Vilken hoj ska jag välja?

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Första hoj ska köpas. Jag tänkte åka och köpa den här idag, http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_XJ_900_41129619.htm?ca=15&w=1 men har börjat tveka och kikat på en mängd andra hojar. Kravet är en lite sportigare modell, minst 600cc, minst 20 år gammal och absolut MAX 20 000kr minus före prutning.

Vilken av dessa är troligtvis minst sönderkörd, i bäst skick, lättast att underhålla etc etc.

Yamaha GPZ-R 1989
http://www.blocket.se/goteborg/Kawasaki_gpz_r_40905128.htm?ca=15&w=1

Yamaha XJ900 1984
http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_XJ_900_41129619.htm?ca=15&w=1

Yamaha FJ1100 1985
http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_FJ1100_orginal_i_mkt_bra_skick_40328489.htm?ca=15&w=1

Yamaha XJ900 1983
http://www.blocket.se/vi/40688130.htm

Suzuki GSXR1100 1986 (väldigt sugen på denna)
http://www.blocket.se/goteborg/Suzuki_GSXR_1100_40473381.htm?ca=15&w=1

Kawasaki GPZ 1000 RX 1986
http://www.blocket.se/goteborg/Kawasaki_GPZ_1000RX_40393761.htm?ca=15&w=1

Honda CB 900 F 1982
http://www.blocket.se/goteborg/Honda_CB_900_F_SC09_Boldore_40576633.htm?ca=15&w=1

Suzuki GSX 1100 EF 1984
http://www.blocket.se/goteborg/Suzuki_GSX_1100_EF_39127491.htm?ca=15&w=1

Honda CB 900 F 1981
http://www.blocket.se/goteborg/Honda_cb_900F_41087673.htm?ca=15&w=1

Yamaha FJ 1200 1987
http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_fj_1200_40990104.htm?ca=15&w=1

Honda CBR 600 1992
http://www.blocket.se/goteborg/Honda_CBR_600_Streetfighter___Veteran_40683643.htm?ca=15&w=1

Yamaha FZ 750 1985
http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_FZ_750_40559732.htm?ca=15&w=1

Suzuki GSx 750 ES 1984
http://www.blocket.se/goteborg/Suzuki_GSX_750_ES_40873175.htm?ca=15&w=1

Yamaha FZR 1000 1987
http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_fzr_1000_40767597.htm?ca=15&w=1

Kawasaki GPZ 750 R 1985
http://www.blocket.se/goteborg/Kawasaki_GPZ_750R_40220592.htm?ca=15&w=1

Yamaha FZR 600 1990
http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_FZR_600_39111962.htm?ca=15&w=1

Kawasaki ZZR 1100 1992
http://www.blocket.se/goteborg/Zzr1100_40167030.htm?ca=15&w=1

Yamaha TDM 850 1991
http://www.blocket.se/goteborg/Tdm_850_39997122.htm?ca=15&w=1

De modeller jag markerat i svart är de som det kliar i fingrarna extra över och pulsen ökar utav :D

TDMen känns väldigt lockande efter att ha läst runt lite och kollat youtube. Men killen som säljer den verkar inte veta något om hojen, köpt den på auktion nyligen och den verkar vara modifierad och så där. Varningsklockor?
 
jag skulle kollat in Gixxern först å främst , låter den bra,går den bra å känns "rätt" så tjööööp den :tummenupp
 
Personligen hade jag valt FZR600:an utan att tveka då den skulle passa min personlighet bäst.
Kul motorkaraktär och lättsvängd i jämförelse med övriga cyklar på listan. Klart busigast.

CBR600:n fungerar minst lika bra på kurviga vägar, med den ovan är ju rätt förstörd om man nu inte råkar gilla stuket de fått till på just det exemplaret. Tråkigare motor, men jag tycks vara i minoritet när jag säger så, de sålde ju som smör när de var nya, och vann allt på banorna. Dvs. riktigt bra cykel, men totalt karaktärslös.

FZ750, FZR1000, GSXR1100, GPz:orna och ZZR:en är för tunga och klumpga för min smak, men de är garanterat trevliga maskiner att kasa motorväg på. Lite som att köra buss med megaturbo. :) De går fort på rakorna, men måste brottas ner i kurvorna.
Övriga cyklar kan jag personligen nog inte ens klassa som halvsportiga, de är touringlok utan vare sig väghållning eller bromsar.
TDM:en är den som sticker ut. Har aldrig kört någon själv, men de skall vara rätt kul och kompetenta på många områden. Inte bäst på något, men trevliga maskiner.

Mina högst personliga åsikter.
 
Uppskattar era åsikter stort så här långt! :) Keep em comin! Jag har som ni säkert förstår dålig koll på hojmarknaden, så särskilt ditt svar Marsupilami var väldigt bra.
 
Jag röstar på denna ...

http://www.blocket.se/malmo/Honda_CBX_750_f__RC17__41065401.htm?ca=23_11&w=2

Av dom du tittat på blir det enligt följande :

1.Yamaha 900 / 1100.

