Vilken enduro-mc ska jag välja?

jinxen

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2014
Ort
Kristinehamn
Hoj
14, Orion, Apollo AGB 37
Tjena,

Jag är i tankarna med att köpa en LV-reggad enduro. Ju mindre underhåll ju bättre, det får nästan vara tråkigt lite underhåll :)

Dessa har jag tittat på i dagsläget.

Yamaha WR450F (06,07)
Suzuki DR-Z400s (05,06)
Husaberg 450 FE (06,07)

Mellan 20 och 30 har jag tänkt lägga ut. Utav dessa, vilken tycker ni? Eller har någon andra tips?

Tack! :)
 
Vad menar du med "lite underhåll"? Är det inte byte av olja och oljefilter var femte timma på vilken enduro-hoj man än väljer?

Jag är också på jakt efter en LV-reggad skogsröjare men har jävligt svårt att bestämma mig. Yamaha WR250r ligger bra till, jättelånga serviceintervaller men tyvärr verkar den vara svår att få tag på plus att den är lite dyr. Vill inte lägga så mycket mer än 50 tusen.
 
Lite underhåll och LV-reggad enduro är inte kompatibelt eftersom de aldrig har varit ämnade som annat än tävlingsmaskiner. Vill du ha lite underhåll så får du köpa något som var byggt för att bära regskylt från första början.
 
Drz:n är den med längst tid mellan servicarna av dom du raddade upp iaf
 
Suzuki DRZ400S är då ingen ren tävlingsmaskin utan brukar t.o.m. användas som jorden-runt-hoj. Jämfört med de andra är den ju så gott som underhållsfri. Suzuki's uppgifter är oljebyte vid 600 mil och ventilkoll efter 2400mil (!) men självklart beror det också på hur hårt du kör den. Men sen är den ju inte heller lika vass som WR450f och husaberg 450fe, den är tyngre, sämre dämpare och har lägre effekt...
 
Vad menar du med "lite underhåll"? Är det inte byte av olja och oljefilter var femte timma på vilken enduro-hoj man än väljer?

Jag är också på jakt efter en LV-reggad skogsröjare men har jävligt svårt att bestämma mig. Yamaha WR250r ligger bra till, jättelånga serviceintervaller men tyvärr verkar den vara svår att få tag på plus att den är lite dyr. Vill inte lägga så mycket mer än 50 tusen.
Fem timmar? Vilka hojar ligger på dessa intervaller (förutsatt att du inte BARA tävlar med hojen)?

Min ligger på 15h alternativt byte efter tävling.
Ser inte riktigt oljebytandet som jobbigt utan det är geggan och smörjning av det mesta.

WR borde väl passa TS utmärkt?
Ingen riktig endurohoj i och för sig (för tung, för lite effekt, billigare dämpare osv) men serviceintervallerna är ganska långa.
 
Jag har alltid bytat var 10h ca och med tanke på hur oljan ser ut brukar det vara lagom. 1h enduroåka = 1h service :). Ungefär.
 
1h enduroåka = 1h service :). Ungefär.
Fi fan... Hur är det med "inte helt renodlade" enduro-hojar som Yamaha WR250r och KTM 690 Enduro r, är det 1h service för varje körde timme även där? Enligt manualen har de en serviceintervall på 1000 respektive 500 mil, men det kanske avser snällt åka?
 
Fiser du omkring på tomgång så klarar sig även en hårdtrimmad maskin med kanske 20h intervall. Annars är ju regeln ju mer effekt desto tätare service. Vill du ha en tung och lite trött japanare så satsa på WR eller DR vill du ha lite mer skoj och effekt men oxå lite mer underhåll köp FE eller EXC för den delen. En KTM 530 EXC är ju kanon att drifta på grusvägar med :tummenupp
 
Det är en DR 400 du vill ha.

Andra har kul massa effekt, men vill du inte serva o skruva går de bort
 
Det beror lite på vad du har tänkt dig för användningsområde, skulle jag vilja säga.
Ska du köra riktig enduro och typ bära fram hojen genom en massa sur/lerhål och köra över stock och sten
ska du kanske fundera på en lättare 250.

Ska du köra mer grusbus och isåka på vintern, funkar det utmärkt med både Husaberg och Yamaha 450. Självklart klarar de också riktig enduro, men de kräver en del av sin förare fysiskt sett.

Ska du puttra omkring i stan och köra lite längre turer är Suzukin lämpligare. Det är mer en allroundhoj, tyngre, slöare och med sämre fjädring, men mer underhållsfri än de två övriga.

På min Husaberg byter jag olja nånstans mellan fem och tio timmar, oljefilter varannat oljebyte.
Nånstans mellan 15 och 20 timmar justerar jag ventiler, vilket är ganska lätt gjort på den, och viktigt.
Jag håller stenkoll på hur många timmar den går, hur hårt den går, och anpassar servicen därefter.
Men sett till hur mycket jag kör blir det ändå inte så ofta.
Kör jag en timmes enduro eller cross på en dag, så blir jag helt slut.
Lite lugnare gruskörning blir max två-tre timmar på en dag.
Och gör jag det varannan vecka, var tredje vecka, så kan du själv räkna ut serviceintervallerna.
Det tycker jag är överkomligt, i förhållande till att det är en j*vligt rolig hoj.

Lycka till med ditt hojval.
 
Last edited:
Inte för o vara sådan, men suzukin lär nog vara mindre skruva än en 625a. O ja, jag har en LC4, så borde ha lite halvkoll. Sedan är det de där med vikt, cylindervolym och smidighet. Inte stirra sig blind på kilon, men en 625 är markant tyngre o dra runt i dyngan än en 400.
 
625an är ju långt från lika underhållskrävande som en ren enduro i alla fall. Vad gäller vikt i detta avseende tänker jag mest på busfaktorn inte så mycket på hur mycket svängmassa man ska bända runt i brötig skog då är ju hojtypen fel hur som helst. Pratar vi lätt offroad och grusväg så vinner 625 min röst alla gånger. Har man enduroambitioner som nybörjare så är ju en 250 fyrtakt att föredra och kan man inte bestämma sig så kör man 530 :tummenupp
 
Servicen på en enduro handlar ju inte om olja direkt. Det är ju den lilla biten. Precis som andra påpekat är det användningsområdet som det handlar om.

Ska man sladda runt på grusvägar så behöver ju en exc inte speciellt mycket service. De håller skitbra som säkert många på forumet har erfarenheter av.

Ska du däremot köra "riktig" enduro tar vilken hoj som helst stryk och man kan själv välja servicenivå. En del plockar ner hela hojen i småbitar och fettar in och håller på efter varje träning. Själv byter jag delar när de går i sönder och det brukar sträcka sig till en kväll i veckan i garaget.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top