Vilken hjälm ska jag välja ?

Superbee skrev:
Det är väldigt svårt att säga, även fast det inte finns synliga sprickor i glasfibern /linern så kan hjälmen vara förbrukad, vill du vara helt säker så hör med tillverkare o skicka dit den så de får undersöka den.

mvh

Superbee

Hmm ok, känns inte som om jag har den ekonomin att tillåta mig en ny hjälm, ska köpa hoj innan sommaren.
Men undrar bara hur stor påverkan har en "lätt" tappad hjälm ur säkerhets synpunkt mot en otappad hjälm?

Akrylamid skrev:
Hmm ok, känns inte som om jag har den ekonomin att tillåta mig en ny hjälm, ska köpa hoj innan sommaren.
Men undrar bara hur stor påverkan har en "lätt" tappad hjälm ur säkerhets synpunkt mot en otappad hjälm?

Den kan vara i skick som ny och den kan vara förbrukad,
Enda sättet är som sagt o lämna in den för kvalicifierad undersökning och det är såvitt jag vet bara tillverkaren som kan göra?

jag kan säga såhär att jag skulle inte köra med en hjälm jag drämt ner i backen ordentligt.

-=MARTINEZ=- skrev:
jag har smällt rejält 2 ggr med min Arai å dunkat i huvvet bra hårt inga problem

märks att du slagit i huvudet... :D

e du smart så kör du inte ens moppe med den hjälmen mer.... hjälmen e garanerat förbrukad och din nästa smäll lär ju inte gå lika bra...

nej nej nej sluta nu det e bara en myt skapad av hjälmfabrikanterna det där med att byta bara för att man har tappat den jag älskar min arai å tror nog mer på att man inte skall använda en gammal hjälm speciellt om den e gjord i nån slags plast som har blivit gammal å hård men det e ju bara vad jag tror iofs jag litar på min hjälm å vet att den dagen som jag dunkar i den så hårt att den inte skulle hjälpa pgav en tidigare tappning eller dylikt så hjälper nog ingen hjälmvare sig ny eller otappad

No:46 skrev:
märks att du slagit i huvudet... :D

e du smart så kör du inte ens moppe med den hjälmen mer.... hjälmen e garanerat förbrukad och din nästa smäll lär ju inte gå lika bra...

Jag omformulerar min fråga lite... Vad händer om man åker i backen med en förbrukad hjälm?

Akrylamid skrev:
Jag omformulerar min fråga lite... Vad händer om man åker i backen med en förbrukad hjälm?

Huvudet blir förbrukat ;)

varierar ju såklart från fall till fall :fyllisar

Akrylamid skrev:

Friggoliten är ihopptryckt och fyller inte längre sin funktion... du kan dessutom ha fått en spricka i den vilket sänker ditt skydd rejält vid andra vurpan.

eller så har man sett och vart med om tillräckligt många krascher för att inse hur förbannat dumt de e att inte köra med skyddsutrustning som fyller sin funktion...

e man snål så e man... :kocko

jag kör med en OGK aeroblade hjälm... kostar ca 3000.
kör man med öronproppar så e det inga problem med ljudnivån :rolleyes:

hade en polare som klotade med en likadan hjälm och han mår hur bra som helst idag... alltså en bra hjälm...
det enda dåliga är att lacken e rätt omtålig.. är lite alergisk mot stenskott

Funderar trots allt fortfarande på en Z-One, eftersom jag kan få den så billigt!

Har testat en Nitro N1000 och den passade bra på mitt huvud. Någon som kan rekommendera vilket märke som ligger närmast i passform utav Arai och Shoei?

Kan även tillägga att min förra hjälm var en AGV Daystar, passade också perfekt. Men den är tappad nu, så jag får försöka ta ut så mycket det går på allriskförsäkringen.

Last edited:
TheDiversion skrev:
Funderar trots allt fortfarande på en Z-One, eftersom jag kan få den så billigt!

Har testat en Nitro N1000 och den passade bra på mitt huvud. Någon som kan rekommendera vilket märke som ligger närmast i passform utav Arai och Shoei?

Kan även tillägga att min förra hjälm var en AGV Daystar, passade också perfekt. Men den är tappad nu, så jag får försöka ta ut så mycket det går på allriskförsäkringen.

Nån som kan ge feedback?
Fler som har erfarenheter av Z-One, och som kanske har haft AGV innan?

Har haft en Z-one tidigare som fick pension efter förra sommarens vurpa, har nu köpt en X-Spririt istället.
Tycker att båda hjälmarna är mycket bekväma fast X-Spirit är tystare och har bättre ventilation.
Frågan är väl om skillnaderna mellan hjälmarna kan motiveras av prisskillnaden, betalade 5500:- för Z-one och
7250 för X-spirit.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...