Vilken hjälm ska jag välja ?

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
Har en Shoei Z-one som jag är nöjd med, men jag har tappat den i backen och ska därför köpa en ny hjälm. Jag gillar enkelheten i Shoeis visirmekaninsm, det är busenkelt att ta bort visiret vid exempelvis rengöring.
Nu när jag letar ny hjälm så börjar jag gilla Arai allt mer, det känns som om dom håller lite högre kvalitet, men varför är det så jävla krångligt att byta visiret? Vad ni för erfarenheter? håller Arai passformen längre än Shoei?
Vilken har den bästa ventilationen? mm.mm.

Jag har provat en hel del modeller, men alla har varit mindre bra på något sätt. Dock så har jag inte kunnat hitta något fel med hjälmen jag nu har som jag köpte förra säsongen. En Shoei X-Spirit. Visst det är en del pengar, men skyddsutrustning prutar jag inte en krona på.

Mattiaz skrev:
Jag har provat en hel del modeller, men alla har varit mindre bra på något sätt. Dock så har jag inte kunnat hitta något fel med hjälmen jag nu har som jag köpte förra säsongen. En Shoei X-Spirit. Visst det är en del pengar, men skyddsutrustning prutar jag inte en krona på.

Har du testat en Z-one ?
I sådana fall hur är X-Spirits ljudnivå och ventilation i jämförelse??

Jocke K skrev:
Har du testat en Z-one ?
I sådana fall hur är X-Spirits ljudnivå och ventilation i jämförelse??

Nej tyvärr har jag inte testat den modellen. Har dock haft väldigt svårt att få imma på visiret med min X-Spirit. Enda nackdelen med så många ventilationsintag är när en humla lyckas pricka just den fläcken :3freak

Jag har haft min Shoei RAID i en säsong och den har inte tappat passformen alls.

I tidigare trådar om Arai v.s Shoei har det skrivits att de två märkena passar olika huvudtyper. Dvs gillar man passformen på Shoei är sannolikheten liten att Arai passar. Men det är som sagt andras åsikter och jag vet inte hur mycket sanning som ligger bakom.

Tycker du kan köra ner till Claessons, så får du en halvtimmes utbildning i hjälmköp av Christian :mattias :D
Det fick Sweppe o jag iaf :rolleyes:
Så nu vet vi exakt hur Shoei o Arai funkar!! :tummenupp

Botte skrev:
Tycker du kan köra ner till Claessons, så får du en halvtimmes utbildning i hjälmköp av Christian :mattias :D
Det fick Sweppe o jag iaf :rolleyes:
Så nu vet vi exakt hur Shoei o Arai funkar!! :tummenupp

Kan du inte berätta aden korta versionen??

..min fråga faller under samma rubrik så jag passar på att..

jaa.. behöver en ny hjälm.. röd och vit med spegelglas.. gärna enkel design.. en bra och stabil hjälm till ett rimligt pris..

ge gärna några tips på modeller..!

Tack på förhand!

Drar upp tråden.

Vilken hjälm rekommenderar ni? För och nackdelar?

Dessa tänkte jag välja mellan:

-Shoei XR-1000 svart - 3570 kr
-Shoei Raid II svart - 3160 kr
-Shoei Z-One (med motivlack) - 3399 kr

Det jag vill veta mest är ljudvolymen, passform/hur sköna materialen är, kvaliteten, och vilken ni rekommenderar för dom priserna jag ka få dom för.

Ni kan ju även Rekommendera vilka modeller man ska kolla på av andra märken med. Men dom ska kosta under 4000 kr.

Hittade även en hjälm som heter "YES Silentium", och undrar om det är något att ha? Står att det ska vara absolut tystnad eftersom det är inbygda hörselkåpor :rofl

Låter dumt men vem vet, kanske funkar. Någon som har erfarenhet av den hjälmen?

Hoppas på att få hjälp, och tackar hjärteligt :)

Kör med en RaidII, döskön men lite högt vägljud tycker jag iaf.

gillade dock Xr1000's design mer. men den fanns inte i min storlek när jag väl skulle handla. (lelledagarna eller vad det nu hette)

Mattiaz skrev:
Nej tyvärr har jag inte testat den modellen. Har dock haft väldigt svårt att få imma på visiret med min X-Spirit. Enda nackdelen med så många ventilationsintag är när en humla lyckas pricka just den fläcken :3freak

hmm jao endast vid rödljusen man kan få lite imma på den, annars är den GRYM är iaf toknöjd med min.

