Vilken hoj ska jag välja?

Vill du ha något som förhoppningsvis inte är sönderkört, sikta på XJ 900. Ofta lite äldre ägare som haft dem innan, är en klassisk touringhoj helt enkelt. Mkt hoj per krona. Håll bara koll på framgaffeln på första, 83an, anti diven var inte ens bra då den var ny. Kardan är bekvämt, inget slabb med kedjevax o dyl. Fixar lätt 2 pers.

GSX 1100 E / ES / EF vann bikes begagnat test mest hoj för 10 000 kr. Kan vara hårdare körd, ja, och lite mer mos i motorn.

GPZ, cool, men var den ens problemfri som ny ? Odds att hitta ett ex som inte är hårt körd i din prisklass ?

Utifrån dina uppgifter hade jag köpt xj900 eller fz750 som är prisvärda slitvargar. Hade sjäv en gammal cbr600 när jag var student och den var mycket pålitlig och funkade därtill bra i kurvorna också till skillnad från xj900. Lycka till! :tummenupp

Tack för alla svar! Men jag tror att vi inte riktgit lirar på samma våglängd allihopa.. Hur hojen tar kurvor, klipper på olika register och hur "kul" den är att köra spelar verkligen NOLL roll. Jag är en ung student som vill åka till deltidsjobbet på annat sätt än buss/cykel. Jag funderade liksom från början på att köpa en jäkla moppe, men insåg att en hoj knappt kostar mer och bytte därför spår.

Vad jag eftersöker är alltså en BILLIG hoj som är VÄLDIGT BILLIG att försäkra (classica-försäkra) och som troligtvis inte kommer behöva annat skruvande än oljebyten, lampbyten och kanske att ett hjullager börjar säcka ihop framåt hösten. Så på den nivån är det, köregenskaper, motorkaraktär och annat är TOTALT ointressant jämfört med det viktiga.

Nu befinner sig ju just denna inte i Götlaborgstrakten, men det bör ju finnas liknande.
http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_k_75_41194882.htm?ca=11&w=1

En trevlig lättkörd hoj som är billig i drift. Har för mig jag pröjsade 1300 för helförsäkring / helår.
Skapligt lättmekat och överlag tysk kvalitet. Jag upplevde min hoj som myyycket stadigare än motsvarande hojar av andra fabrikat i samma åldersspann.

En bra hoj som många tyvärr avfärdar direkt på grund av gubbighet och "uncoolness".

/Pierre

Den var rätt cool faktiskt. En sån skulle nog passa in som en Rocker hoj i Rockers vs Mods.

:confused:
Du skrev i första inlägget att du ville ha något sportigare. Vill du inte ha 'det bästa' inom din budget?

Men en F2 borde väl vara bättre om man vill ha billig försäkring?
Honda CBR600 F2
Production 1991–1994

Tänkte kolla online vad det skiljer i pris.
Bilsport & MC kunde jag inte välja rätt årsmodeller av CBR 600 F i deras lista (endast "CBR 600 F (år 87-89)" och "CBR 600 F (år 2011=>))".
Kollade Svedea, men fick bara något om att man var tvungen att kontakta kundtjänst för den modellen.
Sen hittade jag http://www.gjensidige.se/ där jag kunde kolla online.

F4
Årsmodell/Första reg.dag: 2000
Reg.nr.: BDL431 Fabrikat: HONDA CBR 600
Försäkringspremie: 9 798 kr/år
Omfattning:
Helförsäkring
Årsförsäkring: Ja

F2
Årsmodell/Första reg.dag: 1993
Reg.nr.: PXH615 Fabrikat: HONDA CBR 600F
Försäkringspremie: 4 232 kr/år
Omfattning:
Helförsäkring
Årsförsäkring: Ja

Ganska markant skillnad om ett av huvudkraven är billig försäkring.
Kan naturligtvis skilja beroende på hur gammal man är, var man bor, etc. Kanske inte nödvändigt med helförsäkring heller.

