Vilken hoj passar bäst för cafe/bobber-bygge?

emauz

fullt ös...medvetslös!
Gick med
29 Dec 2010
Hoj
kawasaki z750, -08, svart/ Kawasaki z650 -81
Jo jag funderar lite på att köpa en gammal hoj att göra om till en cafe/bobber. Har lite svårt att bestämma mig vilken årsmodell och märke så jag tänkte fråga efter tips och råd.

Funderar på Honda cb 750 80-tal men andra förslag mottages gärna.

Viktigast är att det är en hoj som, för en amatör, inte är så krånglig att göras om till ngt kul:tummenupp

Hojen skall troligen ha "hardtail" om det blir en bobber.

Ge förslag och gärna en motivering varför just den är bäst!!

Café, CB av valfri motorstorlek, 70-tal istället för 80-tal, kör enkelt recept med clipon, styrändsspeglar, cafébakdel, radialdäck och sen rensa bort onödiga delar såsom blinkers, skärmar etc och du är hemma:tummenupp Lagom enkelt för en amatör och ett klassiskt recept på en snygg hoj, kan inte gå fel:tummenupp

kolla hur motorn ser ut, är de en hyffsat snygg modell på motorn löser sig de mesta.
de är ju typ bara den som ska va kvar ju.
är de sen ekerfälgar el snyggare alu som du kan leva med spar du ganska mycket jobb på o slippa byta dessa.
när de gäller bobber så känns de som dom små hojarn z400 xs400 cm400 duger långt och dom är biiiiiliga i inköp.

ok. Ska kolla på mindre modeller då också.
Om man tänker sig en bobber då, är det mycket jobb/svårt att göra hardtail-varianten? Tycker det är mycket snyggare så men är t.ex. ingen svetsare själv, så blir det sånt stuk så får jag hitta ngn som kan svetsa.

Hej.
Verkar vara vanligt med bobbers på gamla trajjor, de blir ganska dyra dock.
Ett vanligt val som verkar komma på andra plats är yamaha xs650/400 till den finns det färdiga hardtail bakdelar som är färdiga att svetsa fast, till en del hojjar finns det bolt on bakdel.
Jag skulle också vilja fixa en bobber på en trajja 650 alternativt xs650.

Bäst till cafe bygge är en hoj med nortonfeatherbed ram och triumph motor aka en triton.

ok. Ska kolla på mindre modeller då också.
Om man tänker sig en bobber då, är det mycket jobb/svårt att göra hardtail-varianten? Tycker det är mycket snyggare så men är t.ex. ingen svetsare själv, så blir det sånt stuk så får jag hitta ngn som kan svetsa.

vill du göra de enkelt så kan man svetsa en hardtail med svingen på plats.
då slipper man använda jigg. sen är de upp till dig om du vill kapa bort den el inte.
tänk bara på att om du ska lämna bort det jobbet, köpa riktiga rör samt antar sfro måste besiktiga den så kan du nog köpa nåt färdigt för pengarna.

Har hittat en Honda cm 400 -82 för en hyfsad slant. Skall vara i körbart skick enligt säljaren. Kan det vara ngt?

Sen avdelningen dumma frågor: Kan man kapa originalavgasrören före ljuddämparen för att få "råare" ljud, eller måste man köpa annat avlopp. Och i såna fall vilket?

Last edited:
Har hittat en Honda cm 400 -82 för en hyfsad slant. Skall vara i körbart skick enligt säljaren. Kan det vara ngt?

Sen avdelningen dumma frågor: Kan man kapa originalavgasrören före ljuddämparen för att få "råare" ljud, eller måste man köpa annat avlopp. Och i såna fall vilket?

Den är ju inte vacker i originalutförande men som en "första hoj" kan den nog vara mycket lämplig.

Strunta i att kapa av ljuddämparna, de brukar gå att ta loss på vanligt vis. Bra att ha när man ska in och besiktiga.

hittat en yamaha xj 600 från 1985 för samma pris som Hondan. Nu kan jag inte bestämma mig för vilken jag skall ha. Inbillar mig att det skulle vara "enklare" att göra om hondan till en bobber än yamahan. Vad tror ni?

Och nu har jag bestämt mig. Det blir en bobber om det blir ngt.

hojen hemma. Blev en Kawasaki z 650 sr -81.

Nu återstår "bara" jobbet:yoparty

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...