Vilken DV-kamera ska jag ha?

MIDA

Hey ho Let's go!
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Från 1200cc till 125cc i ett kick!
Jag funderar på att skaffa mig en digital videokamera. Det enda jag vet är att den inte ska vara stor som ett hus och inte kosta en hel månadslön.
Det behöver alltså inte vara några proffsgrejer, utan jag vill kunna filma galna upptåg på fester och kanske nån motorcykel och sånt.

Det är här NI kommer in i bilden.
Vad är det som är viktigt att titta på, vilka funktioner kan man inte vara utan osv...

Hjälp mig!
 
Okej, efter lite research verkar det som om jag borde (vill) ha DV-in på kameran.
Vad vill jag mer ha? Skitmycket zoom eller räcker det med lagom?
 
glöm allt vad "digitalzoom" heter...
gärna DV-in/ut så du kan redigera på datorn för att sen föra över till ett DVband igen.

vidvinkel är bättre än superteleobjektiv, skitmycket zoom---->glöm det!

har du cash satsa på en 3ccd-kamera, lite dyrare lite bättre.
http://www.cyberphoto.se/pana/gs70.php

annars är väl denna sony bra, inte fullt så "plastig" som de andra märkena.
http://www.cyberphoto.se/sony/pc103i.php


men det är klart, vad är en månadslön?
 
kamera

MiD skrev:
Jag funderar på att skaffa mig en digital videokamera. Det enda jag vet är att den inte ska vara stor som ett hus och inte kosta en hel månadslön.
Det behöver alltså inte vara några proffsgrejer, utan jag vill kunna filma galna upptåg på fester och kanske nån motorcykel och sånt.

Det är här NI kommer in i bilden.
Vad är det som är viktigt att titta på, vilka funktioner kan man inte vara utan osv...

Hjälp mig!

Finns ett par saker som e viktiga:

Lins, va de e för typ (färgåtergivning)
Skakskydd
Zoom, både optiskt och digital, optiska e den viktigaste, då digital försämrar bildkvaliten
Batteri kapacitet
Va den har för in/utgångar för ex redigering me dator, usb, firewire

Jobbar på onoff, och sony, canon ligger väldigt bra i alla tester...

sony: dcr-trv 14, dcr-trv19 och dcr-trv33 är tre olika mod fr sony med olika prisklass. ligger bra i pris oxå.. www.pricerunner.se www.onoff.se

har du frågor så hojta till :)
 
Ska du köpa en billig kamera så köp en panasonic, dom är självklart bra i högre prisklasser med men har en tendens att inte dra ner så mycket på finessera i lägre prisklasser. Sen är det mycket skit du aldrig kommer behöva ha som digitala effekter osv.

Men DVin/ut är ett måste.

Och som sagt skit i digital zoom, spelar ingen roll hur bra den är. Kvalitén blir alltid sämre ju mer du zoomar.

Jag har själv en pansonic som jag köpte beg förr 4000:- kostade 9999:- på siba visa samma tid. Jag fick kvitto/garanti och allt sånt. Så att köpa beg kan ju va ett alternativ. Är ju alltid det nyaste dom försöker pracka på dig på SIBA/ONOFF osv. Och nytt är = dyrt.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top