SJälvklart är F2an billigare att försäkra, men F4an känns betydligt modernare.
Jag betalade 5500 hel/hel för min F4. 25 år boendes i småstad. Det var på IF dom har Honda märkesförsäkringar

SJälvklart är F2an billigare att försäkra, men F4an känns betydligt modernare.
Jag betalade 5500 hel/hel för min F4. 25 år boendes i småstad. Det var på IF dom har Honda märkesförsäkringar

Det var inte så farligt faktiskt. Provade på IF med samma reg nummer som innan. Skiljde bara runt 900kr om året för hel/hel.
Har IF någon 20 års gräns? Att det är betydligt billigare att försäkra en 21 år gammal hoj mot en 19 år gammal hoj? Eller är det bara några tior billigare per årsmodell?

Jag tänkte att för någon som tittar på 80-tals hojar, så kanske en hoj från första halvan av 90 talet ändå känns ganska modern.

Det är säkert inget fel på F2an, har aldrig provat nån. Desto äldre MC desto billigare blir det är en grundregel...alltså kommer en F2a med största sannolikhet vara billigare än en F4a vart du än vänder dig. Vad kostar en F2a idag? En billig mc kan man ju dessutom kosta på sig att bara halvförsäkra. Sen glömmer vi ju F3an, har du kollat upp den?

Är det billigt du är ute efter så skulle jag inte kolla på en gammal cykel med 4 cylindrar , kan bli dyrt att serva .

Skulle hellre kolla på en luftkyld offroad typ Yamaha XT/TT 600/660 , Honda Dominator Suzuki eller Suzuki DR600/650 . Offroad cyklar är billiga i försäkring lätta & billiga att laga & med ganska enkla medel blir dom även roliga .

Denna var inte dum
http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_XT600_39965034.htm?ca=11&w=3

Last edited:
Det var inte så farligt faktiskt. Provade på IF med samma reg nummer som innan. Skiljde bara runt 900kr om året för hel/hel.
Har IF någon 20 års gräns? Att det är betydligt billigare att försäkra en 21 år gammal hoj mot en 19 år gammal hoj? Eller är det bara några tior billigare per årsmodell?

Jag tänkte att för någon som tittar på 80-tals hojar, så kanske en hoj från första halvan av 90 talet ändå känns ganska modern.

En F2'a innan 93 går att classicaförsäkra hos Bilsport och MC = 1400kr om året i helförsäkring.

Till TS:
av de du nämner skulle jag personligen gått på en CBR 600 F2, men kanske inte just den du länkar till, den såg verkligen ut som "hej kom och hjälp mig".

Du har inte funderat på en stånka kanske, t.ex. den otuslitliga XT 600'an
http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_XT_600_39531902.htm?ca=15&w=2
I dina trakter tillochmed! En enda cylinder = mindre pengar på byte av tändstift och mindre prylar som behöver bytas om det rasar... Fast det är klart, inte riktigt lika heftiCkt som en sportis :rolleyes:

kawasaki ER5 eller GPZ 500 s. Mer än moppe ,lättkörd, billig i försäkring. Lättmekade och bombsäkra motorer.

Jag hade tagit den första du länkade till. GPZ900R med två ägare sedan ny är ju inte något som växer på träd direkt och jag tänker, i min enfald, att den antagligen har blitt väl omhändertagen just av den anledningen.

Sen är det en fruktansvärt frän hoj, fråga Tom Cruise:D

Är det en varningsklocka att en tdm -91 är "importerad från utlandet" 2002? Är så sugen på den annars

Är det en varningsklocka att en tdm -91 är "importerad från utlandet" 2002? Är så sugen på den annars

nä , varör skulle det vara det ... bör kosta småpotatisar endå , verkar den välskött å "känns" rätt så e det väll bara Tjööpa :tummenupp

får man inte ha slipon eller vad ni nu kallar "effektrören" när man besiktigar?

får man inte ha slipon eller vad ni nu kallar "effektrören" när man besiktigar?
Vissa slipon kan vara sjukt högljudda, vilket gör att du får ombesiktning för att hojen låter för mycket. Därför brukar det vara bra om original ljuddämparen finns med:)

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back