Vilken hoj för europaresa?

Nog för att det är irrelevant - min 99:a kändes inte alls tung, med spritt nya pilot road 2 på, så var den en fröjd i kurvorna, den närapå vickade in sig själv.

Polarn' åker 04:a och är nöjd och glad (tills den dagen han får prova Millen... :D ), har inte hört något neggigt om den alls faktiskt, mer än att det är lite på/av med vtecstyrningen...något han störde sig lite på i början under kurvtagning.

/J

I och med att det är din första hoj så råder jag dig att inte köpa en för kraftig. Alla verkar vilja köpa ett "muskeldunder" det första man gör med risk för livet - ditt eget och andras - samt att det kanske inte finns så mycket häftigare att gå upp till om man vill det senare.

Köp definitivt en med minst halvkåpa samt en styrhöjd som inte är för låg eller långt fram.

I och med att det är din första hoj så råder jag dig att inte köpa en för kraftig. Alla verkar vilja köpa ett "muskeldunder" det första man gör med risk för livet - ditt eget och andras - samt att det kanske inte finns så mycket häftigare att gå upp till om man vill det senare.

Köp definitivt en med minst halvkåpa samt en styrhöjd som inte är för låg eller långt fram.

Jag håller med. Har inte tänkt köpa något effektmonster. VFR:en tror jag inte hamnar i den kategorin. Var och provsatt en VFR nyss och sittställningen kändes ganska bekväm. Jag ska åka och provköra den senare idag och se hur det känns på väg.

Yamaha XT660Z Tenere 2008 verkar ju vara en helt ok touringhoj för långfärder. Bränslesnål med 22 liters bränsletank.

Är själv lite småsugen på denna hoj!

Last edited:
En redan tung hoj påverkas mindre negativt av tung packning än en superlätt moppe, tunga jävla lok till touring, lätta små raketer till fortåka!

Som någon sa är goldwingen optimal, för där märks det inte om man höjer från 2ton tjänstevikt till 2½ ton totalvikt!

Viffer

Jag håller med. Har inte tänkt köpa något effektmonster. VFR:en tror jag inte hamnar i den kategorin. Var och provsatt en VFR nyss och sittställningen kändes ganska bekväm. Jag ska åka och provköra den senare idag och se hur det känns på väg.

Min första hoj var oxå en VFR. En grymt bra och säker hoj.:tummenupp . Min var en 87:a och hade gått 7000 mil. Inget strul....bara tanka och köra.
Angående din resa så funkar nog vilken hoj som helst där man sitter skönt. Prova och kör några långrundor innan. Körde själv en tripp till Italien i somras på min Honda X11. Meeeenn det var nog mest BMW över alperna.:såjaponken

Säger som många andra, BMW!

Åker själv på en BMW dakar 650 gs, en mycket bekväm hoj att åka på.
Men man bör nog på upp till 800 då 650 inte har den roligaste motorn.

Honda VFR är perfekt för touing liksom blackbird och gamla CBR med F på slutet

Dock vill jag höja ett varningens finger för VTR. Polaren hade en sådan när vi var i tyskland i somras och tankstoppen blev dubbelt så ofta som normalt eftersom VTR har liten tank och ganska saftig förbrukning = max15mil mellan stoppen. inte så kul om man vill komma någon vart.

jaa, här anar jag oråd i stora ordalag! det sägs att 'planen är...' men om ni läser ordentligt både en (1) och två (2) gånger, så kan man inte se ens en tillstymmelse av en plan och jag undrar om trådskaparen 1. bara retas helt enkelt för att få oss att känns oss tex taffliga eller bara 2. glömt bort att beskriva sin plan i detalj för att på så sätt få allehanda åsikter av oss som gör resan värd 1. pengarna men framförallt också 2. upplevelserna (som kan som sagt sluta i tex fängelse om han skulle vara utan en plan).

jag (vi m.a.o) tycker att en uttalad (eller för den delen nedskriven) plan vore på sin plats.

varför inte hayabusa har köpt min för touring till nästa år kanon å åka på grymm å ha passagerare på märks knappt även när de svänger bara gasa å se glad ut :yoparty

testa en triumph sprint st!!!! den slår lätt en vfr i alla lägen:tummenupp jag har varit ner till italien två ggr på min utan de mista problem:)

Do Europe...

Har varit och åkt europa med min Xb9r. :tummenupp
Skulle kunna åka jorden runt med den. Har även ägt en vfr och jag var ganska nöjd med den, minuset var storleken, bullen är smidigare.

Har varit och provkört en VFR. Tyngden kände jag inte av alls och den kändes lättsvängd. Körställningen var bekväm och motorn hade bra med vrid från låga varv. Att slippa stora delar av fartvinden var också jäkligt skönt. Jag skulle nog gå så långt som att säga att den var rolig att köra. Lutar åt en VFR till våren.

Last edited:
Jag skulle välja en Triumph Tiger 1050 för en sådan resa. Borde gå att hitta för ungefär de pengarna.

VFR:n känns som det självklara valet för dig.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing