Vilken förmånsbil ska jag ha?

Jag skulle kolla på Skoda Superb TSI160 bensinare med kompressor OCH turbo, 7-stegs tomatlåda med dubbelkoppling. Pigg motor, helt undebar automat, massiva utrymmen och minst lika bra kvalitet som övriga tyskar. Dessutom fullutrustad till en spottstyver.

Provkör även deras stora diesel.

Grymt skön bil, jag låg i 220km/h på motorvägen mellan Örebro och Arboga en ödslig kväll och skulle ha gissat på 160km/h.
Dock onödigt stort baksäte så om man aldrig utnyttjar det så är det bortkastat men har man ungar och skit där bak så är det ju skitbra.
Gillar dessutom funktionen med att dra foten under kofångaren för att öppna bakluckan och automatisk parkering :Bugar
 
Slår även jag ett slag för Skoda Superb, välutrustade bilar till rimlig peng.
Superben är faktiskt större än Passaten, mycket billigare att utrusta och inehåller samma teknik/kvalitet.

Jag skulle själv aldrig köpa en privat, men kör en i jobbet just pga det var i särklass mest bil för pengarna.
 
Var runt igår och provkörde Mazda 6, Honda Accord och Toyota Avensis. Tänkte dela med mig av mina intryck.

Mazda 6 hade klart mest tryck i motorn av de versioner jag testade. Hade dessutom riktigt bra ljud i stereonn, om man är intresserad av sådant. BOSE-system, inga fel alls. Kändes en smula stötig (eller sportig, beroende på hur man ser det) men det kan ha att göra med att vägarna jag körde på var en aning eftersatta. Kändes invändigt mer exklusiv än väntat. Snygg inredning och trevlig förarmiljö.

Honda Accord kändes mest blingig av de tre. Det var en fullutrustad version med eljusterade skinnstolar osv. Bra komfort, ungefär lika stötig (sportig) som Mazdan. Det var den bil av de tre som jag fick bäst plats för benen i. Invändigt kändes den i övrigt ungefär lika påkostad som Mazdan. Helt klart den design jag gillar bäst.

Toyotan var den bil som gick mjukast på vägen. Invändigt kändes den även där mindre sportig än de andra. Den är det helt klart vuxnaste alternativet, kändes nästan lite tråkigt pålitlig. Dessutom tycker jag att den i särklass är fulast av de tre. Man får med utrustningspaket innehållande backkamera och navigator till ungefär samma pris som de andra kostar.

Så för att sammanfatta.
Mazda: Mest motor och stereo för pengarna. Billigast..
Honda: Helt klart snyggast bil av de tre. Dyrast.
Toyota: Fulast och vuxnast. Prismässigt mitt emellan de andra.

Står fortfarande som en åsna mellan två höstackar.:va
 
Vi har en 2010 Avensis privat och jag kör A6:a Avant TDi som tjänstebil. Avensisen är grymt stor (jag fattar fortfarande inte hur den gått från mellanklass till storbil) och rejält välutrustad. Skulle faktiskt inte tveka att ha en sån som tjänstebil om man inte körde 4500 mil om året i tjänsten.Finns bara en hake och det är deras stolar, det är som att sitta förarsätet, inte i.

Tråkig, javisst. Klokt val, definitivt.
 
Vi har en 2010 Avensis privat och jag kör A6:a Avant TDi som tjänstebil. Avensisen är grymt stor (jag fattar fortfarande inte hur den gått från mellanklass till storbil) och rejält välutrustad. Skulle faktiskt inte tveka att ha en sån som tjänstebil om man inte körde 4500 mil om året i tjänsten.Finns bara en hake och det är deras stolar, det är som att sitta förarsätet, inte i.

Tråkig, javisst. Klokt val, definitivt.

Jag har också haft lite svårt att komma överens med stolarna. De andra modellerna hade mer skålade stolar vilket givetvis fick känslan att man satt stadigare och bekvämare.

Vi får se vart vi hamnar, har skjutit upp det hela så länga att jag lika gärna kan vela ett tag till innan jag bestämmer mig.
 
