Vilken DV-kamera skall jag köpa?

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Behöver lite tips från er som är kunnigare än mig.
Vad vill jag göra med kameran då, filma familjen samt lite hojåkning (tankkamera). Vill kunna redigera på datorn via firewire.

Budget är max 7 friska hade jag tänkt mig.

Tack på förhand, :tummenupp

/Felix

Jag köpte den här, Panasonic NV-GS22, fast på NetonNet. Är mycket nöjd, otroligt mycket kamera för pengarna, frånsett storleken då. Den är obetydligt större än ett kreditkort. :)

http://www.cyberphoto.se/pana/gs22s.php

gs22kort.jpg

GS22s.jpg

Last edited:
Ahh smidig helt klart, från någon annan kunnig fick jag höra att man skulle köpa Sony?? Är det någon stor skillnad månntro? Blir bilden skakig med tanke på att kameran är så liten?

/F

Felix skrev:
Ahh smidig helt klart, från någon annan kunnig fick jag höra att man skulle köpa Sony?? Är det någon stor skillnad månntro? Blir bilden skakig med tanke på att kameran är så liten?

/F

Skakar det mera om kameran är stor? ;) :rolleyes:

Läs om kameran på den bifogade länken till Cyberphoto. Faller den dig inte i smaken så lusläs recensionerna på Cyberphoto. Även om de inte alltid är billigast där så har de alltid bra artiklar (med konstruktiv kritik, ris såväl som ros) om kamerorna.

abstruse skrev:
Skakar det mera om kameran är stor? ;) :rolleyes:

Läs om kameran på den bifogade länken till Cyberphoto. Faller den dig inte i smaken så lusläs recensionerna på Cyberphoto. Även om de inte alltid är billigast där så har de alltid bra artiklar (med konstruktiv kritik, ris såväl som ros) om kamerorna.
Sitter där och och läser nu, med skaket tänkte jag mer på att en stor ölstövel skvalpar inte lika lätt som en vodkashot fylld till brädden,,,, typ :rolleyes:

Felix skrev:
Sitter där och och läser nu, med skaket tänkte jag mer på att en stor ölstövel skvalpar inte lika lätt som en vodkashot fylld till brädden,,,, typ :rolleyes:

Du ska inte skvalpa med alkoholen, den ska svepas. :7peta Ja se stadsbor... :rolleyes: ;)

Skämt åsido, vad gäller skaket så har du ju antiskak i i stort sett samtliga av de kameror som finns på marknaden idag. Vad gäller skak vid normal filmning (ej på mc) tror jag inte det påverkar om du har en DV-kamera för konsumentmarknaden som är som den här eller en dubbelt så stor. Ska du ha bättre prylar än så här får du nog titta på proffs-pryttlar med steady-cam etc, men det är ju inte det du är ute efter. M a o, den inbyggda antiskakens effektivitet sitter ju inte i storleken på kameran utan i tekniken i sig.

Ska du dessutom köra med den på hojen så är det ju bara bra ju mindre den är. Det viktiga är dock att du har en bra monteringsställning samt INTE monterar den direkt på denna, utan har ett mellanlägg i skumgummi eller liknande. Då får du bort majoriteten av vibrationerna, såvida du inte kör äckel-Ducce eller liknande. :)

Vad du än köper, lycka till! :tummenupp

är det nightvision på alla dv kameror nuförtiden?, alltså så det blir grön/vit bild ala rysk spionkamera :D ,

abstruse skrev:
Du ska inte skvalpa med alkoholen, den ska svepas. :7peta Ja se stadsbor... :rolleyes: ;)

Skämt åsido, vad gäller skaket så har du ju antiskak i i stort sett samtliga av de kameror som finns på marknaden idag. Vad gäller skak vid normal filmning (ej på mc) tror jag inte det påverkar om du har en DV-kamera för konsumentmarknaden som är som den här eller en dubbelt så stor. Ska du ha bättre prylar än så här får du nog titta på proffs-pryttlar med steady-cam etc, men det är ju inte det du är ute efter. M a o, den inbyggda antiskakens effektivitet sitter ju inte i storleken på kameran utan i tekniken i sig.

Ska du dessutom köra med den på hojen så är det ju bara bra ju mindre den är. Det viktiga är dock att du har en bra monteringsställning samt INTE monterar den direkt på denna, utan har ett mellanlägg i skumgummi eller liknande. Då får du bort majoriteten av vibrationerna, såvida du inte kör äckel-Ducce eller liknande. :)

Vad du än köper, lycka till! :tummenupp
Tackar för alla tipsen, är som sagt novis på DV marknaden. Lade märke till PAnasonice saknar DV-in, när behöver man det egentligen, Antar att USB porten möjliggör in/ut???

Kan någon förklara för en looser...
Och här är det ingen äckelducce även om jag ägt några aprilior så är suckan "vibe-free"

/F

Felix skrev:
Tackar för alla tipsen, är som sagt novis på DV marknaden. Lade märke till PAnasonice saknar DV-in, när behöver man det egentligen, Antar att USB porten möjliggör in/ut???

Ska du ha med DV-in får du lägga någon tusing till tror jag. DV-in behöver du ju i stort sett bara när du ska spara material från datorn till band på kameran. Har du inte det behovet är det ju helt onödigt att betala för.

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back