Vilken hoj har man roligast pÄ: GSX-R 1000 (K5-K9) eller MT09 (Gen 1-2)?

Tror dig inte, prova igen😃
:hihi

BMW 1250 RS kanske kan vara nÄt?
Kanske? Kommer inte ihÄg om jag provat nÄgon. Vet att jag inte var överdrivet förtjust i S1000XR iaf. MisstÀnker att jag vill ah skÀrpan och nerven som man fÄr med riktiga sporthojar, men med lite bekvÀmare sits bara.

Annars hade en vit 1098 varit rÀtt sexig att ha i garaget. Men samtidigt helt omöjlig att vara ute och köra med tanten med. Lagliga hastigheter? :skrÀmd

Men nu Àr det ju inte mig vi ska prata om hÀr i trÄden, TS behöver nog mer bollplank Àn mig. :hihi
Jag Àr bara lite fÀrdig med hojarna som stÄr i garaget och vill ha nÄt annorlunda.

Jag vill ha i princip en literklubba med lite skönare sadel, lite lÀgre sadel och kanske lite annorlunda utvÀxling pÄ första vÀxeln. Och snabbfÀsten för sidovÀskor. PErfekta sporttourern! Men ingen tillverkare gör sportiga sporttourers, utan de vÀger minst ett kvarts ton allihop, med sladdrig fjÀdring.
Men ÀndÄ funderar jag pÄ att skaffa en H2SX som nÀsta hoj. FÄr sÀlja av lite andra hojar för att köpa en bara, dÄligt med plats i garaget nu. Och den hojen Àr vÀl mest för att den Àr full av teknik, tvÀrtemot min nuvarande GSXR som Àr sista Ärsmodellen innan de fick TC och allt sÄnt dÀr.
Jag hade en Z1000SX en gÄng i tiden, den bytte jag bort för att fjÀdringen var sÄ mjuk att den nÀstan slog i botten nÀr man bromsade lite hÄrdare. Men det gick att flyga över backkrön med den, och om man inte störde fjÀdringen för mycket gick det att köra rÀtt fort pÄ bana med. TillrÀckligt fort pÄ ringen för att största problemet var alla bilar man kom ifatt hela tiden. :gnissla

Är det en 2016 du har dĂ„? Vet att modes kom 2007, men TC Ă€r osĂ€ker pĂ„, Google sĂ€ger 2017, om det stĂ€mmer.

Ja precis, sporttourers vÀger ofta bly och har inte samma snygga linjer som sporthojar. En nakenhoj Àr kul upp till 100kmh sen blir det jobbigt, mer Àn 5min pÄ motorvÀg sÄ avlider man. Det man vill ha Àr en "lagom" sporthoj med skön komfort, mer som de gjorde pÄ 90talet och en bit inpÄ 2000. (Exempelvis CBR som gick frÄn att vara snÀlla 900/929/954, till 2017 blade som Àr hemskt obekvÀm och har minimal vindruta.) NÄgot överkomligt man kan köra pÄ vÀgen, istÀllet för en ren racehoj. Exempelvis Ninjan i bild, snygga svepande linjer, skrikig 90tals grafik, stor ruta, bra benutrymme, höga clipons, mjuk och skön sadel. Uppdatera till modern teknik sÄ Àr den komplett.

PĂ„ tal om ringen, kolla denna video, den gav lite mersmak. Han kommer ifatt en del bilar med.

Bifogat

• 2000 ZX9R GREEN.jpg
    2000 ZX9R GREEN.jpg
    338.8 KB · Visningar: 4
Jag hade en Z900 -21 förra sommaren ocksÄ med helsystem pÄ, sÄ hade nog runt 10hk mer Àn MT-09an , men jag gillar karaktÀren pÄ motorn mer i den trecylindriga MT-09an , jag fick varva mycket mer i radfyran i Z900an för att det skulle hÀnda nÄt , samt sÄ tyckte jag att den var för stötig och hÄrd i fjÀdringen.
SÄ du mÄste nog ut och provköra lite olika modeller och se vad DU gillar mest

Jag tÀnker lite i samma banor, Z900 Àr en sporthoj utan kÄpor, den vill varvas och köra fort (har kört den vid nÄgra tillfÀllen). JÀttebra mc, och pÄ bana Àr man snabbare med den, men pÄ gata saknar den lite busfaktor.