Om förbrukningen har någon betydelse så går Avensisen på ca 0,6 på landsväg och 0,8 i stan. Rekord är 0,51 med snittfart 80 km/h. Detta är 1,8 bensin med den steglösa automaten och halvfull bil. Sjukt billigt.
 
Om förbrukningen har någon betydelse så går Avensisen på ca 0,6 på landsväg och 0,8 i stan. Rekord är 0,51 med snittfart 80 km/h. Detta är 1,8 bensin med den steglösa automaten och halvfull bil. Sjukt billigt.

Vad är det för årsmodell och hur mycket drar den när man marschar i 120-130km/h på ett ungefär?
Har kollat på dessa flertalet gånger och någonstans i bakhuvudet så vet jag ju att det är den vettigaste bilen men den är ändå lite för tråkig för min smak. Men det kan jag nog komma överens med ändå tror jag...
 
Jag kör Avensis 2010 2,2 D4 i tjänsten,min drar 0,73 i stan med tung högerfot,jämför jag med kollegernas Audi A4 eller Volvo XC60 så är min bil väldigt välutrustad och har ca 40 hk mer.
Stolarna är inte dom bästa,dock tycker jag dom blivit bättre med tiden eller så har jag bara blivit avtrubbad.

Men det lever lite gammal japsstandar i vissa detaljer tex vindrutespolarna känns hämtat direkt ifrån en Corolla -77

Den får 4 solar av 5 pga motorn,kvalitetskänslan och utrustningen.
 
Men det lever lite gammal japsstandar i vissa detaljer tex vindrutespolarna känns hämtat direkt ifrån en Corolla -77

App app app häda inte min gamla trotjänare med något jeflanypåhittkrockkuddarförknänaautomatiskamassaväxlaroskit! :glömdet

16269189.jpg
 
Last edited:
Vad är det för årsmodell och hur mycket drar den när man marschar i 120-130km/h på ett ungefär?
Har kollat på dessa flertalet gånger och någonstans i bakhuvudet så vet jag ju att det är den vettigaste bilen men den är ändå lite för tråkig för min smak. Men det kan jag nog komma överens med ändå tror jag...

Det är en 2010 kombi. Körde Sthlm-Gbg med fullt bagage, två vuxna och ett barn med ett ganska högt tempo. Minns inte exakt snitthastigheten men den var strax över 100 km/h och då snittade vi 0.7 lit/mil. Tempot på motorvägen var 10-20 över tillåtna men ska tilläggas att det var nästan ingen trafik.
 
Subaru hade väl problem med underredes rost, men har för mig att det åtgärdats sen ett antal år?

En subba skaffar man för att man kör mycket grusväg.
Därför rostade de.
Nu har detlagts en del jobb på stänkskydd.
Rostskyddet var inte mycket sämre än andras från början.
 
Subaru hade väl problem med underredes rost, men har för mig att det åtgärdats sen ett antal år?

Underredet i sig brukar klara sig rätt hyggligt men de har behov av rostskyddsbehandling kan man uttrycka det. När det gäller en förmånsbil som man kanske har i 3-5 år känns det dock inte som något problem men ska man se till bilens fulla livslängd så är naturligtvis en behandling att rekommendera direkt efter att den rullat ut från leveranshallen.. som alltid. Bilen i sig får då även bättre ljuddämpning, något många inte tänker på vid ex grusväg då det inte smattrar fullt lika mkt från hjulhusen.

Problemområdet som varit åtminstone då jag inte har klämt på senaste modellerna så mkt är hjulhusen bak. Konstruktionen som på många japsmodeller med fjäderbenstorn även här och där brukar det rosta hål tillslut så att man kan kasta in hatten i bilen. Problemet är att det kan vara skiljeväggar, och är det för den delen på ex äldre Imprezor, så att det går inte att komma åt inifrån utan att skära upp karossen = inte önskvärt. Lagningen måste således ske underifrån vilket i sig kräver en del demontering samt att det är ganska trångt o knepiga vinklar för svetsning. Sen finns det säkert dom som skär bort bakskärmarna för att komma åt men även det är nog overkill för de flesta och när man väl börjat stöka med karossen så mkt kräver det en riktigt bra slutfinish för att det inte ska börja kexa igen inom kort.