2 Kawasaki GPZ.

Just detta Suzuki objekt hade jag valt bort direkt.En gammal GSXR gör ingen glad om man inte vill tillbringa tiden på SH med diverse frågor om hur man renoverar det ena efter det andra.

Men som sagt, man ska själv titta, prova och klämma på objekten.Att se dom på en bild på nätet säger inte ens halva sanningen om hojen.Och den stora frågan är ju om du tänkt använda hojen dagligen eller tänkt ha den i garaget som puts objekt.En hel del skillnad på dessa två mc ägare och deras syn på mc körning.Lycka till ... :crash
 
Last edited:
Frågar du mig så tycker jag att du ska börja med att köpa biltemas största verktygsset.
 
Last edited:
Haha ja ett rejält verktygsset kommer säkerligen behöva införskaffas.. Även om jag önskar mig en hoj som går bra som brukshoj i åtminstone en säsong utan problem.

Visst ska man själv åka och titta och känna på hojen, men samtidigt är det bra med input som att en gammal gsxr förmodligen är rätt "utsliten", vilket jag iofs nog kunde listat ut på egen hand, men den typen av info är guld värd för mig.

CBXen du länkade ser riktigt fin ut! Den skulle jag åkt och tittat på typ direkt, om det inte vore för att säljaren bor i malmö och jag i göteborg.. Suck. :(
 
Eftersom du har en begränsad budget MAX 20000kr
så tar jag mig friheten att gissa att även det finns begränsningar i vad försäkringen får kosta.
Personligen , för så här billiga hojar är det bara trafikförsäkring eller halvförsäkring som gäller.
Så sätt igång och kolla vad du kommer få betala i försäkring.
Och vilka villkor försäkringen erbjuder.
Så kommer du i värsta fall upptäcka att det inte blir så många kvar att välja på. :huvet
Låg premie "12000kr" och 25000kr i självrisk vid krasch (helförsäkring) är ju ett skämt för mig för hojar
som kostar tom 40000kr.
Det var därför det blev en Triumph Sprint RS och inte en GSX-R 750 2000 för mig.
 
Eftersom du har en begränsad budget MAX 20000kr
så tar jag mig friheten att gissa att även det finns begränsningar i vad försäkringen får kosta.
Personligen , för så här billiga hojar är det bara trafikförsäkring eller halvförsäkring som gäller.
Så sätt igång och kolla vad du kommer få betala i försäkring.
Och vilka villkor försäkringen erbjuder.
Så kommer du i värsta fall upptäcka att det inte blir så många kvar att välja på. :huvet
Låg premie "12000kr" och 25000kr i självrisk vid krasch (helförsäkring) är ju ett skämt för mig för hojar
som kostar tom 40000kr.
Det var därför det blev en Triumph Sprint RS och inte en GSX-R 750 2000 för mig.

Det mesta som är minst 20 år gammalt går att classica försäkra hos Bilsport MC eller Svedea till en helförsäkring runt 1500kr/året :).
 
Du missade nog att ett annat krav på hojen är att den är minst 20 år gammal, för alla hojar äldre än 20 år och i originalutseende går att försäkra som "classica" vilket kostar typ 120kr i månaden eller nåt sånt, för hel/hel.
 
Jag skulle helt enkelt råda dig att spara lite mer och köpa en modernare hoj. I spannet 20-30k finner du väldigt mycket mer moderna härliga körbara motorcyklar. Inte heller behöver du ha 150hk som i gammelgixxern, som är den jag hade köpt, om jag tvingades välja en av ovanstående. Tyvärr är den ju inte speciellt smidig och tar kurvor som en skadeskjuten galt (i jämförelse med en modern hoj, 1986 var det ju dock skiten att ha hela dan).

Typ: http://www.blocket.se/uppsala/Suzuki_SV650S_40658444.htm?ca=22&w=3

Borde inte vara så dyr att försäkra heller.

http://www.blocket.se/halland/Suzuki_GSX_750_40971052.htm?ca=22&w=3&last=1

Risken är stor att du kan köra fortare med en modern nakenhoj med halva effekten jämfört med gammelgixxern iaf. :)

Sorry för OT, men mina 50 öre.
 
Tack för alla svar! Men jag tror att vi inte riktgit lirar på samma våglängd allihopa.. Hur hojen tar kurvor, klipper på olika register och hur "kul" den är att köra spelar verkligen NOLL roll. Jag är en ung student som vill åka till deltidsjobbet på annat sätt än buss/cykel. Jag funderade liksom från början på att köpa en jäkla moppe, men insåg att en hoj knappt kostar mer och bytte därför spår.

Vad jag eftersöker är alltså en BILLIG hoj som är VÄLDIGT BILLIG att försäkra (classica-försäkra) och som troligtvis inte kommer behöva annat skruvande än oljebyten, lampbyten och kanske att ett hjullager börjar säcka ihop framåt hösten. Så på den nivån är det, köregenskaper, motorkaraktär och annat är TOTALT ointressant jämfört med det viktiga.
 
