Vilken högtryck bör man ha till bilen?

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=291573&d=1256493146

Bilrekond är inriktat på att skapa maximal glans åt kunden.
Dessutom avslutas ju avfettningen och biltvätten på en rekondfirma med att man bygger upp en nytt vaxskikt. Det är äpplen och päron. Som att fråga en chip på Bilia hur man sköter en bil

Avfettningen används som ju på rekondfirma som cleaner innan vaxningen. Precis som jag nämt ovan att jag gör. Högtryck på lagom avstånd kan vara bra för att lyfta bort sand innan tvätt. Inget fel i det. Men det behövs en slang för att få rent.

Avfettning används i princip alltid vid tvätt på rekondfirma...oavsett ifall den ska poleras/vaxas/lackskyddas lr om det är en enkel tvätt.
Oavsett lackskydd o antal tvättar i veckan så kommer du till slut ha asfaltsfläckar under listerna på bilen. O utan petroleumbaserad avfettning (kallavfettning) så är det ett helvete att ta bort.
Microavfettning tar effektivt bort den hinna som skapas av regn, pollen, salt o damm (sandpartiklar).
Kallavfettning kan man köra vid behov men microavfettning är standard på varenda rekondtvätt i hela landet
 
Last edited:
Min är grymt skitig nu efter vintern, så jag väntar på första riktiga regnet så dne blir tvättad...
 
Avfettning används i princip alltid vid tvätt på rekondfirma...oavsett ifall den ska poleras/vaxas/lackskyddas lr om det är en enkel tvätt.
Oavsett lackskydd o antal tvättar i veckan så kommer du till slut ha asfaltsfläckar under listerna på bilen. O utan petroleumbaserad avfettning (kallavfettning) så är det ett helvete att ta bort.
Microavfettning tar effektivt bort den hinna som skapas av regn, pollen, salt o damm (sandpartiklar).
Kallavfettning kan man köra vid behov men microavfettning är standard på varenda rekondtvätt i hela landet

Det betvivlar jag inte en sekund att de gör. Som på automattvättar.

Jag tror att vi pratar om varandre här. Micro-/miljö-/vattenbaserad-/ alkalisk avfettning är såklart snällare än petroleum-/nafta-/kallavfettning. Jag vill bara ha sagt att det är ett nödvändigt ont, som man bör använda sparsamt och så just där det behövs. Iaf om man är intresserad av att inte bara få bilen ren fort. Eftersom det är motsatsen till vaxning, hålrums- och underredesbehandling mm.

Lika löser ju lika, så tjär- och asfaltsfläckar (opolära kolväten) måste lösas med opolära lösningsmedel, som tex den fotogenbaserade kallavfettningen. Av samma orsak tar det även med sig vax,, smörjmedel, hålsrums- , gummi- och underredesbehandling om man är oförsiktig. Detta stör ju dock inte en bilrekondfirma.
Kallavfettning använder jag på svamp där det behövs. Ofta när det ändå när det ändå ar dags för vaxning.

Att jag inte gillar att dra hjulmuttrar med fullt moment en och en med mutterknack och torra rostiga gängor, har ju inget att göra med att "proffsen" alltid gör så på däcksverkstäderna.

Du får det nästan att låta som något negativt. :confused:

Det är inte många nutidsmänniskor som tänker på, men lacken spänns till stor del upp av en skalkonstruktion i 0.5-0.7 mm:s falsad och punktsvetsad svartplåt.
 
Last edited:
Tror jag ska ta en titt inom kvalitetsbolaget Lidl im, om trycket är ställbart på den där Parkside-historian så blir det kanske ett köp. 3 års garanti, hur illa kan det vara?

Jag menar, deras ryggskydd har ju vunnit säkerhetstester så då måste deras högtryckar vara (tillräckligt) bra.

brukar man kunna ställa in trycket på maskiner med 150 bars tryck?
 
Last edited:
Tror jag ska ta en titt inom kvalitetsbolaget Lidl im, om trycket är ställbart på den där Parkside-historian så blir det kanske ett köp. 3 års garanti, hur illa kan det vara?

Jag menar, deras ryggskydd har ju vunnit säkerhetstester så då måste deras högtryckar vara (tillräckligt) bra.

brukar man kunna ställa in trycket på maskiner med 150 bars tryck?

Ställbart tryck med ratt på aggregatet har jag inte sett på mindre trycktvättar. Men däremot är det ju vanligt, tom på Kärchers minstingar, att det finns handtag med ställbart tryck. Och dessa småmaskiner har maxtryck på en bra bit under 100 Bar.

Det man egentligen ställer in är väl hastigheten på vattnet vid utloppet, maxhastigheten sätts i sin tur av pumpens tryck/flödeskurva, men men.
 
Last edited:
Det är inte många nutidsmänniskor som tänker på, men lacken spänns till stor del upp av en skalkonstruktion i 0.5-0.7 mm:s falsad och punktsvetsad svartplåt.

Vilket tur att de flesta nutidsmänniskor har bilar som tål en högtryckstvätt med avfettning då! :tummenupp

Folk som lever i det förgångna kan väl fortsätta att förstöra lacken för att undvika rost. :hihi
 
Vilket tur att de flesta nutidsmänniskor har bilar som tål en högtryckstvätt med avfettning då! :tummenupp

Folk som lever i det förgångna kan väl fortsätta att förstöra lacken för att undvika rost. :hihi

Jag har sakligt försökt redogöra för för- och nackdelar med okritiskt bruk av petroleumavfettning och trycktvätt. Ur ett livslängdsperpektiv.

Jag tror att orsaken till din frustration är din självmarkerande inställning till underhåll: att en bra bil ska tåla din "vård".
 
att en bra bil ska tåla din "vård".

Helt rätt! En bil tål högtyckstvätt och avfettning. Punkt. Jag utgår bara från det.

Orsaken till min frustration är att du ger folk helt galna råd, som att undvika avfettning och högtryck.
Man kan eftertorka med sandapper också, det håller ju rosten borta. :rolleyes:

Snälla släpp det här nu, och låt trådstartaren köpa sin högtryckstvätt.
 
Helt rätt! En bil tål högtyckstvätt och avfettning. Punkt. Jag utgår bara från det.

Orsaken till min frustration är att du ger folk helt galna råd, som att undvika avfettning och högtryck.
Man kan eftertorka med sandapper också, det håller ju rosten borta. :rolleyes:

Snälla släpp det här nu, och låt trådstartaren köpa sin högtryckstvätt.

Du kan fortfarande inte uttrycka dig sakligt, ej ens om den lack som du tycks vurma för.
Min point är, som sagt, att man bör eftersträva att hålla bilens vaxskikt i så gott skicka att man endast undantagsvis behöver använda petroleumlavfettning. Att generöst och vanemässigt använda petroleumavfettning är lite som att skura badkar med scotchbrite. Det blir rent men (asfaltskornen från vinterväglag) fäster än bättre på den avvaxade ytan.

När man väl hamnat i situationen att asfalt fäst på lacken så måste man naturligtvis offra vaxet och ta bort dessa fläckar med kallavfettning. Jag lägger då som sagt på avfettningen där det behövs, med tex svamp.

Att vanemässigt duscha bilen upp till rutorna med avfettning och sedan okritiskt trycktvätta är den främsta orsaken till att dörrar rostar. Avfettning rinner in i dörren förbi skraplisten, vilken sedan pga av felriktad trycktvätt släpper in rikligt med vatten i dörren. Rostskyddsvaxet på insidan dörren löses upp och rosten börjar i dubbelfalsen som i dörrnederkanten förbinder dörrsidan med stommen. Det här är ju fastställt av tom korrosionsinstitutet rapport med anledning av larmen för 5 år sedan om att moderna bilar tidigt har allvarligare rostskador än äldre årsmodeller. Ett stort antal bilar av nyare årsmodell har sågats upp.