Detta är dock rostskador som kommer kanske vid 15-20k mil beroende på konstruktion, skötsel och användning... eller så rostskyddsbehandlar man direkt från början istället :) Importörers egna behandlingar är oftast inte mer än för syns skull rent generellt oavsett märke.

Sen mer kosmetisk rost som bakskärmar vidare bakom stötfångare och andra ytor som kan bli utsatta för stenskott etc. handlar mer om bilvård. Det är trots allt trevliga bilar med kanske förhållandevis dyr servicekostnad men i slutändan har de höga mätvärden bland nöjda ägare.
 
Uppdatering ang förbrukning på Avensis 1.8 automat. Örebro-Gbg på E20 med snittfart 88 km/h drog den 0.61 lit/mil. Tre personer med bagage. Ingen snålkörning utan normalt trafiktempo. 88 km/h i snitt är ingen dålig hastighet på den skitvägen heller.
 
Jag skulle kolla på Skoda Superb TSI160 bensinare med kompressor OCH turbo, 7-stegs tomatlåda med dubbelkoppling. Pigg motor, helt undebar automat, massiva utrymmen och minst lika bra kvalitet som övriga tyskar. Dessutom fullutrustad till en spottstyver.

Provkör även deras stora diesel.

Det är en DSG växellåda.
INTE automat.
 
Dags för en uppföljning.

Förra vändan blev det en VW Jetta 2.0 TDi med 6-växlad manuell låda som jag haft nu i snart fyra år och 9500 mil. Nu är det strax dags att börja kolla på utbyte, så om någon vill komma med några intressanta tips så lyssnar jag gärna. Det är visserligen några månader kvar tills det är skarpt läge, men det skadar inte att vara ute i god tid. Själv har jag kikat runt lite, men jag känner att det inte verkar ha hänt så väldigt mycket på marknaden sedan förra vändan. Om någon känner till om det ska komma uppdateringar av någon modell till MY 2015 så är denna information såklart av intresse.

Jag har varit jättenöjd med bilen under dessa år och om det inte var så att jag kommer bli mer eller mindre tvingad så hade jag faktiskt lätt kunnat tänka mig att behålla den ett tag till. Jag vet att många har väldigt bestämda åsikter om VW och deras bristande kvalitéer men jag har haft ett väldigt problemfritt ägande hittills.
Tanken har såklart slagit mig att köpa loss bilen och fortsätta köra den, men eftersom den som sagt gått snart 10000 mil så känns det som om det kanske är lika bra att plocka ut något nytt. Dessutom är det ju vansinnigt bekvämt att ha allt inkluderat i månadskostnaden.
 
BMW, Audi och Merca har sjuka rabatter på tjänstebilar just nu... så kolla där.
Själva har jag fastnat för en 520D Tourer som helt magiskt landar på 333.000:- av någon outgrundlig anledning. :gnissla
 
BMW, Audi och Merca har sjuka rabatter på tjänstebilar just nu... så kolla där.
Själva har jag fastnat för en 520D Tourer som helt magiskt landar på 333.000:- av någon outgrundlig anledning. :gnissla

Jag hörde något om det där, det var någon som var väldigt upprörd att han fick så mycket mindre bil för pengarna som privatperson. Ska definitivt kika på det, men eftersom jag som sagt har några månader kvar så hinner väl tillfälliga rabatter försvinna innan det är dags.
 
BMW, Audi och Merca har sjuka rabatter på tjänstebilar just nu... så kolla där.
Själva har jag fastnat för en 520D Tourer som helt magiskt landar på 333.000:- av någon outgrundlig anledning. :gnissla

Jag kollade idag på en 320d xDrive Tourer hos Bavaria Solna. Blev på stående fot erbjuden en bil med listpris en halv miljon för 370.000! Förklaringen enligt företagssäljaren är att dom vill bli av med lagerbilarna innan nya 3 serien kommer i september.

Lutar trots det åt nya Mercedes C... tuffare exteriör (särskilt med AMG styling-paketet) och interiör med riktigt hög wow-faktor.

 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top