Tack för alla svar! Men jag tror att vi inte riktgit lirar på samma våglängd allihopa.. Hur hojen tar kurvor, klipper på olika register och hur "kul" den är att köra spelar verkligen NOLL roll. Jag är en ung student som vill åka till deltidsjobbet på annat sätt än buss/cykel. Jag funderade liksom från början på att köpa en jäkla moppe, men insåg att en hoj knappt kostar mer och bytte därför spår.

Vad jag eftersöker är alltså en BILLIG hoj som är VÄLDIGT BILLIG att försäkra (classica-försäkra) och som troligtvis inte kommer behöva annat skruvande än oljebyten, lampbyten och kanske att ett hjullager börjar säcka ihop framåt hösten. Så på den nivån är det, köregenskaper, motorkaraktär och annat är TOTALT ointressant jämfört med det viktiga.


Då har du väl bara scooter och guldvinge kvar att välja på

Har du inte en aning om vad du vill ha för något?
 
Jag hade en TDM innan och det var en väldigt trevlig hoj. Lite sådär svensk, alltså lagom. Den gick helt ok och den skämdes inte för sig när det svängde. Lättmekad var den också, man får t.ex ur tändstiften utan att behöva plocka av tank och ha sig.
TDM 850 har tillverkats länge med lite uppdateringar längs vägen. Den vibrerar en del i 100 på högsta växeln, men det ska tydligen vara så.
En trevlig hoj, hittar du en sån i fint skick utan missljud från motorn är det ett helt ok köp. En bra pendlarhoj.De andra hojarna du listat har jag ingen aning om.
 
Tack för alla svar! Men jag tror att vi inte riktgit lirar på samma våglängd allihopa.. Hur hojen tar kurvor, klipper på olika register och hur "kul" den är att köra spelar verkligen NOLL roll. Jag är en ung student som vill åka till deltidsjobbet på annat sätt än buss/cykel. Jag funderade liksom från början på att köpa en jäkla moppe, men insåg att en hoj knappt kostar mer och bytte därför spår.

Vad jag eftersöker är alltså en BILLIG hoj som är VÄLDIGT BILLIG att försäkra (classica-försäkra) och som troligtvis inte kommer behöva annat skruvande än oljebyten, lampbyten och kanske att ett hjullager börjar säcka ihop framåt hösten. Så på den nivån är det, köregenskaper, motorkaraktär och annat är TOTALT ointressant jämfört med det viktiga.

Har en ZX10 -88 till salu som kanske kan passa? Den är i fint skick och passar in på din beskrivning. Släng iväg ett PM om du är intresserad :)
 
Honda VFR 750

Du slipper skruva, samt får pengarna tillbaka när du känner för att sälja.
 
Jag hade en TDM innan och det var en väldigt trevlig hoj. Lite sådär svensk, alltså lagom. Den gick helt ok och den skämdes inte för sig när det svängde. Lättmekad var den också, man får t.ex ur tändstiften utan att behöva plocka av tank och ha sig.
TDM 850 har tillverkats länge med lite uppdateringar längs vägen. Den vibrerar en del i 100 på högsta växeln, men det ska tydligen vara så.
En trevlig hoj, hittar du en sån i fint skick utan missljud från motorn är det ett helt ok köp. En bra pendlarhoj.De andra hojarna du listat har jag ingen aning om.
Håller med på TDM 850. Skottsäker motor. Ca 85 pållar. Hade själv en TRX 850. (samma motor).
 

Den var rätt cool faktiskt. En sån skulle nog passa in som en Rocker hoj i Rockers vs Mods.


Tack för alla svar! Men jag tror att vi inte riktgit lirar på samma våglängd allihopa.. Hur hojen tar kurvor, klipper på olika register och hur "kul" den är att köra spelar verkligen NOLL roll.

:confused:
Du skrev i första inlägget att du ville ha något sportigare. Vill du inte ha 'det bästa' inom din budget?



CBR600F4 är billiga att köpa/försäkra och fortfarande moderna

Men en F2 borde väl vara bättre om man vill ha billig försäkring?
Honda CBR600 F2
Production 1991–1994


Tänkte kolla online vad det skiljer i pris.
Bilsport & MC kunde jag inte välja rätt årsmodeller av CBR 600 F i deras lista (endast "CBR 600 F (år 87-89)" och "CBR 600 F (år 2011=>))".
Kollade Svedea, men fick bara något om att man var tvungen att kontakta kundtjänst för den modellen.
Sen hittade jag http://www.gjensidige.se/ där jag kunde kolla online.


F4
Årsmodell/Första reg.dag: 2000
Reg.nr.: BDL431 Fabrikat: HONDA CBR 600
Försäkringspremie: 9 798 kr/år
Omfattning:
Helförsäkring
Årsförsäkring: Ja


F2
Årsmodell/Första reg.dag: 1993
Reg.nr.: PXH615 Fabrikat: HONDA CBR 600F
Försäkringspremie: 4 232 kr/år
Omfattning:
Helförsäkring
Årsförsäkring: Ja


Ganska markant skillnad om ett av huvudkraven är billig försäkring.
Kan naturligtvis skilja beroende på hur gammal man är, var man bor, etc. Kanske inte nödvändigt med helförsäkring heller.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top