Vilken extrahoj..?

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
R1300GS
Som rubriken antyder så är jag lite sugen på en extrahoj. En enkel och smidig jäkel, helst en större enstånka som går in som en A2 (grabben ska kunna ta A2 kortet på den tänker jag). Jag ska också kunna kortpendla på den när man inte vill skita ner fincykeln..

Förra vändan jag åkte hoj (typ 2010...) fanns det ju en massa enstånkor som även funkade för oss dvärgar (175 cm), men det verkar ju inte finnas något alls nuförtiden som är någorlunda nytt...?

Tips?

/Jomo

Honda CB500F. 35 Kw. Gjord för A2. Om du inte ska ha en äldre offroadstånka, förstås...

"enkel och smidig"
20170818_192502.jpg

Last edited:
Som rubriken antyder så är jag lite sugen på en extrahoj. En enkel och smidig jäkel, helst en större enstånka som går in som en A2 (grabben ska kunna ta A2 kortet på den tänker jag). Jag ska också kunna kortpendla på den när man inte vill skita ner fincykeln..

Förra vändan jag åkte hoj (typ 2010...) fanns det ju en massa enstånkor som även funkade för oss dvärgar (175 cm), men det verkar ju inte finnas något alls nuförtiden som är någorlunda nytt...?

Tips?

/Jomo
- Köp min två-stånka. Den har det mesta o är jäkligt skön att köra 🤙

En sån här alltså:
1738157417961.png

Visserligen har jag en jäkla massa gamla enstånkor men vill du ha en någorlunda bekväm A2 med låg sitthöjd verkar dom flesta någorlunda nya va twinnar. Kanske MT03?
Fast förstås finns Royal Enfield om det absolut ska va en stånka.

En A2 är väl i princip en DRZ400 eller nåt sånt va?

Beror ju lite på typ av hoj.
Men en Triumph Speed 400 eller Scrambler 400X?
Nu är det ju visserligen en rad etta och du kanske vill ha en V-etta? ;)
1738161811273.png

View attachment 509774
Just jäklar, Triumph hade ju den där ja! Ska kolla på den.. Synd att det inte var en Boxeretta bara, då hade det matchat GS-en bättre...:tummenupp

Just jäklar, Triumph hade ju den där ja! Ska kolla på den.. Synd att det inte var en Boxeretta bara, då hade det matchat GS-en bättre...:tummenupp
Scramblern är lite "tuffare", och har möjligen "bredare" användningsområde, men jag gillade stuket och enkelheten med den vanliga.
Jag letade också komplement, för kortare lugna turer hemmavid, till min 1290 SAT.
Jag är ungefär samma längd som du.

Tips?

/Jomo

Just enstånkorna är väldigt upptrissade i pris. Det är samlare som åker runt och köper upp dem.

Personligen så är jag sugen på en XR400, eller kanske DR-Z 400 på sidan av.

Men jag tänker att för pendling och ta körkort på, hur är det med Versys 300 X? Liten twin, men är inte det nästan bättre för just det ändamålet?

CL500. Herregud vad trevlig hoj att köra. Inte dyra ens nya. Rekommenderas.

BMW F800GS finns som fabrikssänkt (och kan även köpas med låg sadel), passar mycket bra till kortbenta, och fin för övrigt att köra.

Encylindrig hoj har en fördel: låg vikt. Annars bara nackdelar som jag ser det.

A2-hojar; sök på blocket så hittar du massor. Välj stil, fason och prisklass och slå till. ”Modern” hoj (2010-) är betydligt trevligare än äldre men priset skiljer förvånansvärt lite.

Utseendet kan vara viktigt för grabben så förankra köpet.

Mvh

Triumph har ju deras speed 400. Verkar rolig och fått fina omdömen. Även dessa finns till relativt vettiga priser.

View attachment 509774

Det är väl mest en skillnad i ljud, jag föredrar 1-cyl stjärnmotor, men kan även tänka mig en 1-cyl boxer

Vet inte om XT600 räknas som A2? Jag tycker den är trevlig iaf, jag gillar den som lite alltiallo, tex köpa korv 🙂

IMG_5665.jpeg

Back