Vilken hoj lämpar sig för Stockholm?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Morsning!

Jag och sambon överväger en flytt till Stockholm, närmare bestämt Huddinge.
Nuvarande hoj (GSX-R) känns inte särskilt lockande att bränna omkring på i Stockholm faktiskt. Det känns som att det är alldeles för mycket stadstrafik för att det ska vara en trevlig upplevelse.

Men vad ska man ha då?
Vet inte riktigt hur det kommer se ut på jobbfronten till en början, så vi lägger väl prislappen på max 45 000:- och sen får gärna försäkringskostnaden vara rimlig också (Något som jag förstått kan vara svårt när det gäller 08-området).

Ingen ER6, en fantastisk hoj, men been there done that.
 
street tripple / speed tripple? sportig hoj inga kåpor?
 
Ska du pendla med hojen in till city? Huddinge är ju inte direkt mitt i smeten såvitt jag kommer ihåg så ska du använda hojen för helgturer i Roslagen och på Bulten så spelar det ju inte så stor roll att du bor i närheten av STHLM :)

Ska du bränna runt inne i stan så är väl en streetfighter (KTM Super Duke, Speed Triple/Street Triple, CB1000R osv.) eller en jättemotard (KTM 950/990 är väl den som kanske passar budgeten? Annars finns ju Ducati Hypermotard också).
 
Det går nog bra att köra gixxern i stan :). Finns gott om vägrenar att åka på.
 
Håller med föregående talare, en Street resp. Speed Triple kanske vore någonting? F.ö. är jag oerhört nöjd med min KTM 990 Duke, som fungerar väl även i centrala delar då jag bor inom tullarna, trots kommentarer om att dess hetsiga twin-motor icke lämpar sig för stadsbrukning.
 
Street triple hamnar nog över er budget om du inte vill ha en allt för gammal hoj, sen är det upp till var och en att avgöra om det blir en rimlig premie eller inte. Dock så tror jag att Street triple hade varit en riktigt passande hoj.
 
Skulle säkert vara en bra hoj, men då blir det en "gammal" 955 och jag vet inte om de lockar särskilt?
 
Hoppsan, ramlade in ett gäng svar där emellan ser jag nu :)

Det blir nog både pendling men även rena nöjesturer på helgerna, så jag vet inte riktigt vad som passar mig. Att frästa runt inne i city känns inte så aktuellt egentligen, men vem vet. Kanske ska man spräcka budget och sikta på Superduke... Trånar rätt hårt efter den stora vtwinnen!
 
Vad ska du ha den till då?

Väldig skillnad på jobb-/citypendling och lördagsturer i Roslagen/Söderlandet med Bogan, Bulten och alla underbara vägar uppåt och neråt.

Jag tyckte om både 950SM och 990SD där, den första smidigare och busigare i stan, den andre bättre och mer trivsam på längre turer. Typ 675a skulle jag personligen dö på i stan, men funkar om man bara åker glädjeturer på landet.
 
SuperDuke borde ju nästan rymmas i budgeten. Jag sålde min 06a med 1500 mil på för 55´ för två år sen. Är den (eller motsv.) till salu nu borde ca 45´ ca ett rimligt pris.
 
Hoppsan, ramlade in ett gäng svar där emellan ser jag nu :)

Det blir nog både pendling men även rena nöjesturer på helgerna, så jag vet inte riktigt vad som passar mig. Att frästa runt inne i city känns inte så aktuellt egentligen, men vem vet. Kanske ska man spräcka budget och sikta på Superduke... Trånar rätt hårt efter den stora vtwinnen!

Då är det ju bara att behålla gixxern om du är nöjd med den alternativt köpa en SD om du hellre vill ha en sådan :)
 
En Monster så klart, trevlig stadshoj när det är insprutning. Eller Hypermotard men det ryms inte i budgeten.
 
Det går finfint att jobbpendla på en nerdrevad R1 med krashkåpor med utsågade hål för lamporna, raceneoprensittdyna, fotpinnarna i högsta läget. Bara att spänna magen lite så man inte blir trött i armarna....
 
Finns väl ingen hoj som är direkt kul om man kör i stan, mer i så fall om den skall vara lätt och smidig och inte minst - att kunna försäkra den vettigt. Där är en nakenhoj/streetfighter (som nämnda ovan) ett bra exempel.

Samtidigt är det inget problem att åka Gixxer om man vill det. Roligare är ju att ta sig ur stan och åka krokväg.

Alla hojar (oavsett fabrikat/stil) är ett ypperligt transportsätt i stan. Aldrig några problem att parkera och du kan lätt rulla igenom/vid sidan av alla köer.

Welcome to the jungle :tummenupp
 
Så länge din gixxer är fint mappad så den inte är ett helvete att tygla på låga varv ser jag inget problem att ha kvar den. :) Visst finns det bättre allternativ för staden. Men sthlm är inte SÅ stor att man ska byta hoj för det, nej det finns massor av vägar runt om stan där man kan sträcka ut med vilken hoj man en kör!

Välj med hjärtat!
 
Om du ska åka till och från jobbet så köp någon sorts streetfighter.
Hade en Hornet 600 en gång i tiden, och den var nog det bästa man kan för att köra i "trafik" här.
Liten, lätt och smidig. En dröm att kryssa mellan stillastående bilar med.

Det enda som är bättre på just kökryssande skulle väl vara en motard i 6xx-storlek.
Men då kommer röven att ha vibrerat sönder innan du är framme.

Rena nöjesturer utför man ju lämpligtvis inte inne i stan ändå, så för sådana funkar egentligen vadsomhelst. Även en GSX-R.
 
Finns ingen trafik i stan som gixxern inte klarar av.
Jag är typen som inte vill ha 17 hojar och lägger ner tid på den jag har. Har aldrig vart med om att det har vart obekvämt eller att jag har önskat något annat.
 
Äääääh, behåll gixxern om du är nöjd med den.
Det värsta är väl om man ska köra i rusningstrafiken. Själv klarar jag mig fint med min TLR genom citys rusningstider, så du ska nog inte ha några problem med din hoj heller. :)
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top