Vilken hoj vid överladdning?

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
ZX12R -02 i delar
Vilken hoj är bra vid överladdning rent driftmässigt. Vet att GSXr funkar fint, Yamaha sämre men hur är det med övriga märken? Håller Honda eller Kawa? Nu pratar vi inte mesladdning, utan ca 220 - 280 hk.
 
Gamla XJ1200 med förstärkt billet kopplingskorg funkar faktiskt. Blackbird. ZX12 (med förstärkt kopplingskorg). Busan. De allra flesta litermaskiner klarar 250 turbomatad hästar på slangen. Lustgas, ta bort 30 hästar pga av den högre flamhastigheten jämfört med turbo/sugmotor.
 
Enklast för dej är att ringa till Marklund och fråga, han borde vara den som har testat flest sorter.
Men personligen tror jag att de flesta moderna hojar funkar bra med turbo om man bara bygger på rätt sätt.

Vad menar du med att Yamaha funkar sämre???
Jag har inte märkt några problem på Rettan.
 
Det jag menar är att R1:ans motor inte pallar allt för mycket effekt. Enligt vad jag hört. Har bott bara några mil från Mcxpress, så man har hängt där några gånger. Villa bara ha erfarenheter från andra. Det ryktas nu om en Haya med över 600 hk, helt standard förutom turbo....
Undrar om det håller.... :rolleyes:
 
Mell skrev:
Det ryktas nu om en Haya med över 600 hk, helt standard förutom turbo....
Undrar om det håller.... :rolleyes:

"Standard" betyder specialkolvar och kolvbult samt Carillo vevstakar - och lite till. Det är Sebastian på NLR som har byggt vidundret. Helt jämra otroligt!
 
Mell,
om det är motorn som sitter i mcx´s broms nu så är det min
och Jag har byggt den. Det är mycket som är standard i den.
Hittils har den gett 470hk på utgående axeln, precis enligt
plan med den lilla turbon , nu är det dags för den stora turbon
och vi ska se vad den ger. Sebastian min kollega/kompis
driver NLR i USA och har hittils kört ur 562hk på sin busa
med standard volym (1298cc) , givetvis ska jag slå honom
och helst ska det ta ett tag innan han/dom är ikapp...hehe

Anders , vi kör med JE/NLR 8,25:1 kolvar och vanliga tool steel
52c kolvbultar och Crower H profil stakar.
Viktigaste modden är dock att använda 12mm 12:9 bultar till
cylinder/topp då standard 10mm bultar inte förmår hålla tätt,
det är nära ut till vatten kanalerna.
MVH / Christer J
 
Mell skrev:
Det jag menar är att R1:ans motor inte pallar allt för mycket effekt. Enligt vad jag hört. Har bott bara några mil från Mcxpress, så man har hängt där några gånger.

Den känsligaste punkten vid överladdning på R1:an är spikningar och överhettning, det säger Erik också. Håller man koll på det så håller motorn i övrigt ihop. Överhettning är kanske inte så svårt att förstå om man tittar hur allt är installerat, men det är inga problem om man håller kylaren ren. Som en extra säkerhet kan man montera en manuell switch till kylfläkten.
 
Det jag inte förstår är hur topplocken klarar cylindertrycken... Jag antar att ni inte varvar speciellt mycket mer, och då är det frågan om att höja momentlinjen (= högre BMEP). 400 literhästar är väldigt, väldigt mycket.

Japanerna måste tagit i ändå från tårna när de designat eländet.

Vet ni vad ni kör för maximalt cylindertryck?

/J
 
NLR skrev:
Mell,
om det är motorn som sitter i mcx´s broms nu så är det min
och Jag har byggt den. Det är mycket som är standard i den.
Hittils har den gett 470hk på utgående axeln, precis enligt
plan med den lilla turbon , nu är det dags för den stora turbon
och vi ska se vad den ger. Sebastian min kollega/kompis
driver NLR i USA och har hittils kört ur 562hk på sin busa
med standard volym (1298cc) , givetvis ska jag slå honom
och helst ska det ta ett tag innan han/dom är ikapp...hehe

Anders , vi kör med JE/NLR 8,25:1 kolvar och vanliga tool steel
52c kolvbultar och Crower H profil stakar.
Viktigaste modden är dock att använda 12mm 12:9 bultar till
cylinder/topp då standard 10mm bultar inte förmår hålla tätt,
det är nära ut till vatten kanalerna.
MVH / Christer J

Måste vara den det pratas om. Coolt :rock
Det går fort rykten och dom förvrängs rätt fort. Helt standard kanske från början var standard volym eller liknande.
Det lutar mot överladdning nästa år. Är lite less på att va snabbast i kurvorna... Blir lite rättframkörning ett tag framöver. Kanske även provar lite dragracing. Närmare till banorna än roadracing.
 
Rg 500, det är sällan problem med topplocken , det är nästan
alltid kolvar eller topplockspackningar so bråkar.
Visst blir det höga topptryck, men kanske inte som skulle tro
då turbomotorer tenderar att "feta" ut trycktoppen över fler
vevvinkel grader. Vid simulering beräknades topptrycket till
ca 190 bar vid 600hk nivå , MBT och knackfri drift förutsattes....
racesoppa....
MVH / Christer J
 
NLR skrev:
Visst blir det höga topptryck, men kanske inte som skulle tro
då turbomotorer tenderar att "feta" ut trycktoppen över fler
vevvinkel grader.

Hmm, jag har ju av naturliga anledningar inte kört en sug i cell, så jag har inte någon hands on erfarenhet av detta. En breddning måste rimligtvis bero på en långsammare förbränning. Med samma geometriska förutsättningar och bränsle så borde det inte vara någon större skillnad på förbränningshastigheten, samma flamarea borde finnas där etc. Men som sagt, jag har inte data för att backa upp mitt påstående, bara funderingar.

Vid simulering beräknades topptrycket till
ca 190 bar vid 600hk nivå

190 bar... :skrämd Som sagt, de kära japanerna tog i från tårna.


, MBT och knackfri drift förutsattes....

Det kan jag tänka mig. Säger bara spluff annars.


racesoppa....
MVH / Christer J

Vad körde ni på?

/J
 
Rg 500 , vi kör på VP´s SV05 bensin , men hojmotorer är
fruktansvärt knackresistenta , vi har kört över 400hk på
vanlig 98 mack soppa och 8,9:1 kompression med standard
förtändning ,34 föd.

Ulf , MBT = minimum spark advance for best torque , eller på
svenska = minsta bästa tändning.
Alltså , inget tändsänkning för att undvika knack.

MVH / Christer
 
Kör ni så där så måste ni ha ett löjligt lågt avgasmottryck... Men det är klart, ett hojavgassystem är ju rätt bra ur den aspekten! Standardkammar antar jag, dvs rätt vassa, och förmodligen med rätt stort överlapp kombinerat med högt laddtryck och lite avgasmottryck => lite EGR. Så då fixar ni ju det där.

Men jävligt imponerande all the same.

Hur långa avgaspipor kör ni med, kör ni avstämda pipor? Har ni kört några twin scroll laddare?

/J
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top