Vilken fugge?

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Jag håller på med ett bygge med en Suzuki LS 650 motor. Det är en stånka med 652 cc, 4 ventiler och 31 hp enligt tillverkaren. Nu har jag ett betydligt mer öppet avgassystem än original samt ett "öppet" filter. Jag kommer även framöver att öka den låga kompressionen på 8,5:1 till ca 9,2:1 genom att hyvla av cylindern. Jag kommer samtidigt porta toppen, avgasportarna tycka vara avsiktligt begränsande. Gissar att jag borde kunna få 45-50 häst.

Vad ska jag välja för förgasare till detta? Tittar bl.a. på Mikuni VM, Mikuni TM samt Mikuni HSR. Storlek 38, 40 mm? Accpump?

En djungel som jag inte hittar i...
 
Har du kikat på någon förgasare från någon 4t cross? Har för mig att Yamaha kör med FCR av någon storlek. Borde finnas endel ute = bra pris.
 
Det beror på vad det får lov att kosta......

Det trista och enkla valet är en original vacumfugge från en KTM 640. Där finns mängder av dem för någon enstaka hundring beg och den ger bra med effekt. Sen ger aldrig en vacumfugge särskilt busiga egenskaper men prestanda/kr är löjligt bra....

FCR39 eller 41 gen II är det dyra men bra valet. Den absolut bästa 4-t förgasaren producerad men den är dyr. Kostar 5kkr ny men går att få beg för 1500.

HSR42/TM40 är billigare än FCR men i mina ögon inte lika bra. Bla BoostIII föredrar den dock efter lite modifikation....
 
FCR39 eller liknande hittar man ofta på E-bay. En bra förgasare som finns mycket kunskap i ditt närområde. Vanlig på 4-t crossar.

Mats
 
Ni nämner alla Keihin och visst - FCR har man ju hört gott om. Möjligen har jag hört att reservdelar/bestyckning är lite svårt att få tag i jämfört med Mikuni!?

Boris JR - nja, jag har en CV original men är inte förtjust i vakumfuggar. Jag kan väl tänka mig att lägga ca 3 papp på en ny, eller ca 2 på en begagnad. Kanske ska leta efter en FCR 39 dådå...

Någon som vet något om accpump? Förstår som att det ger mer bränsle vid gaspådrag!? Är det elektroniskt eller mekaniskt? Något som behövs på en sådan här moderat trimmad motor?
 
Ni nämner alla Keihin och visst - FCR har man ju hört gott om. Möjligen har jag hört att reservdelar/bestyckning är lite svårt att få tag i jämfört med Mikuni!?

Boris JR - nja, jag har en CV original men är inte förtjust i vakumfuggar. Jag kan väl tänka mig att lägga ca 3 papp på en ny, eller ca 2 på en begagnad. Kanske ska leta efter en FCR 39 dådå...

Någon som vet något om accpump? Förstår som att det ger mer bränsle vid gaspådrag!? Är det elektroniskt eller mekaniskt? Något som behövs på en sådan här moderat trimmad motor?

Delar till FCR är inga problem om du inte absolut måste handla inom rikets gränser. Finns gott om tyskar och engelsmän med bra priser och snabb service.

Kan du tänka dig att lägga 2-3kkr så är Mikuni TM 40 eller Keihin FCR39 the way to go. Accpumpen är en helt mekanisk konstruktion som skjuter in mer soppa då trotteln öppnas snabbt. Inte ett måste men ack så trevligt på denna motortyp. Nackdelen är att man kan skruva bort sig på en grej till och bränsleförbrukningen ökar något.
 
Delar till FCR är inga problem om du inte absolut måste handla inom rikets gränser. Finns gott om tyskar och engelsmän med bra priser och snabb service.

Kan du tänka dig att lägga 2-3kkr så är Mikuni TM 40 eller Keihin FCR39 the way to go. Accpumpen är en helt mekanisk konstruktion som skjuter in mer soppa då trotteln öppnas snabbt. Inte ett måste men ack så trevligt på denna motortyp. Nackdelen är att man kan skruva bort sig på en grej till och bränsleförbrukningen ökar något.

Okej, stort tack för hjälpen!
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top