Vilken fjäder, bakre stötdämpare YZF 426 - 00

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Lämnade in min tämligen slutkörda bakdämpare till crossen igår till Steve Tell för totalrenovering igår. Läckte som ett såll och kolvstången var skadad. Hoppas han kan snickra ihop den igen.

Satt originalfjädern på som är på tok för mjuk för mig. Väger cirka gurka 85 pannor exklusive utrustning, så i runda släng 95 kg totalt.

Är totalt blank på ämner hur man beräknar/bedömer vilken typ av fjäder jag skall sätta på istället. Satt en originalfjäder på innan jag rev den den. Mätte inte hänget innan, men den var på tok för mjuk.

Tips?

Du får absolut kika om du har lust! Vore kalajsers.
Enligt RT har jag 5,4 kg bak som standard verkar lite lattjo dock då:
Ideal Rider Weight for the Stock Spring
200 lbs or 91 kg

Kan det verkligen stämma?

Borde iaf gå upp till 58 eller nått?
Kika gärna och dra iväg ett PM :yoparty

Du får absolut kika om du har lust! Vore kalajsers.
Enligt RT har jag 5,4 kg bak som standard verkar lite lattjo dock då:
Ideal Rider Weight for the Stock Spring
200 lbs or 91 kg

Kan det verkligen stämma?

Borde iaf gå upp till 58 eller nått?
Kika gärna och dra iväg ett PM :yoparty

Hur vet du att fjädern är för mjuk? Har du ställt in hänget osv? Är dämparen servad?

Din hoj är från 2000 så dels är dina fjädrar gamla och kanske mjuka därför men sen vet man aldrig vad tidigare ägare monterat på hojen och vidare så tycker jag race tech brukar rekommendera väl så mjukt. Så väljs själv svar. :D
Och andra sidan får jag för mig att du inte är så erfaren terrängåkare(?) och i så fall verkar det konstigt att inte originalfjädern skulle fungera för dig även om den hunnit bli lite slapp.

Kan säga att redan ett steg på 0,2 i fjäderstyvhet känns ganska mycket.

Jag gör en inventering imorgon. Men nu när jag kollade lite vad som är original så kan jag nog säga säkert att jag inte har nåt styvare än 5.4 bak.

Last edited:
Fjädern är inlämnad nu på service till fjädringsgurun steve tell. Kör en hel del is med cykel. Endast det vintertid, då är fjädern åt helsike för mjuk. Uppskattar hänget till 15cm så fjädern är med största sannolikt helt slut

Tack för tipser, men dämparen hämtades igår från renovering av Steve Tell i Tumba.
En enorm skillnad mot innan! Hinner inte montera ihop den innan påsken, utan får ta det efter.

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort