Vilken dator vill jag ha??

sofiiiii

Rödtotten
Gick med
30 Mar 2009
Hoj
R6
Jag är på jakt efter en ny bärbar dator men eftersom jag inte är så speciellt kunnig inom detta område så skulle jag behöva hjälp.

Mina krav:
Pris: max 5000:-
Gärna Intel-processor (har hört att dessa ska vara lite bättre)
13-16 tum skärm
Ram minne minst 3gb
hårddisk minst 400gb
grafiken ska klara av filmer i HD-kvalité
Operativsystem windows 7
webcam + inbyggd mikrofon
minst 2 USB-portar
HDMI-utgång
SD minneskortläsare
Musplatta
Spelar ingen roll om det är med eller utan numerisk tangentbord

Vill ha en hyfsat snabb & prisvärd dator som inte blir så varm vid lång användning (hört att det ät typiskt för AMD-processor). Använder min dator till mestadels surf, lagring bilder, filmer & musik, EJ SPEL.

Har ni några förslag & länkar så tar jag tacksamt emot detta :)

asus, msi, mac.... De märkena skall du hålla dig till.

Passa sig för fujitsu, acer, sony, billigare hp ( den dyrare serien e hygglig men då pratar vi inte 5k) osv.

komplett.se
inet.se
prisjakt.se
pricerunner.se

I övrigt vet du ju ungefär spec så leta upp din favorit från msi och Asus.

acer 57serie är riktigt bra men allt under ska du undvika i acer väg pratar jag om.. annars bara följa som ovan asus brukar ha bra priser.... kolla lokala mediamarkt eller annan storbutik annars så blir det online beställning...

Samtiliga av dessa kostar under 5000:- och har Intel I5 processor...och de borde täcka ditt behov. I3 blir nog för klent för dina krav.

Denna MSI?
http://cdon.se/hemelektronik/msi_cr620-276ne_i5-450m_4gb_500gb_15.6_w7hp-11315840

Eller denna Samsung
http://shop.onoff.com/Produkter/Dat...prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Eller denna Packard Bell http://www.elgiganten.se/product/da...ard-bell-easynote-15-6-barbar-dator?scid=1698

Last edited:
Egentligen är det inte så stor skillnad i värmeproduktion mellan AMD och Intel. Dom genererar rätt lika med värme. Det som avgör hur varm den blir är hur man dimensionerat och konstruerat kylflänsar och ventilation.
gå runt i elektronikbutikerna där datorerna står igång och känn på undersidan om det är någon som är extra varm eller extra sval så är det ju en ledtråd om värmeavgivningen är en viktig parameter för dig.

Idag är det bara ett märke som utmärker sig, Asus, som har två år garanti - även på konsumentprodukterna. Köp till en äkta garanti om du inte är villig att gämbla lite. Köp inte det som MediaMarkt/OnOff/Siba-säljaren försöker kränga på dig utan köp garantin direkt från tillverkaren.

säger också Asus! är riktigt nöjd med min och kvalitén känns ruggigt bra i jämförelse med Acer, HP osv som blir "slappa i plasten" och börjar knarra och glappa efter nått år

två års garanti ska det vara på alla elektronikprylar enligt lag, både jag och polare har varit med om att försäljare starkt hävdat att det bara är ett års garanti, har gällt mobiler, TV, kameror, datorer osv, men det är bara börja babbla om konsumentköplagen så ger de sig ganska snabbt eftersom de självklart vet att det är två år som gäller egentligen

Den där två-års-garantin-enligt-lag, har du någon länk till det? Är det inte som det alltid varit, att det är kunden som måste bevisa att felet beror på tillverkarens produkt och att det inte är konsumenten som är vållande - dvs så att i princip har man tre års garanti - om man själv kan påvisa fabrikationsfel?

Är det inte som det alltid varit, att det är kunden som måste bevisa att felet beror på tillverkarens produkt och att det inte är konsumenten som är vållande - dvs så att i princip har man tre års garanti - om man själv kan påvisa fabrikationsfel?
Så ska det vara. Fast under de sex första månaderna är det upp till säljaren att bevisa att felet inte är fabrikationsfel, först följande 2,5 år så är det köparen som ska påvisa det.

Finns inget måste att lämna garanti på elektronik vad jag vet.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Garanti/

Egentligen är det inte så stor skillnad i värmeproduktion mellan AMD och Intel. Dom genererar rätt lika med värme. Det som avgör hur varm den blir är hur man dimensionerat och konstruerat kylflänsar och ventilation.

AMD ligger en generation efter i tillverkningsteknik, 45nm jämfört med intels 32nm, nya AMD kommer med 32nm medans Intel ska släppa 24nm.

Det påverkar också värmeutvecklingen.

Sen slänger alltid AMD med skitfläktar..

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti