Vilken GPS-laptimer har bäst analysfunktioner?

BGI

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2011
Hoj
2 små
Postade detta meddelande i fel forum.

http://www.sporthoj.com/forum/showt...b%E4st-analysfunktioner&p=5600491#post5600491

Fick därför tipset att posta det här istället och hoppas på hjälp i frågan.

Står i ropet att köpa en laptimer och hade tänkt mig en med inbyggd GPS men behöver lite hjälp inför köpet.

Verkar som att det huvudsakligen finns 3 modeller som ligger i min prisklass (3-4000:-).
1. Starlane Stealth GPS-3X
2. QStarz LT-Q6000
3. Aim Solo

Utgår ifrån att det inte skiljer något nämnvärt när det gäller exaktheten i mätningarna (alla tre är 10 hz modeller). Däremot kanske det skiljer sig när det gäller funktioner i mjukvaran, inställningsmöjligheter i övrigt, användarvänlighet etc. Jag vill bland annat kunna se var jag börjar bromsa, var jag börjar accelerera, hur mina spårval ser ut, gärna kunna exportera mina spårval till Google maps o dyl, kunna lägga in ett par olika mellantider, kunna räkna ut "idealvarvtiden" (summan av de bästa sektionstiderna), snitthastighet för varje sektion och varvet, maxhastighet för varje sektion och varvet, lägsta hastighet för varje sektion och varvet m.m....

Skulle därför vilja höra vilka erfarenheter ni har av de olika modellerna. Speciellt intressant är det att höra från er som har provat flera av modellerna och därför kan jämföra mellan dem. Exempelvis kanske någon av dem har något som de andra saknar o dyl... Någon som har allt det jag gärna vill se i en laptimer?

Hoppas på lite hjälp här för jag har inte råd att köpa alla 3 för att undersöka vilken som är bäst och jag blir inte klok på produktinformationen på respektive LTs hemsida. ...

trackmaster med 10hz blåtandspuck fungerar ypperligt som ett alternativ. Just sayin.

40:- kostar väl appen ca. men sedan kan man köpa till lite roliga funktioner för 50 spänn till typ.

Kräver ju en androidlur men den kan du ju baka in rejält så den inte går åt helskotta.

pucken 600 pix på ebay. Ett billigt alternativ så länge du inte sätter telefonen oskyddat för väder, vind, vibrationer eller gud förbjude krash.

trackmaster med 10hz blåtandspuck fungerar ypperligt som ett alternativ. Just sayin.

40:- kostar väl appen ca. men sedan kan man köpa till lite roliga funktioner för 50 spänn till typ.

Kräver ju en androidlur men den kan du ju baka in rejält så den inte går åt helskotta.

pucken 600 pix på ebay. Ett billigt alternativ så länge du inte sätter telefonen oskyddat för väder, vind, vibrationer eller gud förbjude krash.

länk?

Last edited:
jag har använt AIM Solo litegranna. Den har en inbyggd G sensor som gör att det lägger till lite rolig information när man efteråt ska analysera körningen.
man får ut broms/gas punkterna ganska tydligt, även sidokrafter förstås. Det jag har använt den så är jag mkt nöjd med den.
Direkt i displayen efter ett pass får man ut lägsta/högsta hastighet per varv tex
Stor display som syns tydligt när man kör
Har ett "predictible time" läge, som förutspår varvtiden du kommer att köra om du fortsätter köra i det tempo du kör just nu.
Man kan ha 6 splittider (inkl start/mål)
Via datorn kan man mha Google Earth få ut spårval hur du kört de olika varven och vart på banan du varit.

Här är en bild från Mugello, vart man gasar/bromsar tex.
http://stensby-racing.se/2012/04/09/sista-dagen-pa-mugello/

här är alla varven från en dag på Gotland Ring med
http://stensby-racing.se/2012/06/04/gotland-ring-forsta-helgen/

Avslutninsvis så har aim inbyggt batteri (klarar en hel dag på banan utan problem), enkelt att flytta mellan cyklar om man vill det. de lovar 8:a timmar utan backlight och 6 timmar med.

På baksidan sitter neodymmagneter och det i sin tur på en platta som följer med och är skruvad i tankkåpan.
Laddkablar följer med och man kan även montera den till ström på hojen så det alltid laddas när den sitter där.
Laddas även när man har USB sladden kopplad till dator el dyligt (jag brukar ladda den så, för sånna usb sladdar finns ju "överallt")

och här syns den monterad
hstracing-header-web3.jpg

Gå in på mindation.com där finns riktigt bra

Gå in på mindation.com där finns riktigt bra

Vilken av dom är i närheten att passa för MC med tex display som kan monteras enkelt på MC?
ingen av dom verkar ju passa MC vettigt, eller var det bara smygreklam?
inte i närheten av så smidiga som de BGI ger exempel på

vill man ha logger osv samtidigt så finns ju AIM Solo DL med Smartycam :)
såhär skulle jag vilja ha med på film :-)

Har bara gott att säga om Starlane Stealth. Tror jag hade modell 2 och den gav mig precis allt jag ville ha både på banan och vid analysering. Bromspunkter, gas, hastighet, splittider, spårval osv osv.

Vilken av dom är i närheten att passa för MC med tex display som kan monteras enkelt på MC?
ingen av dom verkar ju passa MC vettigt, eller var det bara smygreklam?
inte i närheten av så smidiga som de BGI ger exempel på

vill man ha logger osv samtidigt så finns ju AIM Solo DL med Smartycam :)

Lt-q6000 passar utmärkt på hoj bättre analys förmåga än aim oxå har provat båda

Last edited:
Är riktigt sugen på Qstarz LT-Q6000, polaren har deras puck och den fungerar riktigt bra.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti