Vilken glykol?

är det nått man ska tänka på när man fyller på skiten.. hälla försiktigt så man får in så lite luft som möjligt i systemet, mer än så borde de väl inte va?

borde ju inte va så jäkla viktigt med vad man häller i, det ska kyla och inte klegga igen, på vintern när det är minusgrader åker jag inte med den, då står den och gosar sig inne i värmen.
 
Finns där luftning i högsta punkten skall du när du fyllt på försiktigt lossa den och lufta tills vatten kommer ur hålet, fyll sedan på till fullt. Lite beroende på konstruktion av överloppskärl etc så skall man antingen fylla på till locket alternativt lämna 1-2 cm... Läs i handboken.
 
Det går också alldeles utmärkt att använda kondensvattnet ifrån torktumlaren om man vill. Inte för att det skulle vara dyrt med destillerat vatten men ibland kan man vara för lat för att åka ner till macken.
 
Retep skrev:
Det går också alldeles utmärkt att använda kondensvattnet ifrån torktumlaren om man vill. Inte för att det skulle vara dyrt med destillerat vatten men ibland kan man vara för lat för att åka ner till macken.
låter som mer besvär att samla det än att åka till macken, ska ju dessutom ha glykolen så :)
 
scud skrev:
låter som mer besvär att samla det än att åka till macken, ska ju dessutom ha glykolen så :)

Kan det vara så att det är någon annan än du själv som tömmer tumlaren hos dig? :tuttar
 
Retep skrev:
Kan det vara så att det är någon annan än du själv som tömmer tumlaren hos dig? :tuttar
Could be :) Men kondensvattnet åker väl iofs rakt ner i avloppet via en slang, känns som att det kan va fullt me partiklar o shit, well.. nu är det ganska offtopic :D
 
Kawarider skrev:
:fatta! Varför hålla på och blanda byt alltihop på en gång det är ju för f¤n bara frågan om en ynka liter glykol!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ja, om man inte har något hemma och hojjen har spottat ut en del...(eller läckage) så kan det vara bra att veta vad man får hälla i..eller anser du det som onödig fakta? :va
 
men egentligen borde jag väl klara mig med destilerat vatten? Vad mer gör glykolen än att skydda mot kylan? (Jag kör inte på vintern)
 
Saxat från ett tidigare inlägg:

"Det finns tre huvudtyper av kylarglykol i handeln: Vanlig glykol, Long life glykol och Miljö glykol. Alla innehåller inhibitorer som förhindrar korrodering av metaller.
Man skall inte blanda de olika huvudtyperna med varandra. Inom respektive grupp är skillnaderna mellan olika fabrikat försumbara (även om vissa tillverkare vill få oss att betala dubbelt så mycket för sin "Raceblandning") så där går det bra att blanda.
Alla är egentligen färglösa men Vanlig- och Miljöglykol brukar färgas grön eller blå och Longlifeglykolen röd eller neongrön.

Vanlig: innehåller till största delen 1,2-etandiol (etylenglykol). Är giftig, ger svåra njurskador.

Longlife: innehåller också till största delen etylenglykol men även sodium(natrium)-2-ethylhexanoate samt är helt nitrat fri. Lika giftig som vanlig och ethylhexanoaten kan ge fosterskador.

Miljö: innehåller till största delen monopropylenglykol. Är giftfri.

Varför välja Longlife i stället för Vanlig: Längre bytesintervall (fyra, fem istället för två, tre år), ger mindre utfällningar och beläggningar.

Varför välja Miljö i stället för Vanlig: Är giftfri (går att dricka om man är sugen på något sött). Har dock en högre viskositet (trögare att pumpa runt) och lite sämre värmeöverföring som kanske inte är så bra i en hoj med liten kylare?

Skall man blanda själv bör man använda avjoniseratvatten (batterivatten) och inte kranvatten som vanligtvis innehåller ganska stora mängder kalk och salter. Vid temperaturer över 65°C fäller dessa ut och fastnar på alla ytor och bildar ett isolerande skikt som hindrar värmeöverföringen och i värsta fall täpper igen små kanaler helt."

Tänk på att använda minst 35% glykol för att få fullt korrosionskydd.
Det är även därför man behöver byta glykolen, fryskyddsegenskaperna ändras inte nämnvärt med tiden.
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Finns pumpsmörjning eller vad det nu kallas, på mekonomen bla.. sånt som racenissarna har i sina knarrar

Du menar Redlines Watervetter... För raceåkare som inte får ha glykol i vattnet... På en gatcykel är glykol absolut att föredra så slipper man fundera på om den klarar vinterförvaring etc.....
 
FZ1 skrev:
Saxat från ett tidigare inlägg:

"Det finns tre huvudtyper av kylarglykol i handeln: Vanlig glykol, Long life glykol och Miljö glykol. Alla innehåller inhibitorer som förhindrar korrodering av metaller.
Man skall inte blanda de olika huvudtyperna med varandra. Inom respektive grupp är skillnaderna mellan olika fabrikat försumbara (även om vissa tillverkare vill få oss att betala dubbelt så mycket för sin "Raceblandning") så där går det bra att blanda.
Alla är egentligen färglösa men Vanlig- och Miljöglykol brukar färgas grön eller blå och Longlifeglykolen röd eller neongrön.

Vanlig: innehåller till största delen 1,2-etandiol (etylenglykol). Är giftig, ger svåra njurskador.

Longlife: innehåller också till största delen etylenglykol men även sodium(natrium)-2-ethylhexanoate samt är helt nitrat fri. Lika giftig som vanlig och ethylhexanoaten kan ge fosterskador.

Miljö: innehåller till största delen monopropylenglykol. Är giftfri.

Varför välja Longlife i stället för Vanlig: Längre bytesintervall (fyra, fem istället för två, tre år), ger mindre utfällningar och beläggningar.

Varför välja Miljö i stället för Vanlig: Är giftfri (går att dricka om man är sugen på något sött). Har dock en högre viskositet (trögare att pumpa runt) och lite sämre värmeöverföring som kanske inte är så bra i en hoj med liten kylare?

Skall man blanda själv bör man använda avjoniseratvatten (batterivatten) och inte kranvatten som vanligtvis innehåller ganska stora mängder kalk och salter. Vid temperaturer över 65°C fäller dessa ut och fastnar på alla ytor och bildar ett isolerande skikt som hindrar värmeöverföringen och i värsta fall täpper igen små kanaler helt."

Tänk på att använda minst 35% glykol för att få fullt korrosionskydd.
Det är även därför man behöver byta glykolen, fryskyddsegenskaperna ändras inte nämnvärt med tiden.

Perfekt, mycket bra inlägg, nu e bara frågan om min är grön eller neongrön, men ja köper nog vanlig glyckol i vilket fall som helst.
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top