Vilken försäkring ersätter vad?

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag är nyvurpad. Min utrustning (nej, inte DEN) är förstörd. Vilken försäkring täcker?

Beror väl på hur du är försäkrad men går det inte på mc försäkringen så är det bara att ta ut ett nytt ställ/hjälm på hemförsäkringen..

Enligt trafikförsäkringslagen så ska Trafikförsäkringen på din MC ersätta alla sakskador såsom skinnställ, hjälm m.m och personskador vid en olycka.

Hemförsäkringen kan ofta täcka sådant oxå men då får inte trafikförsäkringen utnyttjas ifall det ska gå rätt till.

Hemförsäkringen använder väl de flesta för sin utrustning ifall dom vurpar med säg en Halvförsäkrad hoj som fortfarande kan köras efter olyckan.

/Nitrous

Nitrous skrev:
Enligt trafikförsäkringslagen så ska Trafikförsäkringen på din MC ersätta alla sakskador såsom skinnställ, hjälm m.m och personskador vid en olycka./Nitrous
Det visste jag inte! Trodde bara den täckte personskador på en själv och alla andra skador på den andra parten (om man själv är vållande).

sandstream skrev:
Det visste jag inte! Trodde bara den täckte personskador på en själv och alla andra skador på den andra parten (om man själv är vållande).

Jag tänker inte säga att SÅ ÄR DET men när jag hade en olycka förra året så fick jag det förklarat noggrant från Länsförsäkringar att ingen annan än bolaget som står för den trafikförsäkring som utnyttjas får ersätta utrustning och skadad egendom enligt lag. Sen hurvida det tillämpas vet jag inte eller om det ens verkligen är så.

I mitt fall så var det så att hemförsäkringen var hos ett annat bolag och dom hade förmodligen gett bättre ersättning för skinnställ m.m. men då sa LF att hemförsäk-bolaget INTE får ersätta mig enligt lag. Har utrustningen skadats i en trafikolycka där trafikförsäkringen utnyttjas så skall skadad utrustning ersättas där.

Men vad jag menade i mitt tidigare inlägg men kanske inte så tydligt var att många kraschar kanske hojen idag och har endast kanske halvförsäkring eller endast trafik. Låt oss säga att X åker av vägen, lite för hög hastighet i en högerkurva på slingerbulten resulterar i en dikessyning. MC'n är endast trafikförsäkrad eftersom helförsäk skulla kosta 45k per år. Ett kopplingshandtag gick av o lite kåpskrap, det kan man leva med och kopplingshandtaget kostar inte många kronor att byta.
Men skinstället som blev förstört och är av finast känguruskinn och inköpt för en vecka sen ser nu förjävligt ut, ingen bra pooser-look vid donken för X numera. Knäpuckarna får gärna vara skrapade men rumpan ska inte vara skrapad, ser ju ju löjligt ut.
Vad väljer X att göra då, jo tar ut ett nytt skinn via hemförsäkringen och då med endast 1000kr i självrisk.
Antagligen helt okey eftersom ingen trafikförsäkring har utnyttjas och säkert har inte ens olyckan rapporterats hos Polis heller.

/Nitrous

Jag är inte intresserad av nåt bedrägligt förfarande, utan vill bara veta vilken (om någon) försäkring som täcker sånt här.

Mattias skrev:
Jag är inte intresserad av nåt bedrägligt förfarande, utan vill bara veta vilken (om någon) försäkring som täcker sånt här.

Borde inte vagnskadan täcka personlig utrustning också?

Jag körde omkull med halvförsäkring(hos folksam)för drygt en månad sen. Idag kom det in pengar på mitt konto för min utrustning. Jag VET att trafikförsäkring hos åtminstonde folksam täcker utrustning. Borde vara samma för alla!

/ Hannes

Jag ska ringa försäkringsbolaget på måndag. Jag har inte så gott hopp om nånting, egentligen.

Läs även igenom vad din hemförsäkring täcker. Du kan få ut pengar för utrustning även där utan att behöva ljuga!

Körde omkull för 1,5 år sedan, hojen förstörd, skinnstället och hjälm repiga och en bruten tumme, har helförsäkrat och det gick på mc-försäkringen.
Körde omkull i våras och skadade hojen ,skinnställ och hjälm ingen personskada. Ersättning för skinnställ och hjälm gick på hemförsäkringen.
Fick förklarat för mig av både Länsförsäkringar (mc:n) och Trygg-Hansa (hemförsäkring) att om man skadar sig då går skyddskläder på mc-försäkringen men om man inte skadar sig så gäller hemförsäkringen.

HanneZ skrev:
Jag körde omkull med halvförsäkring(hos folksam)för drygt en månad sen. Idag kom det in pengar på mitt konto för min utrustning. Jag VET att trafikförsäkring hos åtminstonde folksam täcker utrustning. Borde vara samma för alla!
Jag har också Folksam så då vet jag hur landet ligger. Tack!

Hmm vad räknas som "skadar sig" Köttsår? avslitna lemmar?
räcker det med att "ha ont"??

var bara trafikförsäkrad och skulle gärna ha lite hjälp från bolaget att köpa nya skinnbrallor,stövlar,handskar och kanske hjälm...

UltraMarine skrev:

var bara trafikförsäkrad och skulle gärna ha lite hjälp från bolaget att köpa nya skinnbrallor,stövlar,handskar och kanske hjälm...
I rimlighetens namn läkarintyg men med fb vet man aldrig.

Mattias skrev:

Jag klotade min hoj strax innan midsommar o tog ut ny hjälm o lite andra grejjer på vagnskade försäkringen :) ..+Att jag fick ersättning för sveda o värk..Bröt ju nyckelbenet så det har inte blivit mycket åkande i sommar :(

UltraMarine skrev:

Hemförsäkringen täcker. Kontakta ditt bolag snarast.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!