Helt rätt! En bil
tål högtyckstvätt och avfettning. Punkt. Jag utgår bara från det.
Orsaken till min frustration är att du ger folk helt galna råd, som att undvika avfettning och högtryck.
Man kan eftertorka med sandapper också, det håller ju rosten borta.
Snälla släpp det här nu, och låt trådstartaren köpa sin högtryckstvätt.
Du kan fortfarande inte uttrycka dig sakligt, ej ens om den lack som du tycks vurma för.
Min point är, som sagt, att man bör eftersträva att hålla bilens vaxskikt i så gott skicka att man endast undantagsvis behöver använda petroleumlavfettning. Att generöst och vanemässigt använda petroleumavfettning är lite som att skura badkar med scotchbrite. Det blir rent men (asfaltskornen från vinterväglag) fäster än bättre på den avvaxade ytan.
När man väl hamnat i situationen att asfalt fäst på lacken så måste man naturligtvis offra vaxet och ta bort dessa fläckar med kallavfettning. Jag lägger då som sagt på avfettningen där det behövs, med tex svamp.
Att vanemässigt duscha bilen upp till rutorna med avfettning och sedan okritiskt trycktvätta är den främsta orsaken till att dörrar rostar. Avfettning rinner in i dörren förbi skraplisten, vilken sedan pga av felriktad trycktvätt släpper in rikligt med vatten i dörren. Rostskyddsvaxet på insidan dörren löses upp och rosten börjar i dubbelfalsen som i dörrnederkanten förbinder dörrsidan med stommen. Det här är ju fastställt av tom korrosionsinstitutet rapport med anledning av larmen för 5 år sedan om att moderna bilar tidigt har allvarligare rostskador än äldre årsmodeller. Ett stort antal bilar av nyare årsmodell har sågats upp.
Har man därtill, som jag, en hålrumsbehandlad bil så sitter ju alla beslag, lister, dörrhandtag, lås, torkararms- och radioantennsgenomföringar, blindmuttrar till regplåt, karosseriskruv/-clips etc i vax eller tectyl ML. Just för att undvika spaltkorrosion. Det är här enkelt att se varför man bör se iaf petroleumavfettning som ett tveeggat svärd. Dvs man bör inte använde det urskiljningslöst på en bil, i synnerhet då nyare bilar utan hålrumsbehandling. Om man nu pratar livslängd. Men givetvis så fodras avfettning på ytor där asfaltskorn bondat med lacken.
Och kopplat till detta vara restriktiv med trycktvätt mot spalter till hålrum som tex dörrarnas rutskraplister.
Läs gärna korrosionsinstitutets rapport i ärendet.
Ang dina uppmaningar till mig att lämna, så ser jag inte att du ngnstans i tråden bidragit med ngn kunskap eller sakliga argument kring varken bilvård eller trycktvättar.