Vilken datorprestanda krävs det för att redigera HD filmer?

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Tänkt att köpa en gopro hd hero 1080p, tanken är att filma och redigera lite filmer på kommande säsongen.

Men min dator börjar bli ganska gammal (7år) och prestandan sviker mig även när jag ska kolla på HD filmer på youtube eller liknande trotts en 100mbps uppkoppling.

Så vilken prisklass hamnar man på ifall man vill köpa sig en:

- stationär dator
- laptop

som klarar jobba med detta?

Det viktiga är väl mycket RAM och ett grafikkort som stödjer HD (borde iof vara alla runt 1500-2500kr).

På en höft skulle jag säga runt 7 papp för stationär (chassi, minne, prolle, graffekort och kanske någon hårddisk) och 12 för bärbar.

Jag köpte en bra bärbar åt hustrun för 4.500 för några månader sedan. Hon jobbar med tunga applikationer och dessutom surfar hon på den och kollar på mycket film. Hon är fortfarande riktigt nöjd.

Det måste inte vara snor-dyrt, man får leta runt lite och jämföra. Sedan, märkligt nog funkar det att fråga om de kan göra nåt åt priset. Inte alltid men ibland. Men märkligt nog har jag noterat en rejäl uppgång på många varor nu. Är det justeringar för kronfall eller? Stationär vet jag inte riktigt, de verkar inte vara lika prispressade som bärbara, men jag kan ha fel. Min Stationära var en speldator jag byggde ihop själv och det sprang iväg i pris. ungefär 9.000 utan chassie och skärm.(hade det sedan innan)

Jag köpte en bra bärbar åt hustrun för 4.500 för några månader sedan. Hon jobbar med tunga applikationer och dessutom surfar hon på den och kollar på mycket film. Hon är fortfarande riktigt nöjd.

Rent spontant känns det som att det skulle ta en evighet att redigera HDfilm med en laptop i den prisklassen? :va

Laptops blir varma under stress = slöa

Sen beror det ju på om du ska klippa lite eller rendera film?

Rent spontant känns det som att det skulle ta en evighet att redigera HDfilm med en laptop i den prisklassen? :va

Laptops blir varma under stress = slöa

Sen beror det ju på om du ska klippa lite eller rendera film?

Ja, det kan du ha rätt i. Jag vet inte exakt just HD-film då hon mest jobbar med modellering av 3d-strukturer. Möjligt att denna jag köpte fixar mest mattebiten skitbra men skulle knäa ordentligt med stora filer. Men kan å andra sidan gå ganska bra. Vi köpte denna mest med inställningen skit i samma, köp en nu fort, funkar den inte köper vi en värre direkt och låter denna vara enbart surf-dator. Men som sagt hon är skitnöjd.

Men du kan ha helt rätt. Egentligen borde man få testa lite programvaror innan man köper eller ha en "lånedator" att testa lite. Att köpa dator har ju blivit mycket "grisen i säcken" eller så köper man ordentligt och det blir ofta lite "overkill".

tack för alla svaren, nu har jag fått lite mer kött på benen :D

En Intel X25-M G2 80GB som systemdisk gör underverk med systemprestandan. Snika in på något annat om du måste.

Jag själv kör min systemdisk med raid0 mha två snikiga OCZ-diskar à 1k. Det enda som upplevs som "segt" är installationsförloppet av större program då skrivningarna går i vanlig hårddiskhastighet dvs 70 MB/sek. Läsning av data, 270 MB/sek. Söktid < 0,1 ms.

Jag kommer aldrig mer att använda en vanlig hårddisk som systemdisk i mina egna datorer.

om jag lånar tråden lite,
vilka program är bra för redigering utav HD material för en nybörjare? jag lär mig ganska snabbt så jag vill inte ha ett skitprogram som inte hanterar allt man kan tänkas göra.

redigerar filmer i Premiere CS4 på en HP 8510w, datorn är bärbar. Var deras värsta för typ för 2 år sedan. 2,6Ghz intel duo proV med 4gb ram och jävligt bra grafikkort. Kan säga att det är lite segt i XP32 men kör man XP64 så flyter det på bra att redigera och omvandla filmer.

Det tar ca 7timmar för Adobe Encoder att omvandla en 2 timmars AVCHD film till MPEG2 format.

