Vilken färg på glyckolet?

snakerider

Medlem
Gick med
8 Apr 2005
Hoj
Kawa Z1000
Ja! Ska det vara grönt eller blått? Köpte lite grönt till hojen och fyllde i 1,5-2 dl grön, men sen läste jag på sporthoj att till hojar ska man ha blå glyckol :confused: Har ej instruktions boken nära till hands så jag ställer frågan till er, måste man ha blå glyckol i dom nya cycklarna, hojen i fråga är en Kawa Z1000 :va

För att göra det extra besvärligt finns även rödfärgad glykol.
Tror färgen varierar beroende på tillverkare. Den bör i alla fall vara avsedd för aluminiummotorer - står troligen på flaskan.

snakerider skrev:
2553852 Ja! Ska det vara grönt eller blått? Köpte lite grönt till hojen och fyllde i 1,5-2 dl grön, men sen läste jag på sporthoj att till hojar ska man ha blå glyckol :confused: Har ej instruktions boken nära till hands så jag ställer frågan till er, måste man ha blå glyckol i dom nya cycklarna, hojen i fråga är en Kawa Z1000 :va

Blå & grön går att blanda men är motorn avsedd för röd så är det bara röd som gäller.

Eldstorm skrev:
2553872 För att göra det extra besvärligt finns även rödfärgad glykol.
Tror färgen varierar beroende på tillverkare. Den bör i alla fall vara avsedd för aluminiummotorer - står troligen på flaskan.

Hoppsan finns det alltså tex 2 gröna sorter en för alu och den andra för gjutjärns motorer? Nu börjar det bli jobbigt här va :D Samma med blå och röd eller?

snakerider skrev:
2553915 Hoppsan finns det alltså tex 2 gröna sorter en för alu och den andra för gjutjärns motorer? Nu börjar det bli jobbigt här va :D Samma med blå och röd eller?

Tror knappast färgen har betydelse, men den bör(läs: ska) vara avsedd för alimumiummotorer!!
Köpte röd på mekonomen till min förra hoj, blev rosa när man blanda den me vatten...!
Jättemanligt!!:mad: :D

Ok om jag nu i värsta fall hällde i glykol av samma färg fast en som inte är avsedd för alumotorer vad kan i värsta fall hända det gick bara ner max 2dl räcker det för att göra någon skada? Den späddes ut med resten av vätskan i systemet som är flera liter :näsblod

Grejen är den att jag har 350mil till hojen och kan inte tömma systemet :huvet

icko skrev:
2553935 Tror knappast färgen har betydelse, men den bör(läs: ska) vara avsedd för alimumiummotorer!!
Köpte röd på mekonomen till min förra hoj, blev rosa när man blanda den me vatten...!
Jättemanligt!!:mad: :D

Sålänge man inte blandar röd med någon annan färg så har det mindre betydelse.

Gjutjärns block med alutopp är väl ingen ovanlig kombination på bilar och där funkar det med vilken glykol som helst (grön eller blå)

Röd glykol får inte blandas men kan om rengör alla kanaler ( som vid motorrenovering tex ) användas på vilken motor som helst
Har för mig att röd glykol är något effektivare i värmeavledning annars ingen skillnad
Mvh Per

Road-Ragge skrev:
2554003 Jag är ute på lite hal is här men, jag har för mig att det förhåller sig så här:
Ethylen-glykol: röd färg
Propylen-glykol: Grön färg

Ethylen glykolen går man i från allt mer då den är duktigt giftig. De två sortena skall ej blandas.

Ni får väl sänka detta inlägg om jag är ute och cyklar.

Giftigheten vet jag inget om, men det stämmer att grön/blå inte skall blandas med den röda, för då får man en seg sörja.

Det enklaste & säkraste man kan göra kolla i instr-boken eller kolla med tillverkaren & välj rätt

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg