Vilken hoj för europaresa?

Har varit och åkt europa med min Xb9r. :tummenupp
Skulle kunna åka jorden runt med den. Har även ägt en vfr och jag var ganska nöjd med den, minuset var storleken, bullen är smidigare.

Tja, jag åkte halva jorden runt med min Dakar (650). INte en optimal hoj för långresor kanske, men det gick galant. Allt går. Finns ju nån lirare som körde jorden runt på en R1:a och en annan som gjorde det på nån gammal HD. Allt går som sagt, men varför krångla till det i onödan.....

VFR eller Sprint ST tror jag passar dig fint, eller kanske en Tiger 1050 om du vill ha en högre hoj. BWM, vad är det för skräp? ;)

Tja, jag åkte halva jorden runt med min Dakar (650). INte en optimal hoj för långresor kanske, men det gick galant. Allt går. Finns ju nån lirare som körde jorden runt på en R1:a och en annan som gjorde det på nån gammal HD. Allt går som sagt, men varför krångla till det i onödan.....

Faktum är ju att om man kollar äventyrsresor typ Long Way eller Trans Asia så körs det BMW, det är inte för att den är sämst i segmentet.

Jag skulle inte vilja ha en som vardagshoj då jag inte gillar utseendet, men skulle jag åka långt på tivelaktiga vägar skulle jag stega in hos min lokale BMW handlare med mössan i hand!

Jag shockar mig själv med det tänkandet, då jag gärna skulle köra Mercedes Geländewagen eller Toyota Landcruiser HZJ (tänk NATO/FN/SIDA bilen med den robusta kantiga karossen) som vardagsbil bara för den råa praktiska utstrålningen.
Hummer känns bara stureplanstufft...

Last edited:
Faktum är ju att om man kollar äventyrsresor typ Long Way eller Trans Asia så körs det BMW, det är inte för att den är sämst i segmentet.

Jag skulle inte vilja ha en som vardagshoj då jag inte gillar utseendet, men skulle jag åka långt på tivelaktiga vägar skulle jag stega in hos min lokale BMW handlare med mössan i hand!

Jag shockar mig själv med det tänkandet, då jag gärna skulle köra Mercedes Geländewagen eller Toyota Landcruiser HZJ (tänk NATO/FN/SIDA bilen med den robusta kantiga karossen) som vardagsbil bara för den råa praktiska utstrålningen.
Hummer känns bara stureplanstufft...

Absolut, en vit Landcrauiser HZJ med höjd fjädring, snorkel och tjusig älg-grill med vinsch vore nåt. Jag ska ha en sån nångång. Stadsjeep my ass.

Jag har kört nästan 2000 mil nu med min BMW F800s som jag hämtade flång ny i augusti förra året. Och jag är förvånad över hur hanterbar den är. Knäskrap inga problem med rätt förare, 140 mil på en dag inte heller några problem. Billig i drift (drar 0,34 i 90 knyck, 0,44 i genomsnitt med normal hård körning), remdrift (skönt att slippa slabba med kedjeolja) och riktigt bra att skjutsa på.

Jag har skruvat på en Giviväska bakpå och touringegenskaperna är faktiskt riktigt bra (eluppvärmda handtag kan folk skratta åt, men när det är 10 grader så är det hur skönt som helst), samtidigt som den inte gör bort sig det minsta när det svänger. Körställningen är inte så jobbig som på random japs-600/1000-sporthoj. Men att marscha i 250 gör man ju inte.... Men hojen är en bra kompromiss och jag kikade på Viffern när jag köpte min men tyckte att den var lite större och kändes något mer tyngre. Grym motor i den dock. Den kan man inte jämföra med F800ans.

Försäkringen skall vi inte prata om, den är extremt låg.

Enda jag kan klaga på är något svampig fjädring fram, men det går att åtgärda och blir mitt vinterprojekt....

Det beror ju på din budget och om du ska ha passagerare eller inte
men Kawasaki ZZR 1100 1200 eller 1300 är kanon för långturer både snabba och har tillräcklig kraft "minst" sagt! :tummenupp
tar du ZZR 1100 så får du en hyfsad försäkring också! :)

1300 känner jag inte till.
Men jag tror du får en bekväm resa med 1200:an.
!"00 och 1100 kostar lika i försäkring om dom är av årsmodell -03 och äldre.
I alla fall hos bilsport mc.

1200:an väger in på 250kg fulltankad. Det märks inte i fart, men jobbig att baxa runt.

Som vissa säger så är nog sprint st en bra hoj för ändamålet.

Löjlig småbil!

Jag har en fulldiffad VW LT45 4X4. Tar 6pers+utrustning och tål stryk. Det är en expeditionsbil det!

Samma config som den här faktiskt:
http://www.hasenwerk.ca/lt45doka/default.shtml

Småbil må vara men den ÄR faktiskt lite snyggare.. :fakta Såg en vit äldre modell av Landcruiser ståendes inne vid Odenplan en dag. Snorkel, två extrahjul, buffelgrill, grova jävla däck.. Så grym! Folk kan ta sina jävla BMW X5 och stoppa upp nånstans. :tuttar

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT