Vilken hoj rekommenderar ni? Vill ha en annan

Westerlund

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2004
Hoj
Honda CBR 900 -93
Funderar på att inhandla en ny hoj.
För tillfället står här en gammal xt 600 -90 som ska säljas men jag funderar på en sportig, lite touring maskin.
Har haft zxr 750 -90, gsxr 600 -98, vfr 750 -88 och en sommar så lånade jag en cbr 900 -93.
Börjar bli lite trött på det "rena sportstuket", vill ha en hoj där man kan köra lite längre sträckor. (Man börjar väl bli gammal...)
Funderar på en gsx 750f runt 99-02, vfr 750/800, vtr 1000 eller nåt liknande.
Vill ha lite effekt, men den ska inte va svindyr att försäkra.
Prismässigt hade jag tänkt mej max 30000:-
Behöver lite råd och tips.

Tack på förhand /N

Last edited:
Kikat något på Triumph Sprint? Jag gillar den skarpt. =) Den finns inom dina ramar, och finns både med helkåpa och halvkåpa. Billig att försäkra hos Svedea.

Med vänlig hälsning Tompten

Tack, jag ska kolla lite, modellen ser trevlig ut iaf.

Väldigt mysig motor, också. Köpte min i somras, men än så länge finns det inte ett smack jag är missnöjd över. :tummenupp

inga trajjer ,, otroligt tråkigt med resdelar ( iaf då när jag hade en )

gsx 1200 trevlig hoj med brutal motor redan från början , billig förs o funk från inspirerat till europatur

Då jag ser vad du haft för hojar innan och även vilken prislapp du tänkt dig så är valet givet.

Yzf R1 1998-2001
TL1000R -98
Kawa zx9r 00-01

Ett par skojiga jokrar - Traja speedtriple runt 2003 års modell eller Ducce 750 ssie runt 2001

Detta är vad du får för ca 30K (35K ?) Nu är jag ju lite färgad av mina goda erfarenheter av Yamaha men en TL1000 eller Zx9r är också ett kanonval i denna prisklassen enligt mig.

Jag får redigera lite, jag hängde upp mig på "sportig, lite touring" missade att du ville ha en cykel att åka lite längre sträckor på. Vet inte om någon av mina rekommendationer är nåt isåfall - Varför inte en Honda VFR inklusive väskkit ? Både snygg sportig och touringhoj. 30K ska väl räcka till en 00:a

Last edited:
gsx 1200 trevlig hoj med brutal motor redan från början , billig förs o funk från inspirerat till europatur
Men har GSX1200 sålts i Sverige? Eller tänker du på GSX1400 eller GSF1200 (Bandit)? :va

När det gäller VTR1000 så är väl de ökända för att vilja dricka en hel del soppa?

Jag skulle kolla in VFR:n som du mycket riktigt nämner, verkar vara en fantastisk hoj. Snygg, härligt ljud, bra körställning men ändå lite sportig, verkar perfekt när man vill byta "ner" sig från en renodlad sportcykel. Ut å provkör.............fast kanske inte just nu.

Kawa zx9r er en veldig fin hoj, fungerer å kjøre 40mil motorvei uten å plage ihjel seg med sittstillingen. Hadde en i 3år. Kåpene gir god ly for vinden også, som er bra! Forsikringen er heller ikke så ille selv om den klasses som sporthoj.

Jag skulle kolla in VFR:n som du mycket riktigt nämner, verkar vara en fantastisk hoj. Snygg, härligt ljud, bra körställning men ändå lite sportig, verkar perfekt när man vill byta "ner" sig från en renodlad sportcykel. Ut å provkör.............fast kanske inte just nu.

Ja, det är en fin cykel, det stod mellan den och Sprinten, men jag satt mycket bättre på Sprinten, så den blev det.

Jag har haft lite funderingar på zx9r, vfr 750/800, tl 1000s och vtr 1000.
Alltid intressant att se vad andra tycker och kan rekommendera.

Av din beskrivning framgår tydligt att du ska ha en Koltrast och inget annat. En Blackbird alltså. 2000 eller nyare pga att insprutning kom då.

Av din beskrivning framgår tydligt att du ska ha en Koltrast och inget annat. En Blackbird alltså. 2000 eller nyare pga att insprutning kom då.

Koltrast, bra namn :tummenupp
Va ute precis och skulle starta upp XT:n, trots nytt batteri ville den inte starta.
Ingen som behöver en lekhoj? Den har supertrapp-dämpare åxå.....

Skulle varmt rekommendera zx9! Haft en från år 2000 och var helnöjd med den, stark motor och skön sittställning som man kunde köra långt med utan problem. Tror det är samma cykel från -98 och framåt förutom toppkåpan och några mindre detaljer.

En Triumph Sprint 955i får du för för runt 30'. En Sprint ST med mycket kåpa eller Sprint RS med mindre kåpa. Kul maskin i liknande segment som VFR. Fast med Triumphs sköna Triple på 110-120 hk, beroende på årsmodell. (Sprint 1050 har ytterligare några hästar men kostar en hel del mer än 30'.)

Min 2003:a med 2200 mil, kolfiberslip-on och mjuka väskor gick på 32'. Kul hoj på krokiga vägar och samtidigt tillräcklig komfort för långa turer i bra fart.

EDIT: mugge skrev något om reservdelar? Jag känner inte igen att det skulle vara några problem. Har inte haft några som helst problem med vare sig hoj eller delar på mina 5 säsonger och 4000 mil med mina trajjor. *Ta i trä* :)

Last edited:
Vtr och vfr stämmer ju bra överens med det du söker ekonomikst sett, har testkört bägge och båda är trevliga hojar!

inga trajjer ,, otroligt tråkigt med resdelar ( iaf då när jag hade en )
Som även Tmax500 skriver så har inte heller jag haft några problem att hitta delar och tillbehör till min Triumph. De har ju växt en hel del som märke de senaste åren så var det ett antal år sen du hade Trajja mugge så har det nog ändrat sig en del sen dess.

Som även Tmax500 skriver så har inte heller jag haft några problem att hitta delar och tillbehör till min Triumph. De har ju växt en hel del som märke de senaste åren så var det ett antal år sen du hade Trajja mugge så har det nog ändrat sig en del sen dess.

Även jag har hittat på det mesta jag har sökt efter, förutom en Bellypan. :död

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...