En nakenhoj tycker jag ska erbjuda nÄgot annorlunda. De Àr smidiga och agila, bra mellan 0-150kmh, den borde ha en motor som Àr anpassad efter det, mycket tryck pÄ lÄga varv. Det Àr det som gör motards sÄ roliga, men de Àr rÀtt begrÀnsade som mc. Annat exempel Àr SV650 och MT07 som Àr jÀttebra i stadsmiljö, men de stendör efter 100kmh, vilket blir trÄkigt snabbt. Man behöver ha lite toppregister med, dÀrav kikar pÄ MT09, den verkar ha en rolig mix mellan motard och nakenhoj. Man sitter bekvÀmt, kan busa men ocksÄ köra lÄngt och snabbt, dock har den inte toppkomponenter som en motard eller sporthoj.

Jag funderade ett tag pÄ 690SMC, men den Àr för lik min 450EXC (som Àr en roligare hoj) och Àven om den har lÄnga serviceintervaller sÄ vill man inte Äka jÀttelÄngt pÄ en enstÄnka.

Är det en 2016 du har dĂ„? Vet att modes kom 2007, men TC Ă€r osĂ€ker pĂ„, Google sĂ€ger 2017, om det stĂ€mmer.
Jaoh, den hÀr fÀrgsÀttningen:
1754135301678.png

Och köp den hojen som du Àr mest dragen till. Vad folk pÄ nÀtet sÀger ska man inte bry sig sÄ mycket om. Om du inte gillar den Àr det bara att byta igen!

Jag vill ha i princip en literklubba med lite skönare sadel, lite lÀgre sadel och kanske lite annorlunda utvÀxling pÄ första vÀxeln. Och snabbfÀsten för sidovÀskor. PErfekta sporttourern! Men ingen tillverkare gör sportiga sporttourers, utan de vÀger minst ett kvarts ton allihop, med sladdrig fjÀdring.
Men ÀndÄ funderar jag pÄ att skaffa en H2SX som nÀsta hoj. FÄr sÀlja av lite andra hojar för att köpa en bara, dÄligt med plats i garaget nu. Och den hojen Àr vÀl mest för att den Àr full av teknik, tvÀrtemot min nuvarande GSXR som Àr sista Ärsmodellen innan de fick TC och allt sÄnt dÀr.
Jag hade en Z1000SX en gÄng i tiden, den bytte jag bort för att fjÀdringen var sÄ mjuk att den nÀstan slog i botten nÀr man bromsade lite hÄrdare. Men det gick att flyga över backkrön med den, och om man inte störde fjÀdringen för mycket gick det att köra rÀtt fort pÄ bana med. TillrÀckligt fort pÄ ringen för att största problemet var alla bilar man kom ifatt hela tiden. :gnissla
Senaste generationens Tuono (inte factory)?
Ser lite fjompig ut, men vĂ€skor finns i utbudet, lite tjöckre sadel Ă€n factory, motorn lĂ€r vĂ€l vara hyfsat livlig för tuoringbruk, fjĂ€dringen Ă€r vĂ€l lite synd att du blir utan factoryns Öhlins, men, igen till touring Ă„ pendling...

Senaste generationens Tuono (inte factory)?
Ser lite fjompig ut, men vĂ€skor finns i utbudet, lite tjöckre sadel Ă€n factory, motorn lĂ€r vĂ€l vara hyfsat livlig för tuoringbruk, fjĂ€dringen Ă€r vĂ€l lite synd att du blir utan factoryns Öhlins, men, igen till touring Ă„ pendling...
Jag gillar förvisso motorn i V4 1100, men finns det eftermarknadskÄpor sÄ man slipper se ut som om man tappat hÀlften? :hihi

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade sÄld pÄ auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för MĂ€laren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj frÄn Honda presenterad pÄ Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I NorrtÀlje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra