Vilken fyrtaktscross rekommenderar ni?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Om man ska satsa på en 450cc 4-taktscross och ska lägga 20-30k, vad hade ni rekommenderat då?

det enda jag rekomenderar är husaberg :lol hehe det finns mycket bra hojar men smaken är som baken (tur det) du får prova dig fram.. provkör ett par stycken om du har tillgång så finner du en som passar dig

Jag har en KTM 450 SX och är kanon nöjd,, :tummenupp
Lätt att kolla ventiler och ställa dem vid behov m.m
De flesta andra märken kör ju med schims vid ventiljustering.. Inte så kul..

KTM vet jag är bra, men hur är det med Suzuki, kawa och yama? Vid vilka timmar brukar man göra en översyn av cykeln? Har fått för mig japsarna går längre innan renovering?

KTM vet jag är bra, men hur är det med Suzuki, kawa och yama? Vid vilka timmar brukar man göra en översyn av cykeln? Har fått för mig japsarna går längre innan renovering?

dom har ju shimsade ventiler, därför går dom längre innan ventilkoll. skillnad där.. Yamahan är ju ett säkert kort, går aldrig sönder och går bra i motorn. Kawasaki har ju dragits lite med kvalitetsproblem förr genom åren men det är borta nu, kanonfina spisar det där. Suzuki är som alltid goa.

Kawasaki o suzuki byggde sina första 250-bågar tillsammans med likadana komponenter, vet någon om även 450-hojarna delar några prylar?

En översyn av bågen gör man när man har dåligt samvete när man kör den... typ. Kolla ventiler nån gång / säsong helt beroende på hur mkt o hur hårt du kör o oljebyte nån gång då o då men mellan tummen o pekfingret någonstans mellan 15-20h o då är det ju filter som gäller också.

personligen gillar jag chassit i suzukin bäst, smidigt som helvete och motorn trycker på fint men det där är inget annat än en smaksak.

Ska du ha bra 450 så satsa på en japanhoj, du blir inte missnöjd.

(även om husaberg, hva o ktm också är bra......)

Last edited:
yama eller honda skulle jag tro i alla fall - hondan ska vara lite aggressivare i motorgången men tätare kolvbyten än yaman. tror faktiskt starkt på yama i hållbarhet, har en del polare som kör det o dem är helnöjda rakt igenom - det är i o s -06 -08 då chassit fått sig en ordentlig uppryckning. Sen rent generellt skulle jag vara lite rädd att köpa en 4-takt i prisgrupp 20-25000:- då det är dyrt att renovera dem och det är mkt som kan strula i en 4-takt.

Har hört mycket gott om suzukin, men även en del om haverier osv...
Är en RMZ från 05 ett bra val, eller är någon annan konkurrent bättre vid den tiden? Yamaha känns som ett säkert kort och KTM kan jag ju nästan innantill så det känns rätt tryggt med.

I den prisklassen så är det Yamaha du ska köpa. Dom tål lite mer i långa loppet.
Köper du en nyare, spelar det mindre roll.

Mats

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back