Vilken hoj rekommenderar ni? Vill ha en annan

Det lutar åt en vfr 800, har kollat en hel del på nätet och tror en sån passar mej bra. Nu ska jag bara provköra och känna mej för lite.
Tog förresten premiärturen med den gamle xt:n idag och jag fryser än :-)

Vfr är mycket allround.
Själv hade jag en -97 zx9 (sista tunga versionen) och den var bekväm på långturer.
Nu har jag XJR och den är bekväm alltid upp till ca 150 km/h om man ska köra en hel dag.
Kommer inte göra mig av med den. Har haft den sedan sommaren -99 så jag är mycket nöjd.

Det lutar åt en vfr 800, har kollat en hel del på nätet och tror en sån passar mej bra. Nu ska jag bara provköra och känna mej för lite.
Tog förresten premiärturen med den gamle xt:n idag och jag fryser än :-)

Du skriver ju i första inlägget att du vill ha lite tryck i bågen och då är väl inte en VFR direkt optimalt? När jag köpte Koltrasten funderade jag först på en VFR800, men avstod eftersom jag tidigare ägt en CBR1000RR (frid över dess minne) och "visste" att jag ganska fort skulle tycka VFRen är alldeles för trött.

Nu blev det tyvärr aldrig av att prova nån så jag är inte säker på att jag har rätt. "Birden" är iaf en väldigt mångsidig hoj som man kan köra hur länge som helst utan att bli seg. Försäkringen är inte dyr heller, jag är 40+ strax utanför Sthlm och pröjsar 4400:- hel/hel. Men då fick jag kolla runt lite. Många bolag ville ha 10-12' istället.

Min hoj är helt original och bromsad till 133 pållar. Det räcker mer än väl för normal nöjes- och touringkörning. Testa en Koltrast innan du bestämmer dig, testa förresten alla cyklar som tråden tipsat om! Man ska inte snöa in på en viss modell bara "för att". (Alltså som jag gjorde med Blackbirden, men det spelade ingen roll för jag visste DIREKCT att det var Den Rätta Hojen.)

Last edited:
Ända råd jag kan ge är att du borde lämna de ettriga 4cyl hojarna och prova något annorlunda. Själv gick jag till MT01. Sjukt rolig men behövde mer effekt. Köpte z1000. Kom fram till att den var förlite touring på motorvägarna.nu sitter jag på en moto guzzi.

Spana in BMW boxer maskiner eller skaffa en vtr eller TL

Du skriver ju i första inlägget att du vill ha lite tryck i bågen och då är väl inte en VFR direkt optimalt? När jag köpte Koltrasten funderade jag först på en VFR800, men avstod eftersom jag tidigare ägt en CBR1000RR (frid över dess minne) och "visste" att jag ganska fort skulle tycka VFRen är alldeles för trött.

Nu blev det tyvärr aldrig av att prova nån så jag är inte säker på att jag har rätt. "Birden" är iaf en väldigt mångsidig hoj som man kan köra hur länge som helst utan att bli seg. Försäkringen är inte dyr heller, jag är 40+ strax utanför Sthlm och pröjsar 4400:- hel/hel. Men då fick jag kolla runt lite. Många bolag ville ha 10-12' istället.

Min hoj är helt original och bromsad till 133 pållar. Det räcker mer än väl för normal nöjes- och touringkörning. Testa en Koltrast innan du bestämmer dig, testa förresten alla cyklar som tråden tipsat om! Man ska inte snöa in på en viss modell bara "för att". (Alltså som jag gjorde med Blackbirden, men det spelade ingen roll för jag visste DIREKCT att det var Den Rätta Hojen.)

Det jag är ute efter är att den ska va pigg 0-100 typ. Kör väldigt lugnt förövrigt. Jag är ingen person som kör på toppfarten.
Sen vill man ju ha lite vrid i maskinen så man slipper att växla hela tiden om man skulle ha någon där bak.
Jag hade en VFR 750 en gång i tiden och den va jag helnöjd med, sen hittade man en sambo, hus och vips kom där en liten kotte så tiden räckte inte till just då så vfr:n fick lämna.
Men visst kanske ska kolla på lite hojar med mer effekt som du säger.

liter radfyror är trötta innan de når 10k varv. på en sån hoj hade jag valt vtwin

liter radfyror är trötta innan de når 10k varv. på en sån hoj hade jag valt vtwin

Varken min xj 900 eller min snorkråka dubbelkryss är direkt trötta efter 6k, bägge funkar högsta växlen från 50 utan o tappa trafikrytmen.

Men säkerligen så kan mer extrema sporthojar ha spetsigare effektkurva.

V-twin är trötta och ristiga under 3000 rpm. För riktigt bottendrag hade jag valt en storkubikare radfyra..

ALLA hojar är "trötta" under 3000 med undantag av ett antal custom (V2). Skillnaden mellan 2 och 4 är twinnens kortare register, men snabbare respons... Mellanting är en V4 medan tripplarna är nåt för sig själva, mer som en 6a om man ska jämföra. Att det vibrerar betyder inte att det är mindre kraft...

