Vilken hoj ska jag köpa?...å vilken fjädring ska den ha??

kejjo

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2012
Hoj
gasgas 125 mc
Hej!

Jag är lite sugen på motard. Skulle helst vilja ha en hoj som funkar både till mindre asfaltbanor, typ gokart och kanske mittsverige men även till crossbana (förutsatt att man byter hjul) Jag bor i umeå och crossbanan jag kör mest på här är en rätt snabb sandbana (bussjö) med rätt stora platåer, I dagsläget har jag bara en cross och det funkar ju bra på crossbanan men jag vill alltså även kunna köra lite asfalt med samma hoj, går detta? Hur vill man ha fjädringen när man kör motard på typ kartbana?

Jo, jag skulle gärna ha en lv-reg också, mest för att det ska gå försäkra hojen och man slipper ha den i garage. Har sneglat lite på crf 450 men det kanske finns någon bättre hoj?

Hur mycket tid och pengar är du villig att spendera i garaget?

Jo, det klart, det glömde jag kanske..
Vanliga prylar typ kolvbyte, ventiljustering, bromsbyte mm lär man ju få göra men jag skulle nog helst se att modellen är ett hyffsat "säkert kort". Jag vill nog mest köra och inte mecka mer än nödvändigt. kan tänka mej lägga ut 25-40k i inköp. nåra tips?

Eftersom du frågar så kommer du att få svar, men jag tror att du själv hittar det bästa svaret för just dig. Men men..... I ditt fall ska du ha en reggad cross. Med sex växlar. Men sånt finns ju inte. Så det får bli en KTM 450 EXE med crossfjädring och motardhjul. Det tror jag passar dig bra. Större broms behöver du inte ha i inledningsskedet. Ska du inte tävla så klarar du dig utan. Men en större broms är ju givetvis bättre, jag vet inte hur hårt och länge du kommer att bromsa varje gång du vill ha en fartminskning. Så återigen: Prova själv. Det finns flera trådar om detta ämne än det finns planeter i vårat solsystem. Läs dom.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph