kan hålla med om att det är lite för mycket effekt men man behöver inte gasa fullt. Chassit och vikten är i princip identisk med en 450.
 
Jag hade en 650 med Sportec M3 sulor.

Den funkade helt ok för en amatör på större stigar, men på mindre var den för tung och hade för mycket effekt/fel register enligt mig.

Men annars en kanon hojj!

Enligt din beskrivning så är det 650 som gäller, allt annat är för lite för vägarna... Smiska sporthojjar med hulliganmoppe är kul :glömdet
 
En kort följdfråga. Om man nu inte har ambitioner på att tävla så varför funkar inte en 650 i skogen? Jag kan hålla med om att det är lite för mycket effekt men man behöver inte gasa fullt. Chassit och vikten är i princip identisk med en 450.

Gyroeffekten. En enorm skillnad. Effekten spelar inte så stor roll, den bestämmer man ju själv med gashandtaget. En 650 blir man snabbt uttröttad på om man är ovan då det är ett tungt vevparti inne i motorn att brottas med.

Om du har en vinkelslip hemma så prova att sätta på en tunn kapskiva först. Starta vinkelslipen och håll den i handen. Prova nu att snabbt vrida handen och vinkelslipen. Byt sen till en tung tjock slipskiva och gör om samma sak. Märkte du skillnad?

Det är samma sak med en motorcykel. Det är stor skillnad i vikt på 450 och 650 vevparti. Varvtalet är upptill detsamma som på en vinkelslip.
 
Gyro

Givetvis är en 450 smidigare i skogarna, jaga talade om rent amatörmässigt. Och ja, den tröttar ut en...
 
Last edited:
Helt klart en 650 till gata/grus /is annars blir det helt klart för tråkigt.
Men till skogen (enduro) blir en 650 garanterat för stark/tung, jobbig att köra.

Skillnaden mellan gatkörning och skogen är stor.
 
Jag är också inne på att köpa en Husaberg 650. Är det nån särskild årsmodell man ska passa sig för? Barnsjukdomar? Vilka service intervaller har den mm?? Jag kan inte ett smack om motard :confused:
 
650

Efter att ha gått igenom samma process så fick jag rådet 04 eller nyare. Anledningar är som följer (påverkad årsmodell inom parantes).

Nackdelar:
- Vipporna slits snabbt och bör uppgraderas (02)
- Gamla gaffeln och smalare hjulaxlar (02)
- Startmotorn är en hjälpmotor och orkar inte starta motorn annat än när den är varm (03)
- SEM tändsystem, klent och fuktkänsligt (03)
- Dellortoförgasare (03)

På 04 är tändsystemet utbytt mot Kokusan (driftsäkert). Förgasaren är bytt mot en Keihin 41 mm som skall ge bättre prestanda. Ramen är förstärkt kring svingen. Startmotorn är en riktig startmotor, batteriet är starkare, vissa kåpor är bytta mot magnesium o.s.v. Kort sagt gjordes många förbättringar inför 2004, därefter är specen ganska konstant fram till 08 (eller 07, är lite osäker).
 
Tjena tjena tack för alla svar, har dock en 01a på gång just nu, hur är det med "felen" som beskrivs i det tidigare inlägget ? är det som dag och natt? det skiljer ju nämligen mycket i pris.
sen hur blir det om man jämför en ktm 525 mot husabergen, fördelar/nackdelar? mvh
 
Husa

Som jag förstått det är det som följer.

Vippor kan uppgraderas ganska enkelt (är troligen redan gjort)
Elsystemet kan man leva med. Cykeln går inte märkbart sämre, jag provade en 03a och det var pulver så det räckte i den med. Du får dock räkna med att kicka igång hojen ganska ofta. Startmotor + batteri finns det dock uppgraderingskit (Taffmeister).
Dellorton ger lite sämre prestanda men återigen inget problem för en nybörjare.

Vissa lager i motorn har uppgraderats efter 01 men där överlåter jag till de som kan mer i frågan.
 
Gammla SEM systemet är inte så uselt. Se bara till att torka bort ev. fukt kring svänghjulet efter du tvättat den.

Är packningen ok så behöver du inte oroa dig för regn :)
Jag gjorde den missen en gång, hittade dock en ny stator här på SH.
Men visst, dumt att köpa gammal teknik när man kan få tag på nyare för samma pengar!
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top