Vilken DVD-spelare??

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Har frågat på minhembio.com men ingen svarar. Man har väl blivit bortskämd med sporthoj.com :)

Har köpt en nyare projektor med HDMI-ingång. Det finns billiga spelare med digital bildutgång men enligt hembiobutiken är det bättre att köpa en dyrare spelare och köra komponent (alltså analogt). Men efter att ha läst lite tester verkar de ha fel. Någon som har erfarenheter?

/Peter

heliac skrev:
Har frågat på minhembio.com men ingen svarar. Man har väl blivit bortskämd med sporthoj.com :)

Har köpt en nyare projektor med HDMI-ingång. Det finns billiga spelare med digital bildutgång men enligt hembiobutiken är det bättre att köpa en dyrare spelare och köra komponent (alltså analogt). Men efter att ha läst lite tester verkar de ha fel. Någon som har erfarenheter?

/Peter

Tror faktiskt att det blir samma resultat... Skulle nog köpt en spelare i mellanprisklassen. synd att köpa det billigaste om bilden ska upp på proj men samtidigt inte lönt att lägga en förmögenhet.

Jag har en DVD-spelare av värre snitt som jag kör progressiv komponent till min VPL-HS60. Kanonbra bild.

Lånade hem en dvd-spelare med HDMI för att göra ett ovetenskapligt jämförelsetest. Körde med min nuvarande och kikade på ett par scener i olika ljusa och mörka partier på diverse filmer, bytte över till den nya spelaren och jämförde hit och dit...

Jag tyckte mig se en mer detaljrik bild när jag körde HDMI från den nya, men kunde inte sätta fingret på vad det var som gjorde det. Om det var någon skillnad överhuvud taget. Eventuellt fick jag fram mer detaljer i mörka partier och att färgerna kändes mer detaljerade, men om det berodde på den nya spelare isig eller att jag visste att det var en HDMI-signal med ny DVD som gjorde det vetteklåerns... man glömmer fort. Även då man försöker vara så snabb som möjligt.

Jag provade även att ljustera upp ljuset ett snäpp i min nuvarande DVD-spelare och tyckte då att skillnaderna blev obefintliga mot HDMI, om det var skillnad tidigare. :va

Det blev dock inget DVD-byte för min del...

Last edited:
heliac skrev:

/Peter
olika spelare/tv/projektorer få olika bilder med olika signaler, har sett flera tester att komponent kan vara bättre än HDMI i vissa maskiner och tvärt om.

Men till 99.5% så är dyrare DVD spelare hästlängder bättre bild än en för 795kr

Hemmabio tidningen har DENON 2910 eller var det 3910 som referens spelare pga att den är outstanding om jag minns rätt

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...