vilken förgasare?

Öhm@n

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
KTM 640 Prestige Suzuki Gsx r 1000 K5 Honda CBR 954 RR 02
Halloj!

Har nu blivit ägare till en KTM 640 prestige 05:a
Är egentligen inte missnöjd med effekten sitter acradämpare på och öppnad luftburk, men har hört att det ska bli en stor skillnad om man byter förgasare?

Har sökt här på forumet men egentligen inte fått nått riktigt svar på vilken förgasare som passar bäst?

Han som jag servade hojen hos menade på att det var för mycket pengar för så lite effekt att byta förgasare? han tyckte att det var bättre att byta huvudmunstycke till ett grövre.

Har iaf fått för mig att det är en flatside förgasare man ska satsa på om man ska byta men vilka förgasare är flatside egentligen?

Några som har bytt o upplevt skillnaden isf vilken bytte ni till?

tacksam för svar / Fredrik

Last edited:
Enklast är nog att skaffa en Keihin FCR41mm. Sitter original på KTM 625 och 660 samt nästan alla moderna fyrtaktscrossar.

Toppeffekten borde inte bli speciellt mycket högre,men däremot betydligt bättre gassvar.

okey... hur är tm40 och hsr42? har hittat sådana på annons men dock ingen fcr41.
Är tm40 och hsr42 flatside?

okey... hur är tm40 och hsr42? har hittat sådana på annons men dock ingen fcr41.

Ja, båda är flatslide. För körbarhetens skull så är TM40 lämpligare (42:an ger möjlighet till mer toppeffekt på bekostnad av botten). Det är främst gasrespons du vinner genom direkt svar på trotteln och accelerationspump som skvätter i lite extra soppa.

Jag rek 42an ..Jag har kör både 40mm och 42mm och 45mm och 48mm HSR på samma motor som din..(Standard xr650) Inte förens vid 45mm kan man ana sämre lågvarvsdrag under 5000varv...Men det finns ju gasregelage!! ger man inte fullt på stutts så tappar man inte just något ens med en 50mm gasare.. Däremot mellan 40-42 kunde jag inte urskilja skillnad på lågen men däremot ger det ca 2 kus extra på högvarv med 42an. Det sitter ju 42 org på din ktm vacum 42:gnissla.

Jag har skapligt rätt bestyckning till din moppe med hsr 40-48mm så det är bara att handla och säga till om rättbestyckning.

tackar för svaren... får se hur det blir.
Men är detta något ni rekommenderar? kostar ju ändå en slant!
Blir så stor skillnad så att det är värt det menar jag?:)

Keihin fcr ska det va.
Som sagt, den sitter på 625an och 660, passar hojjen perfekt med andra ord och du vet vilka munstycken som ska sitta på.

Boost om de nu sitter en 42 vacumfugge så motsvarar ju den mindre eftersom den har en spjällaxel med spjäll som stör flödet. Fcr41 ska du ha!

Boost om de nu sitter en 42 vacumfugge så motsvarar ju den mindre eftersom den har en spjällaxel med spjäll som stör flödet. Fcr41 ska du ha!

Helt Riktigt så ska man tänka ...Rätta takter... Därför brukar jag trimma spjällaxlana maximalt ..slipar dom så tunn jag törs (platt i färdriktningen) och byter ut spjället mot ett i expoxylamminat eller kolfiber 0,5mm tjockt. Men helt klart är ju en vanlig fcr eller hsr bättre roligare och dom är värd minst 4000kr.

Halloj igen!

Nu har jag fått tag i en fcr 41! håller på att rengör den nu för den var skitig som faan!
Ska bli kul att prova den sen... Men jag har ett problem!
jag vet inte vad det ska vara för munstycke??
Nån som vet?

Tacksam för svar

Halloj igen!

Nu har jag fått tag i en fcr 41! håller på att rengör den nu för den var skitig som faan!
Ska bli kul att prova den sen... Men jag har ett problem!
jag vet inte vad det ska vara för munstycke??
Nån som vet?