Fast om jag fick välja dator, skulle jag ta en mcbook pro. En polare jobbar på en sån, att redigera filmer med Adobe Premiere på den är mkt roligare än min pc iallfall.

redigerar filmer i Premiere CS4 på en HP 8510w, datorn är bärbar. Var deras värsta för typ för 2 år sedan. 2,6Ghz intel duo proV med 4gb ram och jävligt bra grafikkort. Kan säga att det är lite segt i XP32 men kör man XP64 så flyter det på bra att redigera och omvandla filmer.

Det tar ca 7timmar för Adobe Encoder att omvandla en 2 timmars AVCHD film till MPEG2 format.

Fast om jag fick välja dator, skulle jag ta en mcbook pro. En polare jobbar på en sån, att redigera filmer med Adobe Premiere på den är mkt roligare än min pc iallfall.

kan tillägga att om du ska redigera FULL HD filmer som är längre än 2 timmar med massa effekter och ska använda premiere pro så rekomenderar jag som MINIMUM prestandan som är på min bärbara.

Last edited:
Minimikraven för Premiere Pro CS4 på PC:
* 2 GHz eller snabbare processor för DV, 3,4 GHz för HDV, dubbelkärniga 2,8 GHz-processorer för HD**
* Microsoft® Windows® XP med Service Pack 2 (Service Pack 3 rekommenderas) eller Windows Vista® Home Premium, Business, Ultimate eller Enterprise med Service Pack 1 (certifierat för 32-bitars Windows XP samt 32- och 64-bitars Windows Vista)
* 2 GB RAM
* 10 GB ledigt utrymme på hårddisken, ytterligare ledigt utrymme krävs under installationen (installation på flashdisk stöds inte)
* Skärm: 1 280 x 900 med grafikkort för OpenGL 2.0
* Dedikerad 7 200-varvsdisk för DV- och HDV-redigering, striped disk array (RAID 0) för HD, SCSI-diskdelsystem rekommenderas
* För arbete med SD/HD krävs ett Adobe-certifierat kort för bandimport och -export
* OHCI-kompatibel IEEE 1394-port för DV- och HDV-import, export till band samt överföring till DV-enhet
* DVD-ROM-enhet (DVD+-R-brännare krävs för DVD-bränning)
* Blu-ray-brännare krävs för att bränna Blu-ray Disc
* Microsoft Windows-modell- eller ASIO-kompatibelt ljudkort
* QuickTime 7.4.5 krävs för QuickTime-funktioner
* Bredbandsuppkoppling till internet krävs för onlinetjänsterna†**

Minimikraven för Premiere Elements 8 på PC:
* Processor på 2 GHz med SSE2-stöd. För HDV eller Blu-ray krävs 3 GHz, för AVCHD krävs dubbelkärnig processor
* Microsoft® Windows® XP med Service Pack 2, Windows Media Center, Windows Vista® eller Windows 7
* För Windows XP: 512 MB RAM (2 GB krävs för HD-redigering, inklusive HDV, AVCHD och Blu-ray)
* För Windows Vista och Windows 7: 1 GB RAM (2 GB krävs för HD-redigering, inklusive HDV, AVCHD och Blu-ray)
* 4.5 GB ledigt hårddiskutrymme
* Färgskärm med 16 bitars grafikkort
* Bildskärm: 1 024 × 768 pixlar vid 96 dpi eller lägre
* Microsoft DirectX 9- eller 10-kompatibla ljud- och grafikdrivrutiner
* DVD-ROM-enhet (kompatibel DVD-brännare krävs för DVD-bränning; kompatibel Blu-ray-brännare krävs för bränning av Blu-ray Disc)
* DV/i.LINK/FireWire/IEEE 1394 för anslutning av Digital 8, DV- eller HDVkamera, eller USB2 för anslutning av DV-via-USB-kompatibel DV-kamera (övriga videoenheter har stöd via Mediehämtaren)
* QuickTime 7

Och det är som sagt var minimikrav. Det minsta som krävs för att ro runt programmet. För att få det att flyta bra och inte få dig att vilja kasta datorn genom fönstret i ren frustration så krävs det lite saftigare grejer. I stort sett så är det bara din plånbok och dina ambitioner som sätter den övre gränsen.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg