Vilken hoj till landsväg och bana?

Sweden_1

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Lund
Hoj
1999 Daytona 955i,2006 BMW K 1200S, 2013 HD Seventy Two, 2002 Triumph Trophy
Har kört ett par bandagar och tycker det är skitroligt och ska köpa in mig på en hoj.
Vill inte ha en ren banhoj utan en hyggligt bekväm landsväg med lite pulver i då jag vill använda den till långresor också. Funderar på exempelvis Kawasaki z1000 eller en sx fr. 2011 typ..

Vad finns det att tänka på, var ska jag lägga prioriteringarna? funkar det på bana med den typen av hoj?
 
Jag har kört min SX på bana rätt mycket, och den funkar rätt bra. När det börjar gå fort börjar den underdimensionerade fjädringen kännas av på 2011-2013-modellerna, men min verkar ha blivit mycket snällare efter en service av framgaffeln. 2014 och framåt har bättre fjädring. Det börjar skrapa i hyfsat tidigt med fotpinnarna, men lär man sig hänga av så är det inget jätteproblem.
På gata funkar den alldeles utmärkt, har kört min ToR till Nürburgring.

Förra året skaffade jag mig en gammal väl inkraschad R6 som banhoj, och fortsatte ha min SX som gathoj, eftersom att jag hade växt ur min SX på bana. Nu har jag börjat om från början, och med nyservad gaffel så har gunghästigheten liksom försvunnit, men jag kan inte köra lika fort/hårt som jag gjorde förra året.

Hur väl den funkar på bana för dig hänger på hur hårt och fort du kör, samt lite vilken årsmodell du skaffar.
 
Visst funkar det att köra bana med dem du nämner, men du växer snabbt ur dem..

Kör du med SMC?
Då måste hojen vara reggad & försäkrad, men annars funkar en oreggad banhoj.
Köper du en gammal R1/R6 för 20-25000:- och en typ 08-gathoj, kommer du få mer för samma peng och vara gladare den dagen du råkar lägga omkull hojen...
 
Visst funkar det att köra bana med dem du nämner, men du växer snabbt ur dem..

Kör du med SMC?
Då måste hojen vara reggad & försäkrad, men annars funkar en oreggad banhoj.
Köper du en gammal R1/R6 för 20-25000:- och en typ 08-gathoj, kommer du få mer för samma peng och vara gladare den dagen du råkar lägga omkull hojen...

Bra inlägg!

Kan man hålla sig med två cyklar är det här det alternativet. Vurpar man en fin orginalhoj blir det aldrig samma puts som innan vurpan igen. :(

Glider man däremot runt på en något äldre hoj, säg tidigt 00-tal med 4-5000 mil, så kanske den fina orginalputsen redan är lite stukad och en lättare vurpa inte är någon katastrof.
Dessutom finns det beggade grejor i omlopp på privatmarknaden varför helförsäkring är överflödig, man reparerar själv billigare än självrisken. Det var till den kategorin hojar min älskade gamla R6 -99 hörde. :)
 
Last edited:
Vad jag förstått så är z1000 rätt mjukt satt och mer byggd för gata än bana. Rätt tung och fotpinnar som skrapar i tidigt
 
Går att köra bana med det mesta..
Har hängt mycket på Ducatiklubbens körningar och där ser man ganska ofta Monster S4R/S4RS i snabbaste gruppen. Kanske inget för proffsen, men det går at köra fort.

Samma sak med Streetfighter som går ruggigt bra på bana. Som en sporthoj med brett styre. Dock kan den kanske lida lite av för framåtlutad körställning. Svårslagen kombo för snabba roliga vägar dock.
146-1201-01-z%2B2012-ducati-streetfighter-848%2Blead-shot.jpg


Sen ska man väll inte vara för kaxig, men Multin har vunnit pikes peak.. Lite tung dock, men jävligt skoj och bekväm så in i helvete med både småkurvigt och långtouring. Dock är det inte alla som gör avkall på "sportigheten". Stor fördel är att snuttski inte tittar två gånger på en.. trots att man har 150 häst och därmed mer effekt än en 1098 upp till ~9000varv
228521-track-day-hell-imageuploadedbymotorcycle1372927803.439136.jpg
 
Allt beror ju på vad du med banåkningen. Bara laja runt eller foka på att utveckla din teknik, bli snabbare och kapa varvtider?

I det förstnämnda fallet kan du ta ut det mesta på bana. z1000sx är väl inte det optimala banjärnet men visst funkar den. Men om vi leker med tanken att du verkligen får blodad tand för banåka och har en sjuhelvetes utvecklingskurva så kommer du att rätt snart att växa ur den. Då kommer en Blade. gsxr 1000 eller R1 att sitta som en smäck (fö rätt ok landsvägshojar också btw).

Om jag hade 70k att lägga skulle jag def köpa två hojar med lite fler år på nacken: en att gasa satan med på bana och en finhoj för landsvägsåka.
 
Tack alla för bra svar!
Det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig, men nu är jag i alla fall med motorcykel.....eller rättare sagt 2... jag hittade en prisvärd Daytona 955i med lite kåp och tank "bekymmer" och ytterligare en Daytona i mycket bra skick med kryssad ram. Den ena får bli fin väghoj med kåpor och tank från den kryssade och den blir en ren banhoj att lära mig på. Förstår att den kanske inte är klockren på bana men ett prisvärt insteg. Ideér och förslag på must have? Var hittar jag grejer till Triumph?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top