Vilken hoj?

T3ssan

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2019
Ort
Sörmland
Hoj
Letar
Jag är kort och helt nybörjare. Har bara kört moppe när jag var ung (många år sen..) och åkt på bönpallen på custom..

Nu är det dags att köpa hoj så jag kan börja övningsköra.
Vill köpa en som är så lätt att lära sig köra på och att köra upp med som möjligt. Vad jag ska ha för hoj senare får jag se då.
Vet ju inte ens om jag tycker att det är kul att köra ;)

Har kikat på ER6 mest. Provsatt en men det var lite svårt att nå helt bra (både till backen och fram till handtagen), men om jag sänker den, och byter styre eller iaf ställer om styret helt så kanske det funkar (är det svårt/dyrt att byte styre?). Fluffet på insida lår gör det ju inte lättare att nå..

Hur tycker ni skillnaden i att köra ER6N mot ER6F, för en väldigt kort nybörjare (156 cm)

Ett alternativ är att köpa en mindre hoj och bara ta A2. Eller börja köra på en mindre och byta upp sig innan uppkörning.
Men vilken hoj skulle ni rekommendera då? Googlar man så verkar ER5 vara lika hög som ER6...

Bör kosta max ca 30 000, men köper gärna en billigare först för att byta upp sig när jag kört ett tag, om jag tycker det är kul. Å andra sidan vill man inte ha så kassa grejer att man lessnar pga det.

Och skulle ni prioritera ABS?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Hej och välkommen till forumet.
Vad för typ av mc föredrar du, custom, street, sport, offroad?
ABS är att föredra, men blir dyrare än utan, om du bara ska köra in dig liksom.
 

T3ssan

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2019
Ort
Sörmland
Hoj
Letar
Folk brukar ju överlag inte rekommendera tex custom för nybörjare som ska köra upp, så som sagt: vilken hoj jag ska ha blir utefter vad som är lättast att köra upp på..
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Folk brukar ju överlag inte rekommendera tex custom för nybörjare som ska köra upp, så som sagt: vilken hoj jag ska ha blir utefter vad som är lättast att köra upp på..
Jag rekommenderade inget, jag frågade vad du föredrog.
Varför kan man inte köra upp på en custom menar du?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Honda VT750S. (Inte vanliga VT750 utan den med S på slutet. Kom 2010 till Sverige.)
Lägre sittställning, fortfarande mera upprätt än en ren glidare. Lätt att köra, Funkar med A2 utan strypning.
Går att få tag på för 30. Jag köpte en förra året för 30 och hade svårt att sälja av den med vinst det här året. Den är ganska trög på marknaden. Få som vet hur bra den faktiskt är. Perfekt läge för en köpare.
Finns dock inte allt för många ute, men priserna går ju liksom inte upp mera i år, snarare nedåt ganska hårt ju längre sommaren går.
 

T3ssan

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2019
Ort
Sörmland
Hoj
Letar
Jag rekommenderade inget, jag frågade vad du föredrog.
Varför kan man inte köra upp på en custom menar du?

Har läst på många ställen att låghastighetsbanan är svårare på custom?

Vet inte vad jag vill ha för hoj så tänkte börja i någon ände och byta/prova andra sen.

Lär väl finnas någon anledning till att körskolor har tex ER6, Honda Hornet till oss som är en tvärhand höga nybörjare?
Har inte sett någon körskola ha custom?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Folk brukar ju överlag inte rekommendera tex custom för nybörjare som ska köra upp, så som sagt: vilken hoj jag ska ha blir utefter vad som är lättast att köra upp på..

Det går att köra upp på customs med, även om det är ganska otympliga hojar att bända runt på konbanorna. I princip vilken budgethoj i samma klass som ER6an är väl bättre att köra, så XJ6, SV650, CB600 och så vidare.
Men, sålänge du inte kör upp på en glidare eller en sporthoj så är det ingen jätteskillnad i svårighet att köra upp på skulle jag säga.
Har iofs inte testat maxiscootrar eller touringlok och sånt påhitt.

Hitta en hoj som passar för dig, och träna på att köra den så ska det nog gå att fixa uppkörningen på den.
 

T3ssan

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2019
Ort
Sörmland
Hoj
Letar
Honda VT750S. (Inte vanliga VT750 utan den med S på slutet. Kom 2010 till Sverige.)
Lägre sittställning, fortfarande mera upprätt än en ren glidare. Lätt att köra, Funkar med A2 utan strypning.
Går att få tag på för 30. Jag köpte en förra året för 30 och hade svårt att sälja av den med vinst det här året. Den är ganska trög på marknaden. Få som vet hur bra den faktiskt är. Perfekt läge för en köpare.
Finns dock inte allt för många ute, men priserna går ju liksom inte upp mera i år, snarare nedåt ganska hårt ju längre sommaren går.

Hade nog inte tänkt mig custom som första hoj. Och allra helst en som funkar för A-kort men annars får A2 duga ????
Fanns ingen Honda VT750S i min del av landet (blocket), och den som finns kostar över 40.
 

T3ssan

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2019
Ort
Sörmland
Hoj
Letar
Det går att köra upp på customs med, även om det är ganska otympliga hojar att bända runt på konbanorna. I princip vilken budgethoj i samma klass som ER6an är väl bättre att köra, så XJ6, SV650, CB600 och så vidare.
Men, sålänge du inte kör upp på en glidare eller en sporthoj så är det ingen jätteskillnad i svårighet att köra upp på skulle jag säga.
Har iofs inte testat maxiscootrar eller touringlok och sånt påhitt.

