Vilken gammal racehoj skulle du vilja köra?

jag tror båda en 500GP och en MotoGP-hoj är svårkörda om man ska köra
väldigt fort, vad man kan få ut är känslan av draget i motor och det super-
precisa chassit, och då tror jag att den lättare 500:an känns mer racer.
 
Suzuki RGV 500 anno. 2000 skulle jag allt kunna tänka mig att gräsla..:tummenupp
 

Bifogat

  • namnlös1.JPG
    namnlös1.JPG
    61.1 KB · Visningar: 58
  • rgv500kenny.jpg
    rgv500kenny.jpg
    42.4 KB · Visningar: 50
Euummm...
Britten
dcp_0146.jpg


Eller
Moto Guzzi V8 GP
0000-4816-4%7EMoto-Guzzi-GP-Dustbin-Posters.jpg
 
Yamaha TZ750 -1980..... :skrämd
05_ym50_doc-17-TZ750.jpg


Cagiva C594

ny-cag500a1994.jpg


Yamaha YZR250 2000

yamaha250_01.jpg


Proton KR3 MKIII
proton500_01.jpg


Och en massa fler. :)
 
Cagiva 500:an skulle man vilja posa med iaf,
nåt av det snyggaste som någonsin byggts! :drool

Cagiva500GP.jpg
 
Gustav O skrev:
2613621 Yamaha TZ750 -1980..... :skrämd

Ja en sån där får jag erkänna att jag drömt om att få testa (och höra)! Ända sedan gymnasietiden...:)

TZ 750, men även Kawa KR750 samt Kawa 750 H2R känns som de hårigaste (tvåtakts)banhojarna som byggts hittills!

/J
 
sandstream skrev:
2613546 Vad svamlar du om :va
Hur mycket jag utnyttjar min nuvarande hoj har du säkert ingen aning om men hur det skulle kunna vara relevant för en eventuell provkörning av en drömhoj är jag inte riktigt med på :va
Antar att du är medveten om att tvåtakts 500:a är lite mer svårkörd jämfört med dagens MotoGP-hojar, eller?

Precis vad du svamlar om själv, att någon inte skulle provköra en hoj för att de inte kan utnyttja den till max.

Men med tanke på att du inte kör i vm så utnyttjar du inte hojen tillräckligt, behövs ingen raketforskare för det.

En 4cylindrig 2takts femhundra är säkerligen både mer svårkörd och mer lättkörd än en motoGp hoj, troligen lynningare. Men beroende på årsmodell mer lättkörd än en 250 räjser då de har lite bättre register.
 
Rolle Rotax skrev:
2614117 Precis vad du svamlar om själv, att någon inte skulle provköra en hoj för att de inte kan utnyttja den till max.
Okej, du förstod inte vad jag skrev i första inlägget. Då förstår jag.
Det kan ju förklara varför du drog in min hoj i ditt något skeva resonemang.
 
Last edited:
Coola Ola skrev:
2612576 Norton F1, dvs Norton Commander med Spondon-ram. Wankelmotor på 588cc. Otroligt trist att de fick reglerna emot sig så snabbt, kanske hade kunnat bli en intressant utveckling annars. Iofs, då hade väl diskussionerna/tjafset blivit ännu värre här med inte bara 4-taktsmaffia och 2-taktstalibaner utan Wankelfascister dessutom....


Håller med helt o hållet.

Skulle tydligen ha ett mkt brett register och slutade varva vid .... hmmm... typ aldrig.
Å vicket jäkla ljud.... WOW:D
 
MagnusK skrev:
2611038 När man ser gamla foto / filmklipp från 60 och 70 talet så förundras man av hur fort det igentligen gick. Utveckligen går snabbt frammåt, allt är massa procent bättre än förra årets modell som liknas med en stenåldersprodukt jämfört med det nya fräsha. Den utvecklingen har pågått i nu 30 år sedan dess. En tanke som många har haft är nog hur snabba dagens piloter skulle vara dessa gamla maskiner.

När jag nu rotade igenom bilderna jag tog på Snetterton i september kom jag på en cykel till som skulle vara intressant att provköra. Dock några år äldre men vilket otroligt högt och elakt ljud. Ekade över hela banan, tror MotoGp hojarna låter väldämpade. En Dkv 250 SS

En encylindrig kompressormatad raket på hela 28 hästar med 175km/h i toppfart.

Var en sådan hoj som sedan föranledde att reglementet skrevs om och kompressor förbjöds.

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=171621&stc=1&d=1163951788
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=171622&stc=1&d=1163951788
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=171623&stc=1&d=1163951788
 

Bifogat

  • snetterton 033 (Medium).jpg
    snetterton 033 (Medium).jpg
    31 KB · Visningar: 94
  • snetterton 032 (Medium).jpg
    snetterton 032 (Medium).jpg
    56.4 KB · Visningar: 101
  • snetterton 031 (Medium).jpg
    snetterton 031 (Medium).jpg
    59.9 KB · Visningar: 111
Rolle Rotax skrev:
2619097 När jag nu rotade igenom bilderna jag tog på Snetterton i september kom jag på en cykel till som skulle vara intressant att provköra. Dock några år äldre men vilket otroligt högt och elakt ljud. Ekade över hela banan, tror MotoGp hojarna låter väldämpade. En Dkv 250 SS

En encylindrig kompressormatad raket på hela 28 hästar med 175km/h i toppfart.

Var en sådan hoj som sedan föranledde att reglementet skrevs om och kompressor förbjöds.

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=171621&stc=1&d=1163951788
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=171622&stc=1&d=1163951788
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=171623&stc=1&d=1163951788

Var det inte den hojen -kompressormatad tvåtaktare med megafon- som var den första som hördes till fastlandet när de körde den på Isle of Man?
/J
 
Lite trådlyft...En Yamaha TZ 350 och en 500a i serien YZR OW70-K1 skulle jag vilja provköra!
 

Bifogat

  • YZR_OWK1_800p.jpg
    YZR_OWK1_800p.jpg
    71.5 KB · Visningar: 59
  • tz350 avatar.jpg
    tz350 avatar.jpg
    5 KB · Visningar: 245
BSA DBD34 Gold Star
eller
Norton 750 med featherbed ram.
 
TZ = RD ?

Olika benämningar mellan länderna, eller vad är det för skillnad mellan dessa ?
 
Jag skulle vilja köra den här!

Aprilia RSW 500 med insprutningsteknik, ljudet ur en 500 twin är grymt ballt!

/J
 

Bifogat

  • RSW500.jpg
    RSW500.jpg
    49.1 KB · Visningar: 60
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top