Tacksam för svar

Det beror helt på vilken nål det sitter i.. Skriv upp alla bet på nål och storlekar på hög o lågfart . Sopa sedan dit den och kör,,skulle tro att den är nästa perfekt bestyckad redan för den har suttit på likvärdig motor. Det är nästan samma munstycken i en 450 till 700cc stånka. Kolla att axpumpen spottar bara! Kör fullgasrepor och slå av motorn i fart och kolla färg på stiftet för att få ut rätt högfart.

okey... får erkänna att jag aldrig skruvat m förgasare förut så jag har inte en aning vad det sitter för nål i eller hur man kollar hög o lågfart?
Tänkte om ni visste vad som brukar sitta original i dom så att man kan beställa ett.

okey... får erkänna att jag aldrig skruvat m förgasare förut så jag har inte en aning vad det sitter för nål i eller hur man kollar hög o lågfart?
Tänkte om ni visste vad som brukar sitta original i dom så att man kan beställa ett.

Det som sitter original till en 625 funkar inte till en 625 med slipon t ex.. Testa sök, jag minns inte vad som brukar sitta. Tror det ska vara någon i storleksordningen 42L 175H men jag minns inte exakt.. Men vet att det har behandlats ett antal ggr.. Titta vad en 625 med slipon kör så får du beställa lite olika och testa dig fram :tummenupp

Det som sitter original till en 625 funkar inte till en 625 med slipon t ex.. Testa sök, jag minns inte vad som brukar sitta. Tror det ska vara någon i storleksordningen 42L 175H men jag minns inte exakt.. Men vet att det har behandlats ett antal ggr.. Titta vad en 625 med slipon kör så får du beställa lite olika och testa dig fram :tummenupp

var inne o rotade lite i 625 tråden, hittade ett inlägg om en kille som körde med acra dämpare o öppen luftburk (vilket jag har).
han körde med 45L 168H o den gick bra tydligen... kan det va nått att ha som riktlinje kanske?
För det sitter väl i princip samma motor i 625 o 640 om jag fattat det rätt?
Skitsvårt det här när man aldrig pysslat med det innan!:rolleyes:

var inne o rotade lite i 625 tråden, hittade ett inlägg om en kille som körde med acra dämpare o öppen luftburk (vilket jag har).
han körde med 45L 168H o den gick bra tydligen... kan det va nått att ha som riktlinje kanske?
För det sitter väl i princip samma motor i 625 o 640 om jag fattat det rätt?
Skitsvårt det här när man aldrig pysslat med det innan!:rolleyes:

Till din motor kan det röra sig om endast ca 165 (typ OBEKR) i högfart förutsatt att det är smalaste nålen.. Sitter det en fetare /snålare nål så hamnar högfarten på ca 175-190 helt plötsligt (OBVKR)! Så ta isär gasaren skriv av bet på nålen och höfarten resp lågfarten..Lågfarten brukar ligga runt 42-45 org men 48+ kan passa bättre. Lågfarten kollar man in när man startat upp den och skruvar på blandskruven och lyssnar på tomgången. Köp inga munstycken förens du kör den.. Och nålen kan du inte ens köpa pga priset!! Bestycka runt nålen istället så att säga . Det går att åka fint med alla nålar.

När du har alla siffror på högfart och lågfart + vad nålen heter. Kan vi ju gissa så rätt som möjligt ivf.. Vi måste veta Hur öppen ljuddämpare du har och vilket luftfilter och om luftburken är extra uppkapad.

Jag skulle även rek axpumpsmodd med oring så den svarar bättre från låga varv.

Till din motor kan det röra sig om endast ca 165 (typ OBEKR) i högfart förutsatt att det är smalaste nålen.. Sitter det en fetare /snålare nål så hamnar högfarten på ca 175-190 helt plötsligt (OBVKR)! Så ta isär gasaren skriv av bet på nålen och höfarten resp lågfarten..Lågfarten brukar ligga runt 42-45 org men 48+ kan passa bättre. Lågfarten kollar man in när man startat upp den och skruvar på blandskruven och lyssnar på tomgången. Köp inga munstycken förens du kör den.. Och nålen kan du inte ens köpa pga priset!! Bestycka runt nålen istället så att säga . Det går att åka fint med alla nålar.

När du har alla siffror på högfart och lågfart + vad nålen heter. Kan vi ju gissa så rätt som möjligt ivf.. Vi måste veta Hur öppen ljuddämpare du har och vilket luftfilter och om luftburken är extra uppkapad.

Jag skulle även rek axpumpsmodd med oring så den svarar bättre från låga varv.

Du har PM.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...