Hitta en hoj som passar för dig, och träna på att köra den så ska det nog gå att fixa uppkörningen på den.

Ja jag väljer som sagt helst en ”så lätt hoj för att köra upp med” som möjligt så kan jag prova runt sen när jag väl har kortet.
Hojen min man kör nu är arvegods efter min pappa <3 så den kommer inte bytas ut fastän han kanske hellre valt en sportigare än den custom vi har. Honda valkyria 1500 cc, 6-cylindrig..
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hade nog inte tänkt mig custom som första hoj. Och allra helst en som funkar för A-kort men annars får A2 duga ????
Fanns ingen Honda VT750S i min del av landet (blocket), och den som finns kostar över 40.

Min sambo som är 155cm lång har en Er6n som är sänkt typ 3cm både fram och bak. Handtagen är ju justerbara så det är inga problem att nå för henne. Hon har litet "fluff" på låren och taxben. Det funkar utmärkt med den sänkningen som gjordes då er6 är ganska smal över motorn. Titta inte bara på sadelhöjd, en radfyra är bredare än en twin och bredden gör sitt till också.

Efter uppkörning på den har hon inte hittat nån hoj som passat henne lika bra.

Kolla även på Sv650s. Vet att de dyker upp sänkta på Blocket då och då.
 

T3ssan

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2019
Ort
Sörmland
Hoj
Letar
Min sambo som är 155cm lång har en Er6n som är sänkt typ 3cm både fram och bak. Handtagen är ju justerbara så det är inga problem att nå för henne. Hon har litet "fluff" på låren och taxben. Det funkar utmärkt med den sänkningen som gjordes då er6 är ganska smal över motorn. Titta inte bara på sadelhöjd, en radfyra är bredare än en twin och bredden gör sitt till också.

Efter uppkörning på den har hon inte hittat nån hoj som passat henne lika bra.

Kolla även på Sv650s. Vet att de dyker upp sänkta på Blocket då och då.

Tack då är jag nog inte helt fel ute!
ER6-an jag provsatt tror jag hade möjlighet att ändra handtaget lite till, så det kom lite närmare.
Har din sambo en ER6N eller ER6F?
Vad blir skillnaden körmässigt? Känns ER6F liksom klumpigare för en liten person?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Tack då är jag nog inte helt fel ute!
ER6-an jag provsatt tror jag hade möjlighet att ändra handtaget lite till, så det kom lite närmare.
Har din sambo en ER6N eller ER6F?
Vad blir skillnaden körmässigt? Känns ER6F liksom klumpigare för en liten person?

Hon har en n. Som du säger så upplevdes F som klumpigare. Tror att det är den extra vikten högt upp som kåpan gjorde som fällde avgörandet till Ns fördel.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Honda valkyria 1500 cc, 6-cylindrig..

En av ytterst få japanska glidare med egen stil. Beklagar sättet ni kom över den på. Hojen i sig är helfet.

Ducati Monster 600 kanske kan vara något annars? Borde gå att hitta välskött exemplar till de pengarna utan några större problem. Låg sadelhöjd och smal och nätt maskin. Men ingen ABS.

EDIT: Fast det var ju det här med A eller A2 då också förstås. Misstänker att en Monster 600 inte går att köra upp med överhuvudtaget. Fast det är bara en ren gissning då det var några år sedan jag tog kortet och reglerna lär ha ändrats...
 
Last edited:

T3ssan

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2019
Ort
Sörmland
Hoj
Letar
Hon har en n. Som du säger så upplevdes F som klumpigare. Tror att det är den extra vikten högt upp som kåpan gjorde som fällde avgörandet till Ns fördel.

Tack för svar :)
Tänkte åka och kika på en F i morgon så jag provsuttit bägge.
Synd att det inte vimlar av ER6N med ABS..
 

T3ssan

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2019
Ort
Sörmland
Hoj
Letar
En av ytterst få japanska glidare med egen stil. Beklagar sättet ni kom över den på. Hojen i sig är helfet.

Ducati Monster 600 kanske kan vara något annars? Borde gå att hitta välskött exemplar till de pengarna utan några större problem. Låg sadelhöjd och smal och nätt maskin. Men ingen ABS.

EDIT: Fast det var ju det här med A eller A2 då också förstås. Misstänker att en Monster 600 inte går att köra upp med överhuvudtaget. Fast det är bara en ren gissning då det var några år sedan jag tog kortet och reglerna lär ha ändrats...

Tack, jag gillar Valkyrian och är tacksam att hon fick flytta hit när det blev som det blev med pappa (inte mc-relaterat kanske man ska tillägga).

Ducatin har jag sneglat lite på men inte provsuttit.
 

T3ssan

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2019
Ort
Sörmland
Hoj
Letar
Det blev en ER6F iaf :)
Tips på ställe med snabb leverans att köpa sänkningssats (och lägre/smalare sadel?).
Eller något ställe i Västberga/Stockholm, eller Nyköping/Norrköping?
 
Last edited:

T3ssan

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2019
Ort
Sörmland
Hoj
Letar
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top