Har man därtill, som jag, en hålrumsbehandlad bil så sitter ju alla beslag, lister, dörrhandtag, lås, torkararms- och radioantennsgenomföringar, blindmuttrar till regplåt, karosseriskruv/-clips etc i vax eller tectyl ML. Just för att undvika spaltkorrosion. Det är här enkelt att se varför man bör se iaf petroleumavfettning som ett tveeggat svärd. Dvs man bör inte använde det urskiljningslöst på en bil, i synnerhet då nyare bilar utan hålrumsbehandling. Om man nu pratar livslängd. Men givetvis så fodras avfettning på ytor där asfaltskorn bondat med lacken.
Och kopplat till detta vara restriktiv med trycktvätt mot spalter till hålrum som tex dörrarnas rutskraplister.
Läs gärna korrosionsinstitutets rapport i ärendet.

Ang dina uppmaningar till mig att lämna, så ser jag inte att du ngnstans i tråden bidragit med ngn kunskap eller sakliga argument kring varken bilvård eller trycktvättar.
 
Last edited:
Högtryck är bra om man vill tanka upp dörrarna med fukt, pressa in vatten under gumilister, torkargenomföringar och lås, men samtidigt inte vill komma åt att spola bort den fuktbindande korrosiva smutsen under skärmkanterna, fjädersäten och i hjulhus mm.

Jag byter inte bil så ofta, har haft min nyvarande i 16 år, 31 år gammal bil, ingen rost. Fin lack.

Prata med de som kan konsten att hålla bilar fina länge när du tar råd om vad som är bra för bilen. Det är iaf mitt råd.

Trycktvätt är inte ngt som jag gärna använder på varken bilen, träbåten eller hojen.

Så vad rekommenderar du?:)

Nu när våren kommer tänkte jag ta ett par dagar (mekar ju utomhus, så det gäller att invänta bättre väder) och göra bilen ordentligt ren överallt så att man kommer åt att rostskydda ordentligt. Om man nu inte får använda vare sig högtryck eller avfettning, hur ska jag då bli av med alla år av ackumulerad skit som sitter och binder fukt? Vill få bort allting så att det blir rent ända in på ytrosten, sen ska det på linoljeskydd i varenda skrymsle och vrå.
 
Så vad rekommenderar du?:)

Nu när våren kommer tänkte jag ta ett par dagar (mekar ju utomhus, så det gäller att invänta bättre väder) och göra bilen ordentligt ren överallt så att man kommer åt att rostskydda ordentligt. Om man nu inte får använda vare sig högtryck eller avfettning, hur ska jag då bli av med alla år av ackumulerad skit som sitter och binder fukt? Vill få bort allting så att det blir rent ända in på ytrosten, sen ska det på linoljeskydd i varenda skrymsle och vrå.

Kanske ska starta en separat tråd om det.

Om man ändå ska bla rostskydda och vaxa så är ju högtryck och avfettning en ypperlig start. Så skulle jag gjort iaf.
 
Kanske ska starta en separat tråd om det.

Om man ändå ska bla rostskydda och vaxa så är ju högtryck och avfettning en ypperlig start. Så skulle jag gjort iaf.

Då kör jag också på det. Tack för tipset:tummenupp
 
En lackförsegling tycker jag ger en väldigt tålig yta.
Även om jag kör ganska sparsamt på saltindränkta vintervägar är bilen riktigt lättvättad även efter en hård vinter.

Tricket är att efter en grundlig tvätt blåsa av bilen med enbart högtryck (givetvis utan att tokspola mot tätninglister och liknande) ett par gånger i veckan, innan saltgeggan gror fast.
 
Som det har skrivits tidigare är det flödet som är viktigt. Köp gärna en med integrerad slangrullare det är mycket värt att slippa stå och linda slangarna efter tvätt.
 
Jag blästrar bort rosten på närmsta grusväg.
Tvivelsutan så är det redan utrett vilken tvättning som är bäst:
Den som blir av.

Har nog aldrig sett en högtryckstvätt som det inte går att ställa trycket vid munstycket på.

Tjöp Lidl.
Funkar det inte, så är du ju bara smålurad.
 
De var slut på Lidl. Blev en Cotech 120 bars på Clas Ohlson, 699 ( 100 kr rabatt).
 
Jag tänker aldrig köpa en kärcher nå mer iaf. Har averkat 2st nu å den andra höll nog bara 2 år innan den börja strula.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top