Varken min xj 900 eller min snorkråka dubbelkryss är direkt trötta efter 6k, bägge funkar högsta växlen från 50 utan o tappa trafikrytmen.

Men säkerligen så kan mer extrema sporthojar ha spetsigare effektkurva.

Jag kanske skulle ha skaffat en XJ900 istället :) Min fd hayabusa var också slö under 10k varv. Det är svårt att komma från gummisnoddskänslan med radfyra.
VTR1000 tycker jag har en grym cruisingmotor med bra bottenpulver.

VFR750 sista årsmodellen (-97) eller om du bara "måste ha" en VFR800 hoppa årsmodellerna som kom med VTEC och de modeller därefter.

Har dock ingen aning om vilket år VTEC infördes men helt plötsligt blev vanlig motorservice 3 gånger så dyrt. Och några år senare införde man kjedjedrift av kammaxlar, snacka om nerköp vad gälle rlivslängd! :-(

Får du tag i en VFR750 årmodell 95-97 som inte rullat mer än 15000-20 000mil har du en hoj som håller livet ut till billig peng. Mer skottsäkra hojar får man leta efter!

Mvh!
// Niklas

Har dock ingen aning om vilket år VTEC infördes men helt plötsligt blev vanlig motorservice 3 gånger så dyrt. Och några år senare införde man kjedjedrift av kammaxlar, snacka om nerköp vad gälle rlivslängd! :-(

VFR med vtec kom 2002 tror jag. Jag köpte mig nyligen en vfr 800 -99 som jag iofs bara kört 50 mil med än så länge, men jag är helnöjd. Har rykte om sig att hålla för alltid, det finns en uppsjö av delar och tillbehör, v4:an har en schysst karaktär som håller både för långturer och banan (iallafall SMC-nivå). Jag tycker den är rymlig även för oss som snittar över 190 cm i längd och så är den snygg också!

Det negativa jag hört är att den är lite törstig, men det är jag också! :fyllisar

VFR med vtec kom 2002 tror jag. Jag köpte mig nyligen en vfr 800 -99 som jag iofs bara kört 50 mil med än så länge, men jag är helnöjd. Har rykte om sig att hålla för alltid, det finns en uppsjö av delar och tillbehör, v4:an har en schysst karaktär som håller både för långturer och banan (iallafall SMC-nivå). Jag tycker den är rymlig även för oss som snittar över 190 cm i längd och så är den snygg också!

Det negativa jag hört är att den är lite törstig, men det är jag också! :fyllisar

Snittförbrukningen på VFR med 750 motor ligger mellan 0,54-0,56 lit/mil vid en marschfart av 140km/h med full packning en förare. Kör man riktigt snålt/miljövänligt dvs. laglig fart och på mindre vägar är det inga problem att komma ner till 0,49 lit/mil. Eldar man på fullt på bana får man räkna med > 0,95 lit/mil.

Sköt hojen ok, inget överdrivet men ok och använd en ok olja (inget överdrivet dyrt) och kör vettigt (skit i stoppies och wheelies i var och vartannat gathörn) så rullar en VFR UTAN PROBLEM > 25 000mil.

Använd originaldelar förutom laddningsregulatorn (som för övrigt är enda kända bristen på dessa hojar (årsmodell 1986-1997). När, för det är bara frågan om när den lägger av, byt till pirat (för ung. samma pengar som original) så kan du glömma även den som en problemkälla i all framtid.

Skit i o tvätta hojen med högtryckstvätt. OM du skall se till att du vet vad du hålle rpå med. Dvs. undvik ALLA lager så håller ex. bakhjulslagret > 35 000mil.

Körde min gamla VFR (årsmodell 1989) 23500 mil (köpt som ny) innan den såldes utan anmärkning. Hojen rullar fortfarande idag utan problem. Kompisen köpte en 95:a (ny) och hojen hans har idag rullat > 37 000mil utan problem. Motorn är aldrig öppnad. Ventilspelet kollas varje år men har ALDRIG behövt justeras.

Har min 2:a VFR (årsmodell 1997, sista 750:n) som är precis inkörd med drygt 14 000mil på mätaren. Finns absolut ingen anledning alls för mig att sälja den då den fyller mina behov för gatåkning. Och minst lika viktigt den funkar/startar när JAG VILL. ;-)

En mer driftsäker hoj är om inte omöjligt så satans svårt att hitta. Jag har inte hört om någon som i flera exemplar oberoende av varandra slår VFR:en (86-97).

OBS! Ovanstående gäller årsmodellerna 1986-1997 övriga årsmodeller av VFR saknar jag uppgift/erfarenhet om. Men kan tyvärr konstatera att det året då man kom med kamkjedja i stället för kuggdrivning av kammarna "köpte man ner sig" REJÄLT vad gäller livslängd. Finns inte en chans i h...vete (ursäkta språket) att en kjedja med ofta tillhörande kjedjesträckare som håller > 37 000mil utan åtgärd!

Mvh!
// Niklas

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...