Vilken hoj ska man satsa på?

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Pengarna finns och beslutet är taget.
Det ska köpas ny hoj!! :banana

Nu är det ju bara som så att jag hela tiden har varit inne på en Yamaha R1 04-06 (beroende på pris) och Blå ska den ju givetvis vara. men då det verkar vara lite svårare att hitta en till min budget (90.000 =priset på vad hojen får kosta i inköp, sen finns de ju pengar utöver de tillresten) Det svårare är kanske snarare att hitta en blå..?
Så, jag har börjat kolla efter lite annat, det som genast då dyker upp är en Yamaha R1 -03 (Blåå :tungan) vilket det också finns ganska ont om.
Men de jag söker nu är alltså en Yamaha R1 03 - 06 BLÅ

Om jag inte hittar en sådan då? ja då får man väll kolla efter någon annan, och de jag har hittat som alternativ är ju då givet vis en 954 fireblade, gsxr1000, mm (även kollat på 600cc/750cc) modeller..
Och frågeställningen är då, vilken ska man satsa på egentligen, vilken är bäst? vilken är mest prisvärd osv. vad argumenterar för och emot de olika modellerna?

Detta kommer att bli min första egna hoj å då säge rju många att; "nä men då ska du börja på en 600" bla bla.. visst de vore kanske smart (i vissa fall, men inte mitt)
Så vad tycker ni? åsikter/kommentarer?
:Bugar

Ps. Ingen som har en BLå Yamaha R1 03 -06 stående möjligtvis? :D

Jag går lite utanför ramarna och säger GSX1400.
Skulle du ha råd att lägga ca 100.000:- så har du en sprillans ny hoj och första årets försäkring (lite beroende på hur läge du haft körkort och vart du bor etc...).

Nypriset är 97900kr och då ingår det en vagnsskadegaranti första året så du bara behöver halvförsäkring då. För mig blev halvförsäkringen 2432kr för ett år. Då är jag 23år, har haft hojkort sedan -99 (tung sedan -00, eller ja, mellan om man ska vara petig) och bor mitt i skogen. För de försäkringspengarna har jag aldrig kunnat ha roligare. :fakta

(Hehe, till och med min gamla rostiga merca 190 -87 var dyrare att försäkra, och då hade jag bara den trafikförsäkrad...)

Esquire skrev:
2166955 Jag går lite utanför ramarna och säger GSX1400.
Skulle du ha råd att lägga ca 100.000:- så har du en sprillans ny hoj och första årets försäkring (lite beroende på hur läge du haft körkort och vart du bor etc...).

Nypriset är 97900kr och då ingår det en vagnsskadegaranti första året så du bara behöver halvförsäkring då. För mig blev halvförsäkringen 2432kr för ett år. Då är jag 23år, har haft hojkort sedan -99 (tung sedan -00, eller ja, mellan om man ska vara petig) och bor mitt i skogen. För de försäkringspengarna har jag aldrig kunnat ha roligare. :fakta

(Hehe, till och med min gamla rostiga merca 190 -87 var dyrare att försäkra, och då hade jag bara den trafikförsäkrad...)

hehe okey. försäkringen och så är vällinte problemet så har redan avsatt pengar åt allt sådant. det jag dock undrar om då är om inte en 1400cc kan vara liiite stort som första hoj däremot. visserligen har jag kört hoj lite tidigare, tog dock A kortet nu i sommar.
Så hurdan är den, smidig, eller "stor/klumpig" som 1400cc ändå är.?

Rasorblade skrev:
2166922 954 alla gånger
:yoparty

Med motiveringen? :va

Spoox skrev:
2167012 det jag dock undrar om då är om inte en 1400cc kan vara liiite stort som första hoj däremot. visserligen har jag kört hoj lite tidigare, tog dock A kortet nu i sommar.
Så hurdan är den, smidig, eller "stor/klumpig" som 1400cc ändå är.?
Den är förvånansvärt lättkörd.

Tjänstevikten ligger på 255kg, men det märker man mest bara när man ska flytta omkring den med motorn avstängd. Så fort motorn är igång och man använder sig av den för att förflytta hojen så märks inte vikten.

När man kör lite fortare så är den riktigt stadig i de flesta lägen och aldrig nervös. Kanske inte lika följsam som en R-hoj i kurvor, men inte heller "stor/klumpig".

Har du möjlighet att provköra så tycker jag att du ska göra det. Motorn är något helt i en egen klass. :tummenupp

Esquire skrev:
2167024 Den är förvånansvärt lättkörd.

Tjänstevikten ligger på 255kg, men det märker man mest bara när man ska flytta omkring den med motorn avstängd. Så fort motorn är igång och man använder sig av den för att förflytta hojen så märks inte vikten.

När man kör lite fortare så är den riktigt stadig i de flesta lägen och aldrig nervös. Kanske inte lika följsam som en R-hoj i kurvor, men inte heller "stor/klumpig".

Har du möjlighet att provköra så tycker jag att du ska göra det. Motorn är något helt i en egen klass. :tummenupp

mm, de kan ju vara värt att håll utkik efter en och passa på att provköra en då. tack för tippset! :tummenupp

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back