Vilken hoj av R1, CBR och GSX är driftsäkrast i motor och växellåda?

Skylight

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2011
Hoj
Ja
Går och funderar på att köpa mig antingen en R1, Fireblade eller Gixxer från 2002. Har därför ett par frågor som jag hoppas kunna få hjälp med här. Tyvärr finns det ingen handlare här i närheten som har så "gamla" motorcyklar av dessa modeller i butik. Har därför ingen möjlighet att provköra eller provsitta utan en hel del transporter. Tänkte därför se här vad ni anser om dem.

1. I vilken av hojarna slits motorn minst över tid (och vilken slits mest) om vi antar att hojarna har körts lika hårt/försiktigt, gått lika långt, service enligt plan för alla, och i övrigt behandlats likvärdigt etc? Givetvis är det inte världens mest realistiska antagande men skulle vara intressant att veta vilken av motorerna som är tåligast och mest problemfri efter några år. Vill ju köpa en hoj vars motor håller för mig också, även om motorcykeln kanske har varit med på ett antal bandagar och tidigare ägts av en gasglad person. Skulle inte vara så kul om motorn kraschar när jag bara har kört 100 mil.....

3. Vilken av hojarna har bäst (mest hållbar växellåda) givet samma förutsättningar som ovan (likvärdig körning)?

3. Vilken av hojarna är minst obekväm och lämpar sig därför relativt bäst för en längre tur? Skulle även vara intressant att veta vilken av de tre som är mest obekväm för längre turer i normal (strax över laglig) motorvägsfart.

Vet inte om det bara var jag som hade otur men blocket sprack på min förra hoj. 954 -03. ca.2500mil på mätaren.

Vanligast på R1a är att växelådan hoppar ut 1-2an men blir av all dessa slangande när man inte får in växlarna i rätt läge o växelgaflarna blir snea. kostar några tusen o fixa själv, men man gör det under en helge :) sen kan dom plågas på nytt :)

fast att jag är R1 fantast, måste jag säga att det är en Honda Cbr 954 du skall köpa.

mjuk i lådan, hållbar, kvalitet

sedan är det betydligt mer touring än gixxer & R1
så att köra långturer med en 954:a är inge problem

om det är din första hoj du skall köpa & du själv är osäker, kan du ju be någon kompis alt. någon här på sporthoj att följa med & titta, kanske provköra den.

Last edited:
Alla dessa tre är bra hojar och med styvt tio år på nacken handlar det mer om skicket på det individuella exemplaret än om generella typfel.

Provkör den ordentligt innan köp och så länge som den inte väsnas i maskin, har missljud från kopplingen eller kastar ur växlar så kan du vara ganska lugn.

vette fen om någon vxlåda håller bäst när kalle pilot ska lära sig att hjula och försöker samtidigt växla.

Många pratade om tidiga modeller av R1 där gafflar och sånt i växel lådan var snea och sönderkört.

Alla hojar har sina svagheter, gäller bara att hitta en modell som man hoppas är välskött och ger en många mil...

vette fen om någon vxlåda håller bäst när kalle pilot ska lära sig att hjula och försöker samtidigt växla.

Många pratade om tidiga modeller av R1 där gafflar och sånt i växel lådan var snea och sönderkört.

Alla hojar har sina svagheter, gäller bara att hitta en modell som man hoppas är välskött och ger en många mil...

Så sant så:tummenupp

1) tror jag inte någon kan svara på och eftersom det inte finns 3 likadana som du kan välja mellan att köpa så är det ett helt akademiskt tankeexperiment.
ex
Min 07a har gått över 7000 mil och motorn/transmission har varit helt felfri, den ser lite risig ut på utsidan eftersom den är sliten i färg mm. men andra har haft motorras/rambrott/läckande packboxar efter några få 100 mil och ser hur fina ut som helst i lack mm och service boken ok.
så det är helt upp till hur de har körts och tagits omhand om.

2) se fråga 1.

3) Visserligen tutar jag lite i eget horn så att säga men här tror jag att de flesta är överens om att CBR vinner.
Själv sträck kör jag 60 mil med min och visst det är inte det roligaste jag vet och det finns bättre sadlar men milen rullar på på ett hyfsat sätt.
Det som är viktigt här är åtminstone för mig att vägen svänger och är "rolig". för sitter man på motorväg så sitter du still i samma ställning hela tiden och då blir man stel.

Tips! nya däck ger en helt ny hoj när det gäller rörelsemönster mm.
äldre däck ger beroende på slitning mm en nervösare hoj i kurvor mm.

Tackar så mycket för hjälpen allesammans. Låter som att det är en Fireblade jag vill ha (känns bra att veta det nu :tummenupp). Ska bara se om jag kan leta rätt på ett fräscht exemplar av 954-modellen. Försäkringen verkar iaf inte vara så dyr även om Trygg Hansa av någon anledning begär en betydligt högre premie för en 954 -02 än de två andra hojarna från samma år....

Lite off topic här men: kan jag lämna in farsans honda vtr 1000 och strypa ner den till A begränsad och får då köra den på mellankort? Strypning görs såklart av verkstad med behörighet.

Slitage som uppschelten växellåda beror mer på misskötsel än märke.
Haveri som ventiler som går av, knaster som lossar beror mer på slumpen än vilken av de tre modellerna som du köper.

Skicket på den individuella hojen säger mer än statistiken på internet :)

Är ju helt omöjligt att säga, det spelar nog ingen roll vad du köper bara du köper en i bra skick. En gammal blade ska ju vara hållbara även om de har dödstråkigt register (dock väldigt körbart) sen är det en hel del gamla bladar som är stunthojar och det lär väl säga en del, iofs så rasade kompisens 954:as växellåda minst en gång. Själv sitter jag som en påse nötter på 929, benen kommer liksom inte på plats och skulle alla gånger köpa en R1:a igen :) Köp den du tycker är snyggast, den du sitter bäst på och den som verkar vara i ett hyfsat skick. Alla hojar kan repareras!

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra