Kör själv med arai astro-R är klockrent nöjd med min hjälm!
sneglade lite mot z-one, men valde araien för att den helt enkelt sitter bättre på min skalle och är en säkrare hjälm.
Dessutom klockren ventilation i araien, 5 olika densiteter i linern(frigoliten) som är bra iomed att man inte är stenhård kring t.ex. hjässan o tinningen.
3 lagers glasfiberskal. Hjälmen finns även i 5 olika skalstorlekar vilket är riktigt bra. Alla arai´s integralhjälmar har skalkylning via visiret, som funkar skitbra på min kruka.
Mkt nöjd med astro-R som ligger på ca 4795 för enfärgad svart.
jämför det med x-spirit som bara har 3 densiteter (20 hjässan,40,40)
Anledningen till att man säger 40 40 är att linern är skuren i 3 bitar och man kan således göra en herrans massa kanaler för luften i den vilket borde resultera i väldigt bra ventilation.
Men är man endå uppe i de pengarna så skulle jag kika på arai´s motsvarighet:
RX7-corsair som har ett skal gjort av 4 lager, 3 lager glasfiber och sedan något nytt material som heter SNC. Också den grymt välventilerad och otroligt skön inredning! Dessutom coolmax i inredning, alltid ett litet plus i kanten. Även den 5 skalstorlekar.
Sitter rx7an bra på dig tror jag det blir svårt o hitta bättre hjälm för pengarna!
Både shoei och arai är ovala hjälmar, skillnaden är att shoei´s hjälmar är lite smalare i formen, om man ska generalisera.
Sen om man jämför hjälmar viktmässigt så måste man även lägga vikt vid hur väl hjälmen är balanserad, vart vikten sitter.
Rx7 Corsair svart
Shoei X-spirit Svart
Hursomhaver både x-spirit och rx7 är hjälmar i toppklass, tycker personligen att rx7 är strået vassare än x-spiriten, men när man kommer till kritan så är det nog passformen som får avgöra vilken man tar.
välj TRÅNGT.
ps.
Det är inte svårt att byta visir på arai´s hjälmar