Får du en Z-one lackad för 3399 så köp den direkt! Är den bästa utav de hjälmarna vad gäller luftmotstånd, ljud och passform (på de allra flesta huvuden)

...kostar normalt 5500:- (finns endast i enfärgad av årets modell i sverige och ligger då på 4400:-, men hjälmen är exakt som den var förra året!

skit bra hjälm helt enkelt :tummenupp

Kolla annars på arai Condor eller sv, kostar 2995 respektive 3695 svarta! Kanon passform, lätt att byta visir m.m. man kan tyvärr inte ta ut kuddarna dock vilket man kan på samtliga shoei alternativ du valde... går ialla fall att tvätta!

...prova o ta den som sitter bäst! (röstar för Arai då den brukar sitta klockrent och är mycket liten i omfånget!)

Kör själv med arai astro-R är klockrent nöjd med min hjälm!

sneglade lite mot z-one, men valde araien för att den helt enkelt sitter bättre på min skalle och är en säkrare hjälm.

Dessutom klockren ventilation i araien, 5 olika densiteter i linern(frigoliten) som är bra iomed att man inte är stenhård kring t.ex. hjässan o tinningen.
3 lagers glasfiberskal. Hjälmen finns även i 5 olika skalstorlekar vilket är riktigt bra. Alla arai´s integralhjälmar har skalkylning via visiret, som funkar skitbra på min kruka.

Mkt nöjd med astro-R som ligger på ca 4795 för enfärgad svart.

jämför det med x-spirit som bara har 3 densiteter (20 hjässan,40,40)
Anledningen till att man säger 40 40 är att linern är skuren i 3 bitar och man kan således göra en herrans massa kanaler för luften i den vilket borde resultera i väldigt bra ventilation.

Men är man endå uppe i de pengarna så skulle jag kika på arai´s motsvarighet:

RX7-corsair som har ett skal gjort av 4 lager, 3 lager glasfiber och sedan något nytt material som heter SNC. Också den grymt välventilerad och otroligt skön inredning! Dessutom coolmax i inredning, alltid ett litet plus i kanten. Även den 5 skalstorlekar.

Sitter rx7an bra på dig tror jag det blir svårt o hitta bättre hjälm för pengarna!

Både shoei och arai är ovala hjälmar, skillnaden är att shoei´s hjälmar är lite smalare i formen, om man ska generalisera.
Sen om man jämför hjälmar viktmässigt så måste man även lägga vikt vid hur väl hjälmen är balanserad, vart vikten sitter.

Rx7 Corsair svart

rx7_corsair_black.jpg

Shoei X-spirit Svart

xspirit_black.jpg

Hursomhaver både x-spirit och rx7 är hjälmar i toppklass, tycker personligen att rx7 är strået vassare än x-spiriten, men när man kommer till kritan så är det nog passformen som får avgöra vilken man tar.

välj TRÅNGT.

ps.

Det är inte svårt att byta visir på arai´s hjälmar ;)

Last edited:
Håller helt klart med
vill du ha en grym hjälm så gör som killen ovan sa o köp en Astro R eller
RX7:a!!! kostar dock lite mer än fyra papp...., men o andra sidan får man vad man betalar för...

Lånar tråden lite :arsele

Måste man byta hjälm efter ett "tap" i backen?
Jag har vid ett tillfälle avreagerat mig på min hjälm, måste jag byta nu :va ?

Akrylamid skrev:
Lånar tråden lite :arsele

Måste man byta hjälm efter ett "tap" i backen?
Jag har vid ett tillfälle avreagerat mig på min hjälm, måste jag byta nu :va ?

Det är väldigt svårt att säga, även fast det inte finns synliga sprickor i glasfibern /linern så kan hjälmen vara förbrukad, vill du vara helt säker så hör med tillverkare o skicka dit den så de får undersöka den.

mvh

Superbee

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka