Vilken enduro/motard ska man satsa på?

Mängder med 625 / 640 / 690 som gått enduro. Inte smidigast, men de funkar och har rimliga serviceintervaller och kan ta passagerare.

Vill du ha något odödligt, kolla på en xr 600 / 650 r
 
Last edited:
Jag hade en Husqvarna TE 610 som jag körde GGN med samt motard, inte det smidigaste i skogen kanske men jävlar när det öppnade upp lite!:tummenupp
 
Det ska vara en 450. Det ska vara en lätt hoj. De andra är för tunga för att härja runt i skogen så som jag kör. Annars kan jag lika gärna skaffa en Dr 750 Big eller en Husqvarna 701 eller nåt annat tungt helvete.
 
450 är helt rätt tänkt om du skall kompromissa mellan enduro/motard.
Optimalt är en 250 4t i skogen och en 600+ på gatan, men du skall ju ha allt i en cykel och då blir 450 en ok kompromiss.
Har själv en wr450f 05 enduro sedan ny och motorn har inte krävt något annat än att byta olja, ventilerna endast kontrollerade men aldrig justerade.
Fick på motardhjul i höstas och den funkar fint på gata med dämpningen åtskruvat en aning även om den antagligen inte skulle funka så bra till att tävla med den fjädringen.
Med rätt drevning tror jag inte motorn slits å mycket mera på gatan än om man kör stubbrace eller gräsgärde, förutsatt att man inte kör 8-10 mil på maxvarv.
Jag såg till att montera bakhjul med ryckutjämnare och det gör gången mjuk och fin samt att man slipper slamret från kedjan (vanligt WR-fenomen)
(yzf-r125 fram och bakhjul passar fint om man gör egna distanser och adaptrar till klenare hjulaxel)
Passagerare blir nog svårt på en WR, om inte annat saknas det väl fotpinnar.
Möjligen går det regga om, på min saknas uppgift om passagerarantal i papperen men å andra sidan är max totalvikt 230kg (egenvikt 130 så förare+ passagerare=100kg), ramen lär hålla rent praktiskt, jag vägde över 130kg när jag körde enduro med min.
Se till att cykeln du köper är vägreggad, att köra med enduroreggat på gatan är endast tillåtet till- och från tävling/träning och med giltig tävlingslicens för enduro.
Enduroreggade cyklar skall för övrigt ha orange nummerplåt numera så polisen har inga problem att upptäcka hur det ligger till.
 
Last edited:
Det ska vara en 450. Det ska vara en lätt hoj. De andra är för tunga för att härja runt i skogen så som jag kör. Annars kan jag lika gärna skaffa en Dr 750 Big eller en Husqvarna 701 eller nåt annat tungt helvete.

Om vi snackar om tunga hojar så är Ktms Adventure hojar tunga, men tygnden är inte alltid allt utan körbarhet..

Största delen har me förarens skilighet att göra...

https://m.youtube.com/watch?v=vCrawCrytS4

Bara kolla filmen..
 
Det ska vara en 450. Det ska vara en lätt hoj. De andra är för tunga för att härja runt i skogen så som jag kör. Annars kan jag lika gärna skaffa en Dr 750 Big eller en Husqvarna 701 eller nåt annat tungt helvete.

Jag röstar på WRF 450 alt KTM EXC 500, 525, 530 beroende på budget.
Funkar att sladda grus med, ha som motard eller åka enduro/cross med.
Samtidigt behöver man inte skruva ihjäl sig.

Jag har en nyrenoverad exc 525 stående ifall det är av intresse.
 
Nyheter
YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Back
Top