Vilken hoj för europaresa?

pebj

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2005
Hoj
...inköp på gång!
Planen är att åka på europaresa nästa sommar men hojen fattas. Det kommer att vara min första säsong på hoj och jag vill ha en för allroundkörning men som även ska fungera för en europaresa. Resan kommer vara på 400+ mil så en sporthoj kanske inte är det ultimata. Jag har sneglat på en Street triple men är osäker på om den är bra/bekväm för touring. Andra alternativet som jag tittat på är en Honda VFR800 -05a. Jag har en budget på cirkus 70-75K men sporthoj har jag inte råd att äga.

Vad har ni för tips på hojar som passar mina krav alt. åsikter om hojarna jag tittat på?

Viffern är ruskigt allround, men kanske lite närmare sporthoj än bekväm gubbtouring. :) Det beror nog lite på vad du föredrar.
Kåplöst skulle jag inte välja om det är längre touring, kan tänka mig att fartvinden är något man tröttnar på kvickt.

Men vi sitter alla olika, ut och provsitt/kör. :)

/J

Kåpor i någon form vill du nog ha och då inte någon plastbit som sitter där i dekorativt syfte.

Alltför framåtlutad blir jobbigt i längden. Inte speciellt skönt att hänga på handlederna 400 mil.

Sadeln bör vara något du kan sitta på en längre tid. För egen del tänkte jag inhandla en touringsadel tills jag ska iväg på semester. Får ont av den jag har nu, om jag inte stannar var 10-15:e mil.

Vad vill du ha för packmöjligheter? Reser du med tandborste och kreditkort, eller ska du hänga på väskor och dylikt?

Jag tror nog en VFR kan bli bra. Lagom sportig, verkar hålla bra och du kan hänga packning på den.

Det beror ju på din budget och om du ska ha passagerare eller inte
men Kawasaki ZZR 1100 1200 eller 1300 är kanon för långturer både snabba och har tillräcklig kraft "minst" sagt! :tummenupp
tar du ZZR 1100 så får du en hyfsad försäkring också! :)

VFR:n är ett bra val. Jag antar att när du säger du inte har råd med sporthoj du menar framförallt försäkringsmässigt?

Ett annat bra val för en sådan resa är:
BMW F800S t.ex. http://www.blocket.se/vi/17424574.htm?ca=11_s

Billig försäkring och lagom sportig, lätthanterad och beltdriven.

Kika på Sprint ST. Provkörde en och det var riktigt bekväm den lilla turen jag hann med.

BMW R1200GS är en grymt bra hoj och snorbillig att äga, du tjänar snabbt in de extra 10000 du får lägga till din tänkta budget.

BMW K1200RS är lite sportigare, lite obekvämare, har en riktigt trevlig motor, är lika billig att äga och kostar från 45000. Finns många och dom är stendöda på marknaden=Prutläge!

Black Bird finns i många olika årsmodeller. Väldigt trevlig att åka två på. Hon gillade att åka bakpå också. VFR tycker jag var lite trång att åka på.

Mats

Honda VFR är enda rätta valet, bekväm, snygg med väskor, bra kvalitet kommer inte behöva oroa dig för att något händer. Enkel att justera kedjan (enkelsving)... Kanske lite törstig, men du bör kunna köra på 0,5-0,6 något med väskor.
Köp den tidigt så du hinner köra in dig, men även så du hinner ta någon kurs typ SMC innan du ger dig iväg... Alltid bra att starta på en sådan resa där du känner hojjen och med goda fräscha kunskaper.
Sen då du kommer hem så passar VFR perfekt på lite bandagar, så du sliter däcken runda igen efter 400 touring mil...

/K

VTR har jag tourat med, funkar bra. Är nog i klass med viffern...även om viffern är mer touring, skönare sadel för passageraren.

Jag har använt min Blackbird för touring de senaste 5 åren. Snurrat i både Norge, Skottland, norra Europa, Alperna och ända ner till Alicante i Spanien. Packväskor på och frugan bakpå, inga problem. Funkar alltid och erbjuder hyfsat rolig körning också. Köper du en nyare med insprut får du ner soppaförbrukningen också.

Med IF's märkesförsäkring är de inte svindyra att försäkra heller.

//daniel

Köp nåt stort. Köp min BMW.

Du får med dig både din persiska matta och kristallkronan :D

400+ mil kan du köra på i stort sett vilken hoj som helst.
Men visst, en mer touringvänlig hoj som VFR'n gör det bekvämare.

Körde en 500+ mil runda förra sommaren på min Speed Triple, inga problem på komfortsidan.

Tack för alla tips!

Jag är lite sugen på en VFR dels pga det goda ryktet för hållbarhet men också för att dom är ganska snygga. Det enda jag är tveksam över är vikten, 249kg fulltankad. Ni som kört VFR:en, upplevs den som tung/trögstyrd? Jag pratar då om årsmodell -02 och framåt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT